با توجه به ضریب نفوذ بالاتر از 82 درصدی اینترنت در کشورمان و همچنین آمار بالای کاربران دنیای مجازی برخی کارشناسان براین باورند زمینه‌سازی مناسبی برای استفاده از دستاوردهای انقلاب رسانه‌ای در دهکده جهانی نداشته‌ایم و همین نکته می‌تواند باعث تحولات آتی در جامعه باشد.
کد خبر: ۱۱۴۰۱۶۸
برای انقلاب رسانه‌ای آماده نبودیم/کمک کنیم سواد رسانه‌ای خانواده ارتقاء یابد

دکتر محمد حیدرپور، دکترای جامعه شناسی فرهنگی و مدرس دانشگاه در این زمینه به جام جم آنلاین گفت: نگاه بدبینانه به فضای مجازی و برخی شبکه‌های اجتماعی عاملی بوده که تاکنون نتوانسته باشیم خودمان را برای انقلاب رسانه‌ای آماده کنیم و دشمنان از همین فرصت به نفع مقاصد شوم خود که خانواده را هدف گرفته استفاده کردند.

حیدرپور در ادامه افزود: امروز گسترش دسترسی به فضای مجازی اگرچه به عنوان زیرساخت‌های مورد نیاز توسعه‌ای کشور یک دستاورد بسیار قابل توجه است، اما در کنار توسعه زیرساخت‌ها لازم بود به فرهنگ‌سازی و همچنین آموزش سواد رسانه‌ای کاربران نیز توجه می‌شد، به این دلیل که حجم بالای تبادل اطلاعات می‌تواند مشکلات عمده‌ای برای کاربران ایجاد کند.

این جامعه شناس تاکید کرد: انتقال اخبار در بخش‌های مختلف بقدری سریع صورت می‌گیرد که فرصت تجزیه و تحلیل برای بخش عمده‌ای از کاربران نیست و درصورت عدم آشنایی به نکات زیربنایی قطعا چالش‌ساز خواهد شد به این دلیل که واکنش‌های احساسی و غیرمنطقی تجربه می‌شود.

وی معتقد است استفاده گسترده رسانه‌ها از امتیازات این نوع اطلاع‌رسانی و مخاطب قرار گرفتن توده‌های مختلف از اقشار جامعه بخصوص جوانان می‌تواند علاوه برفرصتی قابل توجه تهدیدی بالقوه نیز برای جوامع باشد که ایران نیز در این زمینه به دلیل کم‌کاری‌های گذشته به نوعی آسیب‌پذیر است.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: کارشناسان و نخبگان فرهنگی جامعه کشورمان باید ضمن درنظر داشتن این حلقه مفقوده در دنیای مجازی و فضای ارتباطی نوین کشورمان بگونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که سواد رسانه‌ای هموطنان ارتقاء یافته و قابلیت تجزیه و تحلیل اخبار منتشر شده برای بخش بالایی از جامعه کشور ایجاد شود.

حیدرپور به خبرنگار ما گفت: آموزش سواد رسانه‌ای باید به صورت تفکیک شده برای اقشار مختلف و گروه‌های سنی صورت بگیرد تا براساس دیدگاه‌ها کاربران به توانند شیوه استفاده صحیح و منطقی از این امکانات را داشته باشند به این دلیل که امروز از کودکان 2 ساله تا افرادی که در دهه‌ هشتم زندگی روزگار سپری می‌کنند درحال استفاده از سیل عظیمی اطلاعات و اخبار این دنیای مجازی هستند.

وی تاکید کرد: نگرانی اصلی اینجاست که بسیاری براین باورند والدین باید چنین آموزش‌هایی را برای فرزندان ارایه کنند اما نکته این است که بسیاری از والدین خود در فقر سواد رسانه‌ای قرار دارند و فقط برای اینکه کودکان و فرزندان آنها سرگرم باشد ابزار استفاده از دنیای مجازی مثل تلفن‌همراه، تبلت و رایانه را در اختیار آنها قرار می‌دهند.

این مدرس دانشگاه معتقد است بی‌توجهی به این خطر که در کمین خانواده‌هاست در آینده می‌تواند چالش برانگیز باشد از این رو خانواده‌ها صرفا برای ایجاد سرگرمی بدون ممیزی‌های منطقی نباید به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی توجه کنند به این دلیل که این امکانات می‌توانندزمینه‌سازی رفتارهای اجتماعی آتی فرزندان باشند.

حیدرپور تصریح کرد: تعهد اجتماعی رسانه‌های داخلی براین است که با استفاده از وسعت مخاطبان خود در میان اقشار مختلف و همچنین گروه‌های سنی متفاوت بگونه‌ای سیاست‌گذاری کنند که سواد رسانه‌ای جامعه ارتقاء یابد و زمینه سوء استفاده دشمنان از بین برود.

وی معتقد است نگاه منفی به شبکه‌های اجتماعی و همچنین رسانه‌های نوین می‌تواند عامل عقب‌افتادگی کشور از جریان رسانه‌ای و خبررسانی نوین باشد که به مراتب نگران کننده است چون آمادگی روبرو شدن به تحولات برای مخاطبان بسیار کاهش یافته و می‌تواند مشکلات عمده‌ای به ارمغان آورد.

عماد عزتی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها