فرض کنید صبح یک روز شلوغ آغاز شده و شما باید در طول روز چند نفر را ببینید، به جلسه‌های کاری خود برسید، عصر به مطلب دندانپزشکی بروید و شب هم برای یک تجدید دیدار خانوادگی قرار است میز شام رزرو کنید. بسیاری از افراد، بارها در چنین شرایطی قرار گرفته و به این فکر کرده‌اند ای‌کاش فرد دیگری زمان قرارها و برنامه‌های روزانه را هماهنگ و مدیریت می‌کرد.
کد خبر: ۱۱۴۱۳۳۵
دستیارهای هوشمند چقدر مسئولیت‌پذیر هستند؟

اکنون گوگل دستیار صوتی هوشمندی معرفی کرده که میتواند به جای شما همه تماسها و قرارها را مدیریت کند. این دستیار علاوه بر اینکه نمونهای از یک هوش مصنوعی شگفتانگیز است، صدایی مثل صدای طبیعی انسان دارد و حتی از مکثهای طبیعی در صحبت استفاده میکند. ارائهکنندگان این سرویس در برنامهای که برای معرفی فناوری تازه خود داشتند، یک تماس تلفنی میان دستیار صوتی و آرایشگاه برقرار کردند و فرد حاضر در آرایشگاه متوجه نشد در حال صحبت با یک ربات است.

تفاوت اصلی این دستیار صوتی با نمونههای قبلی دستگاههای دیجیتال، شخصیت دادن به این دستیار صوتی است. هوش مصنوعی دستیار صوتی با در نظر گرفتن برنامه روزانه فرد در کنار برنامه دیگر افراد یا مکانهایی که قرار است به آن سر بزند، مستقل تصمیم میگیرد که چه برنامهای چه زمانی انجام شود و با چه کسانی قرار گذاشته شود. اما این فناوری هم همچون هر فناوری تازه دیگری با چالشهایی روبهروست که هنوز پاسخ مشخصی برای آنها وجود ندارد. برای مثال هنوز مشخص نیست آیا این دستیار صوتی لزوما باید ابتدای تماس به افراد اطلاع دهد که با یک ماشین صحبت میکنند یا خیر. در این صورت به احتمال زیاد بسیاری از پاسخدهندگان تلفن، با شنیدن جمله «شما با یک ربات صحبت میکنید» تماس را قطع میکنند.

موضوع مهمتر تقلید این ماشین از صدا و رفتار انسان است. در این شرایط ممکن است اعتماد به صدایی که از پشت تلفن شنیده میشود کمتر شود و نیاز باشد افراد حقیقی برای اثبات هویت خود راه دیگری پیدا کنند. از طرفی هنگامی که رباتهای غیرقابل تشخیص بسیاری از مکالمات تلفنی را برقرار کنند، تعامل روابط انسانی را با مشکل مواجه میسازد. وقتی فردی از دستیار صوتی خود که یک ماشین بدون احساس است میخواهد قراری را تنظیم کند یا در یک رستوران میز رزرو کند، احتمالا به همان راحتی میتواند قرار را بدون احساس شرمندگی لغو کند. اینجا است که این فناوری تازه با چالشهای مسئولیت اجتماعی و اخلاقی روبهرو میشود که هنوز راهحلی برای مواجه با آنها نداریم.

واقعیت این است دستیار صوتی هوشمند نیز همچون هر فناوری دیگری ابتدا بسیار هیجانانگیز و گرهگشا به نظر میرسد. اما با گذشت زمان، زوایای دیگری از موضوع مشخص میشود که ارائه راهحل برای آنها گاهی از طراحی و ساخت فناوری بیشتر زمان میبرد. بنابراین به نظر میرسد با توسعه دستیارهای هوشمند و ورود گسترده آنها به حیطه مسئولیتهای انسانی باید پروتکلهایی مخصوص ایجاد ارتباط با آنها تهیه شود تا مشکلات تا جای ممکن مدیریت شود.

سپیده شعرباف

دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها