رئیس جمهور گفت: اگر آمریکا هر اقدام غلطی انجام دهد بعدها پشیمان خواهد شد و می فهمد خطای بزرگ و استراتژیکی را مرتکب شده است.
کد خبر: ۱۱۳۹۹۱۲
آمریکا هر اقدام غلطی انجام دهد، پشیمان خواهد شد +عکس

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران صبح امروز در آیین بهره برداری همزمان از طرح های اقتصای و زیر بنایی خراسان رضوی با بیان اینکه اقدامات بسیار خوبی در استان خراسان رضوی انجام شده است، گفت: در این خصوص باید از همه مسئولین، آستان قدس رضوی، نخبگان و مردم تقدیر کرد چراکه طرح هایی که امروز افتتاح شد، نمونه ای از تلاش هایی است که تا کنون انجام شده است.

وی افزود: اشتغال حدود ۱۲۴ هزار نفر در سال گذشته آمار خوبی است اما استان خراسان رضوی نباید بیکار داشته باشد؛ چراکه استانی است که ۳۰ میلیون مسافر در سال دارد. وقتی می گوییم گردشگری بهترین راه اشتغال است، بیکار نباید در این استان وجود داشته باشد. باید راه های برطرف کردن مشکل بیکاری را پیدا کنیم. بخش عظیمی از کسانی که با مشکل بیکاری مواجه هستند جوانان تحصیلکرده و بانوان ما هستند که به کار معمولی نه راضی هستند و نه اینکه با تخصص آنها سازگار است.

رئیس جمهور با بیان اینکه می گوییم اینترنت ما باید قوی باشد و به همه روستاها برسد برای بحث اشتغال است، تصریح کرد: ما هم می دانیم در پیام رسان ها و فضای مجازی اشکالاتی وجود دارد و طبیعی است. آیا اگر یک نفر از پمپ بنزین، بنزین بگیرد و با آن جایی را آتش بزند، باید دستور دهیم تمام پمپ بنزین های کشور تعطیل شود؟

روحانی ادامه داد: باید با سرعت بیشتری از قرن های گذشته فاصله بگیریم، البته سخت است البته هیچوقت از انتقاد ناراحت نمی شوم، اما وقتی به فضای مجازی می روم و می بینم به رئیس جمهور و یا دولت با لحن تخریبی و یا فحاشی صحبت می شود، ناراحت می شویم اما باید بگذاریم مردم نفسی بکشند و آنها را اذیت نکنیم.

وی با بیان اینکه باید به مردم اعتماد کنیم و انقلاب حاصل کار همین مردم است، اظهار داشت: جنگ را این مردم اداره کردند و ما نبودیم. کشور را امروز در بخش های مختلف مردم اداره می کنند. باید آنها را یاری کنیم اما زور و اجبار کار را پیش نخواهد برد. یادمان نرود که خداوند بزرگ ما را آفریده تا کار را با اختیار و انتخاب خودمان انجام دهیم، ما باید مخیر باشیم نباید مجبور باشیم.

رئیس جمهور ادامه داد: ما در فضای مجازی به دنبال اشتغال خصوصا برای جوانان و بانوان هستیم. اینکه در یک سال ۲۰۰ هزار اشتغال در فضای مجازی ایجاد می شود به این معنا است که باید از این فضا باید درست استفاده کنیم. باید سواد استفاده از این فضا را به نوجوانان بیاموزیم و البته پیام رسان های داخلی را نیز تقویت کنیم چراکه انحصار خوب نیست و به شخصه با انحصار خارجی یا داخلی مخالف هستم.

روحانی اظهار داشت: آقای دکتر نوبخت، مسئول و نمایندگان مجلس هم ناظر بر اینکه تحول بزرگی در اشتغال استان خراسان ایجاد شود. استان خراسان رضوی با ۳۰ میلیون زائر نباید مشکل بیکاری داشته باشد.

رئیس جمهور ادامه داد: مسئله بافت های فرسوده در مشهد باید حل شود. دور حرم امام رضا (ع) باید نوسازی شود، مشهد شهری است که زائر داخلی و زائر خارجی از کشورهای مختلف به این شهر می آیند. مشهد پایتخت فرهنگی، معنوی و اخلاقی ایران است. باید تحول بزرگی در بافت های فرسوده مشهد ایجاد شود.

وی افزود: برای افتتاح متروی مشهد چند دقیقه ای با شهردار مشهد و اعضای شورای شهر صحبت کردم. یکی از کارهای مهمی که دولت مصمم است امسال دنبال کند، نوسازی بافت های فرسوده است.

روحانی تصریح کرد: هر کجا بافت فرسوده قرار دارد، اگر در کنارش زمین شهرداری است باید مجانی اختصاص دهد، اگر برای دولت است نیز باید مجانی اختصاص یابد، اگر برای آستان قدس است، من تقاضا می کنم که این کار را انجام دهند، زیرا امام رضا (ع) از این کار راضی است.

رئیس جمهور ادامه داد: ما دولت را مکلف می کنیم که خدمات شهری موردنیاز نوسازی بافت های فرسوده شامل آب، برق و گاز را به نوسازی بافت های فرسوده در تمام کشور اختصاص دهد. زمین مجانی، خدمات به عهده دولت، برخی خدمات به عهده شهرداری، توسعه گر باید وارد شده و سرمایه گذاری کند.

برای نوسازی بافت فرسوده نیاز به جواز نیست

وی گفت: برای نوسازی بافت فرسوده نیز نیاز به جواز نیست، جواز مجانی داده می شود. سرمایه گذار وام بگیرد. پس از ساخت بافت جدید، ۵۰ درصد ساختمان ها به مردمی اختصاص می یابد که در بافت فرسوده زندگی می کنند. آنها بافت فرسوده را به دولت می دهند و ما نیز خانه رایگان و نوساز به آنها اختصاص می دهیم. بدین وسیله شهرها احیا شده، راه ها برای سلامت مردم باز می شود.

روحانی ادامه داد: ۵۰ درصد ساختمان ها نیز به فرد سرمایه گذار اختصاص می یابد. برای اینکه توسعه گر بتواند سریعا خانه هایی را که ساخته بفروشد، ما به هر خانه اولی که از این خانه ها خریداری کنند وام ۶ درصدی می دهیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه باید در تمام شهرستان های ایران این کار آغاز شود، گفت: این طرح اشتغال ایجاد می کند. در ۴۰ شهرستان کشور این طرح در۲۲ بهمن کلنگ زنی شد.

وی افزود: بخش صنعت ساختمان اشتغال عظیمی ایجاد می کند و مردم را از زلزله نجات می دهد. خداوند زیر یک بخش هایی از ایران عزیز ما ویبره گذاشته است و زلزله می آید. اصلاح بافت های فرسوده به ویژه در مشهد باید اصلاح شود، همه باید دست به دست هم دهند و کمک کنند.

روحانی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به برجام گفت: ما از ابتدای دولت یازدهم یکی از اهداف خود را برداشتن تحریم های ظالمانه قرار دادیم. بعضی ها می گویند چرا دولت یازدهم دائم به دنبال برجام است، دولت یازدهم به دنبال رفع ظلم است. اگر شما می گویید رفع ظلم از مردم خوب نیست، این سلیقه شماست.

رئیس جمهور ادامه داد: به نظر ما تحریم بالاترین فشار بر مردم بود. تحریم حتی در زمینه دارو، مسائل پزشکی مشکلات زیادی ایجاد کرد.

وی افزود: وزیر کشاورزی در جلسه ای گفت شما نمی دانید با برجام چه خدمتی به سلامت محصولات کشاورزی کردید. سمومی که وارد کشور می شد دارای مشکلات فراوانی بود و بعضی اوقات این سموم غیرمجاز بود و تمام محصولات کشاورزی ما را دچار مشکل می کرد که برای سلامت مردم ضرر داشت. بعد از برجام ما بهترین سموم را از دنیا وارد می کنیم، بنابراین سلامت مردم تضمین شده است.

روحانی گفت: بعضی ها می گویند برجام چه فایده ای داشت؟ برجام برای سلامتی مردم مفید بود، برجام یعنی داروهای نایاب به دست مردم برسد، برجام یعنی بهترین وسایل پزشکی در دسترس مردم قرار گیرد.

با برجام می خواستیم تحریم های ظالمانه را از روی سر مردم برداریم

رئیس جمهور ادامه داد: تحریم ظالمانه و غلطی را دنیا به ما تحمیل کرده بود ما خواستیم این تحریم را از روی سر مردم برداریم.

وی با اشاره به وعده اش مبنی بر اینکه در ۱۰۰ روز اول اقدامات مهمی را انجام خواهیم داد، گفت: من گفته بودم که در ۱۰۰ روز اول یکسری کارهای مهم انجام خواهیم داد، بنابراین عده ای می گفتند که در ۱۰۰ روز اول رئیس جمهور چه کار کرد؛ در همان ۱۰۰ روز اول بود که اولین توافق برجام انجام شد.

رئیس جمهور ادامه داد: از آن توافق بود که پتروشیمی و ماشین سازی ها، فلزات گرانبهای ما آزاد شد، بنابراین در اولین قدم برای رفع ظلم در ماه های اولیه دولت یازدهم برداشته شد و تا توافق نهایی ادامه دادیم.

روحانی تاکید کرد: با برجام می خواستیم به دنیا بگوییم القای نگرانی به شما راجع به ایران یک القای غلطی است. اینکه شما می گویید ایران خطرناک بوده و دنبال بمب هسته ای است، یک توطئه تبلیغاتی و دروغ است و واقعیت ندارد. ایران به دنبال بمب نیست، ما می خواستیم ایران هراسی را از بین ببریم.

وی ادامه داد: سوال می کنند که شما با دنیا توافق کردید، چقدر به این توافق اعتماد دارید، جنابعالی که با یک دوستتان شریک می شوید در یک مغازه و صنعت و یا با برادرتان که هم دین و هم فرهنگ شماست، چه قدر اعتماد دارید؟ شاید توافق کنید ۶ سال کار کنید اما بعد دعوایتان شود.

رئیس جمهور گفت: وقتی دو جوان زندگیشان را آغاز می کنند آیا تا آخر ادامه می دهند یا بعضی وقت ها منجر به طلاق می شود؟ بنابراین هیچکس نباید ازدواج کند.

وی ادامه داد: می گویند شما چقدر به دنیا اعتماد دارید؟ هیچ وقت نمی توان گفت اعتماد صددرصد داریم، اعتماد نسبی است. کشور عراق همسایه ما بود اما صدام قرارداد امضا شده بین دو کشور را پاره کرد. آیا می توان اعتماد کرد؟ همه جا می توان اعتماد کرد به طور نسبی، همه جا نمی شود اعتماد کرد به طور صددرصد.

به طور نسبی به سازمان ملل اعتماد کردیم

روحانی تاکید کرد: در دنیای امروز بر اساس مبانی حرکت می کنیم. ما توافق نکردیم که اعتماد کنیم. ما توافق کردیم که سازمان ملل متحد آن را امضا کرد. به سازمان ملل به طور نسبی اعتماد کردیم. صبح تا شب شما سوار هواپیما می شوید بر مبنای توافق ایکائو، همه چیز این گونه است.

قرار شد در برجام تحریم های ظالمانه را بردارند

روحانی گفت: ما در برجام به دنیا اعلام کردیم اگر نگرانی شما برای بمب هسته ای است ما این نگرانی را رفع می کنیم. اگرچه این نگرانی ها واقعی نیست و خیال و توهم است. آنها نیز قرار شد که در برجام تحریم های ظالمانه را بردارند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: امروز هم ما به دنیا اعلام می کنیم اگر نگرانی شما بمب هسته ای است ما این اعتماد را در برجام به طور کامل برای شما به وجود آوردیم. اما اگر نگرانی دیگری دارید خطاب من به آمریکاست چون ما با شش کشور دیگر مشکلی نداریم و در تماس های تلفنی با چین و روسیه و اروپا همواره بر حفظ برجام تاکید شده است.

وی ادامه داد: آمریکایی ها اهداف چند پله ای داشتند و در اولین هدف به دنبال کاهش قدرت ایران بودند و این مساله جدید نیست، آنها بعد از پیروزی انقلاب همواره به دنبال کاهش قدرت ایران بودند و این اهداف را چه در برجام بمانند یا نمانند امروز نیز دنبال می کنند. مساله دیگری که آمریکایی ها به دنبال آن هستند عدم نفوذ ایران در منطقه است و نمی خواهند که ما استقلال داشته باشیم.

روحانی افزود: آمریکایی ها نمی خواهند کشوری وجود داشته باشد که به غرب و شرق وابسته نباشد، آنها در زمان رژیم سابق در ایران همه کاره بودند و در همه امور از اقتصاد و سیاست و امور امنیتی و مجلس دخالت می کردند و حتی نخست وزیرها با اجازه آنها و تایید آنها روی کار می آمدند. آنها در ارتش و همه نهادها و دستگاه ها حضور داشتند و ساواک را خود آنها به وجود آورده بودند. اما امروز می بینند کاره ای نیستند و این مساله برای آنها بسیار سخت است.

آمریکایی ها مطمئن باشند ملت ما مقابل آنها می ایستد

رئیس جمهور تصریح کرد: ملت ایران مقابل اهداف آمریکا با تمام توان ایستاده؛ بنابراین اگر هدف آمریکا این است که ایران استقلال نداشته و تابع آنها باشد و کشور ما قدرتمند نباشد ولی مطمئن باشند ملت ما مقابل آنها می‌ایستد.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه ایران هیچ گاه به دنبال بمب هسته ای براساس فتوای رهبری و مسائل شرعی نبوده است، گفت: فرقی که امروز با سالهای گذشته دارد، این است که اگر آمریکا قدمی بر خلاف تعهدش در برجام بردارد، اعتقاد افکار عمومی دنیا بر این است که ایران در این زمینه مقصر نیست؛ همه دولت های دنیا به جز دو کشور می گویند که حق با ایران است و کسی که نقض عهد کرده، دولت آمریکا است. پس ما افکار عمومی ودولت ها را در کنار خودمان داریم.

روحانی افزود: مسئله دیگری که وجود دارد این است که اگر آمریکا بر خلاف برجام قدمی بردارد این یک حرکت از سوی یک کشور است نه شورای امنیت؛ در گذشته اقدامات آمریکا متکی بر قطعنامه ظالمانه شورای امنیت بود اما امروز آن قطعنامه ها وجود ندارد. مسئله دیگر افکار عمومی داخلی است. همه ما می دانستیم که آنها در تعهداتشان ظالمانه رفتار می کنند اما امروز عهدشکنی آنها واضح تر از گذشته است. یعنی ما عهدنامه ای داریم که به آن عمل کرده ایم اما آمریکایی ها به آن پایبند نیستند.

وی یادآور شد: مطالبی که در خصوص کامل نبودن توافق هسته ای مطرح می کنند یا می گویند که بدترین توافق تاریخ است، منطقی نیست. زیرا یک دولت قانونی در آمریکا این توافق را تهیه کرده و شورای امنیت آن را امضاء کرده است. حال ممکن است مردم فکر کنند که هفته آینده آمریکا چه رفتاری با برجام خواهد داشت. باید بگوییم ما همه سناریوهای ممکن را مدنظر داریم و اقدامات متناسب را اتخاذ کرده ایم.

رئیس جمهور تأکید کرد: به نظر من آمریکایی ها در این مسأله متضرر اصلی خواهند بود و شکست برای آنان است. ایران راه خود را ادامه می دهد.

روحانی تاکید کرد: یا آنچه ما در برجام می خواهیم توسط غیرآمریکا تامین و تضمین می‌شود یا در غیر اینصورت راه قانونی و برنامه ریزی خودمان را خواهیم داشت. مردم در طول چهل سال گذشته مقاومت کردند و امروز هم ایستادگی می کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه نمی توانیم قبول کنیم که آمریکا بگوید قدرت نظامی نباید داشته باشید و یا اینکه بگوید با منطقه کاری نداشته باشید، اظهار داشت: امروز ملت ما از نظر افکار و اهداف یکپارچه است و به خوبی میتوانیم از این معضل کوتاه مدت عبور کنیم، چراکه این موضوع بلندمدت نخواهد بود. اگر آمریکا هر اقدام غلطی انجام دهد بعدها پشیمان خواهد شد و می فهمد خطای بزرگ و استراتژیکی را مرتکب شده است.

وی با اشاره به اجرای سیاست های جدید ارزی دولت و لزوم امیدواری مردم نسبت به آینده کشور، تصریح کرد: در خصوص ارز ممکن است در مقطعی گروه های مختلفی باشند که ارز را در بازار برای مقاصد مختلفی مانند قاچاق، خرید خانه در خارج از کشور و یا سفرهای مجلل نیاز داشته باشند، اما در شرایط فعلی در برابر آنها تعهدی نداریم؛ بلکه تعهد ما در برابر مردم است و نیازهای واقعی مردم را به خوبی تضمین خواهیم کرد. اگر این کار را در این مقطع انجام نمی دادیم، ممکن بود هر روز یک توطئه‌ای انجام بگیرد.

روحانی ادامه داد: برخی شاید بگویند چرا این کار را قبلا انجام ندادید، قبلا نیازی نبود، اما امروز در شرایطی هستیم که ممکن است با یک توطئه نزدیک مواجه شویم. خروج نابجای ارز، سوداگری و دلالی در کنار مشکلات خارجی و برخی که در داخل بنزین بر روی این شعله می ریختند علت نوسانات ارزی بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه یکی از راه های حمایت از کالای ایرانی کنترل قاچاق است، عنوان کرد: ارز به اندازه کافی داریم، اما اینکه کسی می خواهد کالای قاچاق وارد کند ضرورتی ندارد که ما ارز او را تامین کنیم.در شرایطی که هستیم چارچوبی که برای ارز به وجود آورده ایم منطقی است. البته ممکن است برخی در کشور ما نیازهای معقول و مشروعی به ارز داشته باشند که ما در تکمیل سیاست های جدید ارزی مشکل آنها را حل خواهیم کرد.

وی در پایان تاکید کرد: در مسیر پیشرفت و توسعه قرار داریم و هیچ نگرانی نسبت به تصمیمات ظالمانه آمریکا یا اقدامات ناصحیح آنها نخواهم داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها