گرایش به مطالعه کتاب‌هایی درباره سیاستمداران جنجالی هر روز بیشتر می‌شود

سبقت سیاست از ادبیات

شاید به چشم شما هم آمده باشد؛ این‌که مدتی است حتی رسانه‌های زرد و به اصطلاح پاپاراتزی جهان، بیش از این‌که به زندگی چهره‌های هنر و ورزش بپردازند، لابه‌لای پشت پرده‌های سیاسی جست‌وجو می‌کنند و سعی دارند چهره‌های سیاسی را به عنوان اصلی‌ترین عکس‌ها و خبرهای رسانه‌هایشان پوشش دهند. حتی در رسانه‌های داخلی هم این مساله نمود عینی دارد؛ بین روزنامه‌های صبح تهران بچرخید و ببینید که مدت‌هاست علی دایی یا الناز شاکردوست جای خود را مثلا به محمدجواد ظریف یا احمد خمینی (نتیجه امام راحل) داده‌اند و تجسس در پشت پرده‌های زندگی سیاسی آنان، جذاب‌تر از پیگیری فعالیت‌های هنری و ورزشی سلبریتی‌های این حوزه‌ها شده است.
کد خبر: ۱۱۴۲۸۵۵
سبقت سیاست از ادبیات

جالب است بدانید این گرایش جهانی، تاثیر خود را بر بازار کتاب در دنیا و حتی ایران نیز گذاشته است. اما چگونه؟

ماجرا از روزی داغ شد که رهبر انقلاب به سیویکمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران رفتند و در میان کتابهایی که تورق کردند، کتاب «آتش و خشم» را هم دست گرفتند؛ این صحنه در رسانههای داخلی و خارجی دست به دست شد خبرگزاری ایسنا از مترجم این کتاب سراغ گرفته است. او از تمایل فزاینده به خواندن کتابهای سیاسی در جهان خبر داده و گفته هر روز گرایش به این کتابها حتی نسبت به خواندن رمان بیشتر میشود. البته باید در نظر داشت هر کتاب سیاسی، چنین وضعی را تجربه نمیکند و مثلا همین کتاب آتش و خشم از این رو که روشی افشاگرانه را اتخاذ کرده، تا این حد مورد توجه قرار گرفته است. کتاب آتش و خشم را مایکل وولف درباره دونالد ترامپ، رئیسجمهور افراطگرای ایالات متحده نوشته و علی سلامی آن را به فارسی ترجمه و منتشر کرده است. کتاب بر دولت ترامپ تمرکز دارد و بر اساس ۲۰۰ مصاحبه با مقامهای ارشد آمریکا و کسانی است که از نزدیک با ترامپ کار کردهاند و در کاخ سفید حضور داشتهاند و تمام رفتارهای ترامپ را نظاره میکردهاند.

جالب است بدانید نویسنده این کتاب، روزنامهنگار بوده است؛ روزنامهنگارها در سالهای اخیر، بیش از آنکه بستههای جذاب خبری خود را به سلبریتیهای هنری و ورزشی اختصاص بدهند، به سیاستمدارها و رفتارشناسی آنها اختصاص دادهاند. بنابراین، همچنان دود از کنده بلند میشود. از این کتاب تاکنون دومیلیون نسخه در آمریکا منتشر شده و در ایران نیز از بهمن گذشته که نخستین چاپش بیرون آمد تا حالا یعنی در کمتر از چهار ماه به چاپ ششم رسیده است.

اما این مترجم دست روی کتاب مشابهی هم گذاشته که بسیار بیشتر از «آتش و خشم» مورد توجه قرار گرفته است؛ کتاب، «یک وفاداری بالاتر» نام دارد که جیمز کومی، رئیس سابق اف.بی.آی آن را نوشته. شگفتانگیز این که ترجمه فارسی این کتاب در کمتر از ده روز به چاپ ششم رسیده است. سلامی در این باره میگوید:یک وفاداری بالاتر،هفته پیش منتشر شد و الان به چاپ ششم رسیده است.

این کتاب یک پله از کتاب «آتش و خشم» به لحاظ اهمیت بالاتر است، زیرا در کتاب وولف یک روزنامهنگار محقق صحبت میکند و نویسنده کتاب یک وفاداری بالاتر، جیمز کومی است و او از نزدیک همه ماجراها را دیده است. کومی اولین کسی است که علیه ترامپ در کنگره شهادت میدهد؛ به خاطر ملاقات خصوصی در یک ضیافت شام که با ترامپ داشته است. طبق قانون آمریکا ارتباط مستقیم رئیسجمهور با رئیس اف.بی.آی امکانپذیر نیست، زیرا برخی از پروندهها مستقیم به وزرا و حتی رئیسجمهور برمیگردد. ترامپ در ضیافت شامی که با کومی دارد از کومی میخواهد پرونده روسیه (درباره دخالت روسها در انتخابات آمریکا) و پرونده اخلاقی ترامپ در روسیه را نادیده بگیرد و به او وفادار باشد.

سیدکریم محمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها