واکنش رئیس مجلس به خروج آمریکا از برجام:

ترامپ نقش دزدان سرگردنه را پیدا کرده است

از مدتها پیش معلوم بود که ترامپ مواضع ضد برجامی خود را ادامه خواهد داد. او دائم تهدید به خروج از برجام می کرد و جهانیان پیش‌بینی می‌کردند که آمریکا از برجام خارج می شود. در شرایط کنونی و بعد از اعلام خروج آمریکا از برجام طبیعی است که باید ایران بر پایه منافع ملی خود تصمیمی بگیرد و در این موقعیت باید حفظ و توسعه منافع ملی هدف اصلی و غایی ما باشد.
کد خبر: ۱۱۴۰۳۵۹
مهلت مشروط به اروپا

در حال حاضر از یک سو می توانیم کوس رسوایی آمریکا را به خاطر بدعهدی درباره توافق بین المللی برجام بزنیم و دنیا از این پس خواهد دانست که با آمریکایی‌ها نمی‌توان به توافق رسید. رفتاری که دولتمردان آمریکایی از خود بروز دادند نشان داد که در این کشور جریان عقلایی بر شاکله حاکمیت وجود ندارد و از این منظر ضربه حیثیتی بزرگی است که بر ایالات متحده آمریکا وارد خواهد شد.

از سویی دیگر در شرایط فعلی مواضع ما هم حائز اهمیت است. ما امروز مخیر هستیم که در برجام بمانیم یا از آن خارج شویم.

در هر صورت ما نباید عجولانه اقدام کنیم. موضعی که شب گذشته از سوی رئیس جمهوری اسلامی ایران مطرح شده فرصتی را در برابر طرف های دیگر مذاکره کننده قرار می ‌دهد تا دوباره میزان پایبندی آنان نسبت به تعهدات بین المللی در بوته آزمایش قرار گیرد.

اروپاییان باید از مهلت اعلام شده ایران استفاده کند. گرچه تجربه گذشته نشان می‌دهد که اروپا تاکنون امتحان خوبی برای حفظ منافع ایران پس نداده و تحت تاثیر آمریکا شرایط را برای فعالیت‌های اقتصادی و مالی خارجی با ایران فراهم نکرده است.

اگر در فرصت اعلام شده اروپا نشان دهد که بار دیگر در سایه تصمیمات آمریکا اقدام خواهد کرد طبیعی است که منافع ما در حفظ برجام تامین نخواهد شد.

قوانین مصوب مجلس هم راه را برای ادامه فعالیت‌های هسته ای جمهوری اسلامی ایران باز گذاشته است. در صورتی که اروپاییان به رفتار گذشته خود ادامه دهند خروج از برجام حق طبیعی ایران است و در صورت اجرایی شدن این تصمیم منافذ کشور برای هر گونه بازرسی بسته خواهد شد.

منصور حقیقت پور - مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها