مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

بیش از هزار فرصت شغلی در این منطقه ایجاد شده است/ تحریم‌ها عاملی در خودکفایی صنایع نفتی بوده است

خرمشهر با توجه به موقعیت جغرافیایی خود از دیرباز به عنوان یکی از شهرهای استراتژیک اقتصادی و تولیدی شناخته شده است که این موقعیت پس از پایان جنگ تحمیلی و آغاز دوران بازسازی خونین شهر اهمیت والاتری به خود گرفته است. در این زمینه بازگشت مجدد بومیان منطقه و سرمایه‌گذاران جدید، رونق کسب و کارها، تولید و صادرات کالاهای غیرنفتی و همچنین صادرات محصولات و مشتقات نفتی درکنار توسعه بخش کشاورزی مواردی هستند که مسئولان به آن تاکید داشته و نقش بی‌بدیل شهرک‌ صنعتی خرمشهر در این دیدگاه غیرقابل انکار است.
کد خبر: ۱۱۴۱۷۸۲
بیش از هزار فرصت شغلی در این منطقه ایجاد شده است/ تحریم‌ها عاملی در خودکفایی صنایع نفتی بوده است

اخلاق محمدیان، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان در این زمینه به جام جم آنلاین گفت: خرمشهر از گذشته‌های دور به دلیل امتیازاتی که به خود دیده دارای سابقه تولید و تجارت خارجی است. به همین دلیل فرهنگ بومی منطقه با این شیوه فعالیت اقتصادی کاملا آشناست با تجمیع این فرهنگ در منطقه‌ای بنام شهرک صنعتی می‌توان هدفمند در راستای رونق اقتصادی خرمشهر گام برداشت.

محمدیان در ادامه افزود: برهمین اساس اگر بگوییم توسعه شهرک صنعتی خرمشهر کلید رونق اقتصادی این شهر است دور از واقعیت نگفته‌ایم چون اگر به دنبال افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی هستیم مواد اولیه و محصولات خام شهرستان و مناطق اطراف را باید در مکانی فرآوری یا تکمیل کنیم تا با ارزش افزوده بالاتری آنها را در بازارها بفروشیم که این منطقه جایی نیست جز شهرک صنعتی دقیقا همانطور که کشورهای توسعه یافته گام برمی‌دارند.
مدیرعامل شرک شهرک‌های صنعتی خوزستان تاکید کرد: شهرک صنعتی خرمشهر با مساحتی معادل 1127 هکتار در بهترین نقطه از نظر جغرافیایی قرار گرفته؛ به این دلیل که ارتباط زمینی در بخش ریلی و جاده‌ای در کنار دسترسی به آبهای آزاد در یک منطقه وجود دارد و صاحبان صنایع می‌توانند با مواد اولیه مورد نیازشان را تامین و با استفاده از انرژی‌ارزان، نیروی متخصص و دسترسی ساده به بازارهای سنتی صادرات محصولات ایران یا بازارهای نوین تبدیل به ارزش افزوده بالاتری کنند. بنابراین ایجاد و توسعه شهرک صنعتی منطقه امری غیرقابل انکار است که باید برای آن برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم.
محمدیان در ادامه افزود: هم اکنون شهرک صنعتی خرمشهر پذیرای 61 واحد صنعتی و تولیدی است که از این تعداد 41 واحد فعال و مشغول به تولید هستند، اما همانطور که قبلا اشاره شد ظرفیت‌های گسترده‌تری برای توسعه شهرک صنعتی یاد شده وجود دارد.

از 61 واحد صنعتی و تولیدی مستقر در شهرک صنعتی خرمشهر هم اکنون 41 واحد فعال هستند و این واحدهای فعال 1011 فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان با اشاره به تعداد شاغلان شهرک صنعتی خرمشهر اظهار کرد: براساس آمارهایی که در اختیار داریم، یک هزار و یازده نفر در واحدهای تولیدی فعال شهرک صنعتی خرمشهر مشغول به کار هستند، درحالی که پیش بینی می‌کنیم با توجه به آغاز به کار پروژه‌های جدید در منطقه این میزان اشتغالزایی در منطقه رشد قابل توجهی داشته باشد.
وی درباره حوزه فعالیت‌ واحدهای مستقر و فعال در شهرک صنعتی یاد شده نیز تاکید کرد: شرکت‌های فعال منطقه یاد شده در بخش‌‌های مختلف تولیدی و خدماتی مثل پوشاک، ابزارآلات، صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی، خدماتی، تجهیزات نفتی و ... مشغول به کار هستند. اما امتیازات شهرک صنعتی یاد شده می‌تواند زمینه فعالیت طیف گسترده‌تری از تولیدات را در منطقه ایجاد کند.
رئیس هیات مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان معتقد است میزان اشتغال ایجاد شده درکنار روند روبه رشد جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی به این شهرک صنعتی بیانگر این است که در جهت دستیابی به اهداف تعیین شده حرکت صورت گرفته اما لازم است برای رسیدن به جایگاه اصلی بازهم گام‌های موثرتری برداشته شود.
محمدیان با اشاره به میزان صادرات کالای غیر نفتی از شهرک صنعتی خرمشهر به خبرنگار ما گفت: براساس دستور مقام معظم رهبری اولویت فعالیت شهرک‌ و همچنین برنامه‌ریزی‌های انجام شده، افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی تعیین شده و براساس این برنامه‌ریزی 3 واحد شاخص شهرک که صادر کننده پوشاک و پیچ و مهره هستند، رقمی معادل 924 هزار دلار صادرات را مجموعا در کارنامه خود ثبت کرده‌اند و با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده به زودی ارقام بالاتری در زمینه صادرات غیرنفتی از این منطقه تجربه خواهد شد.

سرمایه‌گذارانی از عراق، پاکستان و آلمان در شهرک صنعتی خرمشهر فعالیت می‌کنند درحالی که چین نیز به تازگی وارد میدان شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان درباره سرمایه‌گذاری‌های خارجی انجام شده شهرک صنعتی خرمشهر نیز افزود: بطور کلی سرمایه‌گذارانی از عراق و پاکستان در قالب بیش از سه شرکت هم اکنون در شهرک صنعتی خرمشهر حضور دارند و در سال گذشته نیز یک شرکت آلمانی با انعقاد قراردادی 15 میلیون یورویی برای احداث نیروگاه خورشیدی به جمع سرمایه‌گذاران خارجی این شهرک صنعتی پیوست، این درحالی است که ابتدای سال جاری نیز روند مذاکرات با یک شرکت چینی در زمینه محصولات شیمیایی آغاز شده که امیدواریم به زودی شاهد نتایج مثبت آن در منطقه باشیم.
وی در ادامه تاکید کرد: شرایط جدید سیاسی و خروج آمریکا از برجام اگرچه ممکن است در کوتاه مدت وقفه‌ای در ادامه توسعه ایجاد کند، اما در بخش صنایع کوچک قطعا چالشی ناچیز خواهد بود. به این دلیل که تحریم‌های شیطان بزرگ همچون گذشته می‌تواند زمینه خودکفایی بیشتری در صنایع و تولید کنندگان کشورمان ایجاد کند. به عنوان مثال قبل از اجرایی شدن برجام میزان خودکفایی بالای تولید کنندگان ایرانی را بویژه در صنایع نفت، گاز، حفاری، پالایش و پتروشیمی تجربه کردیم که اینبار نیز قطعا سرعت بیشتری بخصوص در شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد داشت.

برای حمایت از تولیدکنندگان لازم است تقاضای مناسبی برای محصولاتشان ایجاد کنیم. به عنوان مثال دربخش تجهیزات نفتی پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها باید توجه بیشتری به تولیدات کشورمان داشته باشند.

این مقام مسئول تاکید کرد: البته لازم به یادآوری است تثبیت این خودکفایی نیازمند توجه بیشتر از سوی مصرف‌کنندگان کالاهای تولیدی منطقه، بخصوص در صنایع نفتی و پتروشیمی‌هاست به این دلیل که توجه برخی پتروشیمی‌ها به استفاده از تجهیزات داخلی برای بازسازی، نوسازی یا تجهیز سایت‌هایشان کمتر از پتانسیل موجود است. درحالی که همه می‌دانیم برای حمایت از کالای ایرانی باید تقاضا داشته باشیم.
محمدیان در پایان با اشاره به تعامل هرچه بیشتر با سرمایه‌گذاران شهرک در راستای بسته رونق تولید به خبرنگار ما گفت: با توجه به اهمیت توسعه منطقه آزاد خرمشهر و همچنین افزایش سهم اشتغالزایی این منطقه در شهرستان سیاست‌های حمایتی گسترده‌ای اتخاذ شده که عبارتند از: کاهش پیش‌پرداخت نقدی بهای زمین و تقسیط 14 ماهه به صورت سه ماه یکبار، اعطای مشوق‌های خاص به پروژه‌هایی که پیش از موعد تعیین شده به بهره‌برداری می‌رسند، برگزاری دوره‌های آموزشی، اعزام تولیدکنندگان به نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و . . .

عماد عزتی/ جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها