گفت‌وگوی جام‌جم با نمایندگان مجلس درباره نحوه پاسخگویی ایران به کارشکنی آمریکا در برجام

پیشنهادهایی برای پسا 22 اردیبهشت

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: برجام ویژگی‌های خود را دارد و یک توافق چندجانبه و بین‌المللی است و خروج از برجام به سادگی امکان‌پذیر نیست.
کد خبر: ۱۱۳۹۸۹۸
آمریکا در صورت خروج از برجام باید تاوان سنگینی بپردازد

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، بهرام قاسمی صبح امروز در نشست خبری خود با رسانه‌ها در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یکی از مباحثی که آمریکا در ارتباط با ماندن در برجام مطرح کرده، مهار فعالیت‌های ایران در منطقه است، از دیگر سو در روز پنج‌شنبه هفته گذشته شاهد مذاکرات ایران و چهار کشور اروپایی در مورد مسائل منطقه از جمله یمن بودیم، آیا توافق جدیدی بین ایران و اروپا در این ارتباط صورت گرفته است؟ گفت: توافق جدیدی صورت نگرفته است و نخواهد گرفت.

وی افزود: مذاکرات رم در ادامه مذاکراتی بود که در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ انجام گرفت و در این مذاکرات ایران و نمایندگان چهار کشور اروپایی آلمان، فرانسه، ایتالیا و انگلستان حضور داشتند.در این مذاکرات در مورد مسائل یمن و مشکلاتی که مردم این کشور با آن روبرو هستند و همچنین انجام کمک‌های بشر دوستانه به مردم این منطقه بحث و گفت‌وگو شد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد تصمیم ترامپ در ارتباط با ماندن یا خروج آمریکا از برجام در تاریخ 22 اردیبهشت، گفت: من هنوز زود می‌دانم که در این ارتباط پیش‌بینی و یا صحبتی کنیم. به نظرم کمی باید صبر کرد، ما مردم صبوری هستیم.

قاسمی افزود: برجام ویژگی‌های خود را دارد و یک توافق چندجانبه و بین‌المللی است و خروج از برجام به سادگی امکان‌پذیر نیست.

وی تاکید کرد: آمریکا در صورت خروج از برجام باید تاوان سنگینی بپردازد.

سخنگوی وزارت خارجه دیدار جان کری، وزیر خارجه پیشین آمریکا با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در نیویورک را تایید کرد.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در ارتباط با تصمیم مراکش جهت قطع رابطه با ایران و علت این موضوع تصریح کرد: وزیر خارجه مراکش سه‌شنبه هفته گذشته به تهران آمد و دیداری را با آقای ظریف وزیر امور خارجه در محل وزارت خارجه داشتند. در این دیدار ایشان موضوعات و ادعاهایی را مطرح کردند که پاسخ لازم را از وزیر امور خارجه دریافت کردند. ادعاها و گفته‌های وزیر خارجه مراکش در این دیدار سرتاسر غلط، نادرست و احتمالا هدایت شده از کانون‌های مشخصی بود.

وی ادامه داد: ایشان بعد از بازگشت به مراکش اعلام کردند که مراکش رابطه خود را با ایران قطع می‌کند و سفارتخانه‌های دو کشور در تهران و رباط بسته خواهد شد.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان تصریح کرد: ما با توجه به حسن نیت خودمان پیرامون برخی از این ادعاهای غلط و بی‌ربط بررسی‌هایی را انجام دادیم و پس از این بررسی‌ها پیش از گذشته این اطمینان حاصل شد که این گفت‌وگوها بی‌اساس، دروغ و کذب بوده است و هیچ مستندی در ارتباط با آنها وجود ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه اقدام مراکش اشتباهی فاحش و استراتژیک بود، افزود: البته این بار اول نیست که مغرب از این نوع سیاست بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران پیروی می‌کند و دفعات پیش هم ما شاهد این رفتار از سوی مغرب بوده‌ایم و آنها بعد از مدتی از رفتار خود پشیمان شدند و تلاش کردند که روابط دو کشور به حالت عادی خود بر گردد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پرسش‌کننده که آیا می‌توان این رفتار مراکش را سیاست هماهنگ شده از سوی این کشور با برخی از کشورهای منطقه جهت اعمال فشار به ایران عنوان کرد، گفت: شاید بتوان این را مطرح کرد که این اقدام و حرکت مغرب تحت هدایت سایر قدرت‌ها و برخی از کشورهای معاند ایران صورت گرفته است چرا که هر چه مقامات مراکش در این ارتباط مطرح کردند سخنان بی‌ربطی بود و هیچ دلیل مشخصی برای این رفتار غیردیپلماتیک وجود نداشت.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین با بیان اینکه سفیر ایران در مراکش چند هفته قبل با توجه به اتمام ماموریتش به تهران بازگشته است، ادامه داد: با توجه به اینکه سفیر بازگشته بود، سفارت توسط نفر دوم اداره می‌شد که آنها نیز طی روزهای آینده به کشور باز می‌گردند.

وی همچنین افزود: سفیر مغرب در تهران نیز در همان روز سه‌شنبه به همراه وزیر امور خارجه کشورشان تهران را ترک کرد و به مغرب بازگشت.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه آمریکا اگر تصمیم بگیرد که از برجام خارج شود باید تاوان سنگینی را در این ارتباط بپردازد، افزود: در همین چارچوب نگاه جهانیان نیز به آمریکا تغییر می‌کند گرچه بدعهدی و پیمان‌شکنی آمریکایی‌ها مساله جدیدی نیست ولی در صورتی که آمریکا از برجام خارج شود این موضوع تصویر روشن‌تری را از آمریکا ارائه می‌کند و اعتماد دیگر کشورها به آمریکا کمتر از گذشته خواهد شد چرا که آنها متوجه می‌شوند که هیچ تضمینی وجود ندارد که آمریکا به تفاهم‌ها و توافقاتی که کرده پایبند باشد و آن را ادامه دهد.

وی با بیان اینکه ایران تدابیر لازم را در ارتباط با بحث برجام اندیشیده است، گفت: در صورت خروج آمریکا از برجام، تصمیماتی که غیرقابل تصور برای آمریکا خواهد بود اتخاذ می‌کنیم و همان‌طور که گفتم در این زمینه تدابیر لازم در نظر گرفته شده است.

قاسمی تاکید کرد: ایران نخستین کشوری نخواهد بود که از برجام خارج می‌شود. ما با درایت روند تحولات را دنبال می‌کنیم و اگر برجام برای مردم ایران سودی نداشته باشد و نتواند منافع مردم ایران را تامین کند، ما قطعا تصمیمات لازم را در این زمینه اتخاذ می‌کنیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه به تازگی شاهد بودیم که دادگاهی در آمریکا به صورت غیابی ایران را جریمه شش میلیارد دلاری کرده است و این بار اول نیست که چنین موضوعی از سوی دادگاه‌های آمریکا تکرار می‌شود و ایران در برابر این احکام و اقدامات چه تدابیری اندیشیده است، تصریح کرد: این موضوع جدیدی نیست و ما پیش از این شاهد برگزاری محاکم غیابی علیه ایران در آمریکا بوده‌ایم، دادگاه‌هایی که ایران در آن حضور نداشته و آنها به دلایل واهی ایران را محکوم کرده‌اند.

قاسمی با بیان اینکه قطعا وزارت خارجه با همکاری سایر نهادهای ذیربط این موضوعات را پیگیری می‌کند و نسبت به آن بی‌تفاوت نیست، گفت: این اقدامات و پیگیری‌ها تا حصول نتیجه و تحقق آنچه که خواست ماست ادامه پیدا می‌کند و ان‌شاءالله در مقطع لازم جزئیات بیشتری از این اقدامات را بیان می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه نشست خبری خود با رسانه‌های داخلی و خارجی که بیشتر سوالات متمرکز بر موضوع برجام بود، در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه ایران یکی از گزینه‌های خود را در صورت خروج آمریکا از برجام، خروج از ان‌پی‌تی قرار داده است و آیا امکان دارد در این ارتباط توضیح بیشتری دهید؟ گفت: گزینه‌های بسیاری در صورت خروج آمریکا از برجام مطرح شده و از مدت‌ها قبل بر روی آن مطالعه شده و این موضوعی که شما اشاره کردید می‌تواند بخشی از مجموعه گزینه‌های ایران در این ارتباط تلقی شود که روی آن فکر شده است و سازوکار آن مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه بکارگیری این گزینه‌ها بستگی دارد که آمریکا به چه شکلی بخواهد برخورد کند و از چه سیاستی در برابر ایران پیروی کند، افزود:‌ من ترجیح می‌دهم در مورد مکانیزم‌ها و گزینه‌هایی که مطرح است صحبت نکنم. بعد از 22 اردیبهشت و تصمیم احتمالی که توسط مقامات آمریکایی اتخاذ می‌شود در این ارتباط بیشتر صحبت می‌کنیم.

قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه سال گذشته ایران و افغانستان برای تدوین سند راهبردی دو کشور در طی شش ماه پنج کمیته تشکیل دادند ولی تاکنون این سند نهایی نشده است و آیا اختلافاتی بین این کمیته‌ها وجود داشته که نتوانستند اقدام به تدوین سند مذکور کند؟ تصریح کرد: من از کلمه اختلاف استفاده نمی‌کنم و از تفاوت نظر و دیدگاه‌ها صحبت می‌کنم. همان‌طور که شما اشاره کردید در سفر سال گذشته وزیر امور خارجه به کابل پنج کمیته بین مقامات دو کشور شکل گرفت و این کمیته‌ها تاکنون در مقاطع مختلف در تهران و کابل نشست‌هایی داشتند و نتایج این کمیته‌های پنج‌گانه قرار است مقدمه‌ای برای رسیدن به سند جامع همکاری‌های فیمابین ایران و افغانستان باشد. در همین چارچوب قطعا همه کمیته‌ها باید به تفاهم لازم برسند تا ما بتوانیم به موضوع تدوین سند جامع بپردازیم.

وی بیان کرد:‌ فکر می‌کنم در اکثر کمیته‌ها به تفاهمات لازم دست پیدا کرده‌ایم و به دیدگاه مرضی‌الطرفین دست پیدا کرده‌ایم و فکر می‌کنم در یک یا دو کمیته مباحث همچنان ادامه دارد و بعد از نهایی شدن کار این کمیته‌ها می‌توانیم وارد مرحله اجرایی شدن تنظیم سند همکاری‌ها بین دو کشور شویم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد نتایج انتخابات لبنان که روز گذشته برگزار شده و نظر ایران در این ارتباط، تصریح کرد: لبنان کشور مستقلی است که در آن احزاب و گروه‌های مختلف فعالیت می‌کنند و به شیوه خوبی روند دموکراتیک در این کشور در جریان است و این می‌تواند نمونه خوبی برای الگوبرداری برای برخی از کشورهای منطقه باشد که در این زمینه دارای مشکلاتی هستند.

قاسمی با تاکید بر اینکه اصل برگزاری انتخابات اقدامی مبارک است، تصریح کرد: هر آنچه که مردم لبنان انتخاب کنند و به آن رای بدهند قطعا مورد حمایت ما و طرف همکاری‌های ایران خواهد بود. ما به کسانی که توانسته‌اند اکثریت آرای مردم لبنان را به دست آورند تبریک می‌گوییم.

وی در ادامه گفتگوی خود با خبرنگاران در مورد ادعای یک نشریه آمریکایی در ارتباط با اینکه در جریان سفر ظریف به نیویورک، وزیر امور خارجه ایران با همتای سابق آمریکایی خود جان کری گفت‌وگوهایی در مورد برجام داشته است، گفت: در سفر اخیر آقای ظریف به نیویورک که برای شرکت در اجلاس عالیرتبه صلح پایدار صورت گرفته بود،‌ ایشان از این فرصت استفاده کردند و با بیش از 30 شخصیت، اندیشمند، فرهیخته و همچنین افراد سیاسی از جمله برخی از اعضای حزب دموکرات و جمهوریخواه آمریکا و همچنین اعضای عضو برخی از اندیشکده‌های آمریکایی و تحلیلگران دیدار و گفت‌وگو داشتند و با رسانه‌های مختلف نیز صحبت کردند و به تشریح مواضع ایران پرداختند.

قاسمی با بیان اینکه افرادی که با آنها صحبت و گفت‌وگو شد طیف‌های مختلفی بودند، ادامه داد: این بخشی از دیپلماسی عمومی است که ما باید در این مسیر فعالیت بیشتری داشته باشیم.

وی همچنین با تایید دیدار ظریف با کری در جریان این سفر، تصریح کرد: آقای کری سمت دولتی ندارند ولی به عنوان یک شخصیت سیاسی که با ایران کار کرده‌اند و می‌تواند تاثیرگذار باشد صحبت و گفت‌وگو شد چرا که ما آمریکا را فقط ترامپ و دولت فعلی این کشور نمی‌دانیم. در ایالات متحده افراد مختلفی هستند که دارای نگاه‌های متفاوت نسبت به مسائل منطقه و جهان هستند و می‌توانند مورد مشورت قرار بگیرند و تاثیرگذار باشند.

قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگار پرسش‌کننده مبنی بر اینکه در این دیدار آیا در مورد برجام صحبت شده است؟ گفت: من در مورد آنچه که در این گفت‌وگوها مطرح شده صحبت نمی‌کنم و برجام نیز می‌تواند یکی از موضوعات مورد بحث باشد.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در مورد برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق و تلاش برخی از کشورهای منطقه از جمله عربستان برای تاثیرگذاری در این انتخابات، خاطرنشان کرد: اصل برگزاری انتخابات پدیده مبارکی است و باید انتخابات را به فال نیک گرفت. امیدواریم که انتخابات در عراق به خوبی برگزار شود و آنچه که مدنظر مردم عراق است محقق شود.

وی ادامه داد: با توجه به ویژگی‌های خاص عراق، کشورهای مختلفی در مجموعه منطقه و فرامنطقه ممکن است که درصدد ایجاد اخلال و مشکل در روند تحولات عراق باشند. همانطور که دیدیم در چند سال گذشته برخی از حاکم شدن داعش در این کشور حمایت کردند و این گروه تروریستی را مورد حمایت خود قرار دادند ولی با تلاش مردم عراق، آنها توانستند بر این پدیده شوم غلبه کنند و داعش را از این سرزمین بیرون کنند.

قاسمی ادامه داد: کشوری مثل عربستان علاقه‌مند به توسعه و وجود امنیت در منطقه نیست. استمرار و حاکمیت نوجوان‌های تازه به قدرت رسیده در این کشور باعث شده که آنها بقا و استمرار خود را در ایجاد آشوب در منطقه ببینند و با همین نگاه شاهد دخالت‌های بیجا و غلط سعودی‌ها در برخی از مسائل منطقه بخصوص بحران یمن هستیم.

وی با اشاره به فجایای اقدامات عربستان در یمن، تصریح کرد: امیدواریم جامعه جهانی با تلاش بیشتری که انجام می‌دهد این زمینه را فراهم کند که هر چه بیشتر بحران در یمن به پایان برسد.

قاسمی همچنین در مورد اقدام اخیر رودی جولیانی یکی از نزدیکان ترامپ در جمع منافقین در ارتباط با برجام و پاره کردن این توافق بین‌المللی از سوی وی، تصریح کرد: تروریست‌ها و مدافعین تروریسم وقتی کنار هم جمع می‌شوند اقدامات غیرخردمندانه‌ای انجام می‌دهند و این اقدامات غیرخردمندانه و نادرست ارزش فکر کردن و پاسخ دادن ندارد. در واقع پاسخ دادن به این افراد که مسئول کشته شدن بسیاری از افراد بیگناه در نقاط مختلف شده‌اند صورت خوشی ندارد و نباید به آن توجه کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه نادر قاضی‌پور یکی از نمایندگان مجلس به دنبال جمع‌آوری امضا جهت سوال از وزیر خارجه است که چرا در جریان حمله پلیس فرانسه به خبرنگار صداوسیما، ایران سفیر فرانسه را احضار نکرده است، گفت: من از ابتدای منتشر شدن این خبر با سفارت ایران در فرانسه در ارتباط بودم و در جریان روند اتفاق‌ها قرار گرفتم. فیلمبردار صداوسیما برای تهیه خبر و فیلم از اعتراضات مردم پاریس در جمع آنها حضور پیدا می‌کند و بعد از اینکه تظاهرات به خشونت کشیده می‌شود و احتمالا درگیری‌هایی بین پلیس و مردم انجام می‌شود و در آن موقع فکر می‌کنم شیئی که احتمالا سنگ بوده است به سر فیلمبردار صداوسیما برخورد می‌کند و ایشان با جراحت مختصری روبرو می‌شوند. در همین چارچوب برای احتیاط بیشتر ایشان به بیمارستان منتقل می‌شوند تا بررسی‌های پزشکی صورت بگیرد. از همان ابتدای حضور ایشان در بیمارستان، همکاران ما در سفارت ایران در فرانسه در بیمارستان حضور پیدا می‌کنند و در جریان این موضوع قرار می‌گیرند و در نهایت خبرنگار و فیلمبردار صداوسیما از اقدامات سفارت و همکاری که با آنها انجام شده تشکر و قدردانی می‌کند.

وی با بیان اینکه سفارت ایران در فرانسه موضوع را به صورت جدی دنبال کرده و با وزارت خارجه فرانسه نیز در تماس بوده و یادداشت لازم را نیز در این ارتباط به آنها داده است، گفت: من فکر می‌کنم در برخی از رسانه‌ها این موضوع به گونه‌ای دیگر مطرح شده است و با آنچه که ما از سفارت کشورمان در فرانسه دریافت کردیم، چندان همخوانی ندارد.

قاسمی خطاب به خبرنگار گفت: در واقع من از این مساله با آن حدتی که شما مطرح کردید مطلع نیستم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا ظریف در جریان سفر اخیر خود به آمریکا با مقامات دولتی این کشور و یا مقامات کنونی وزارت خارجه آمریکا نیز دیدار و رایزنی داشته است؟ تصریح کرد: همان‌طور که اشاره کردم آقای ظریف در این سفر با افراد غیردولتی دیدار و رایزنی داشتند و با مقامات دولتی آمریکا دیدار و گفت‌وگویی انجام نشده است.

وی ادامه داد: ما با هیچ مقام رسمی و دولتی آمریکا در گذشته مذاکره نداشته‌ایم و در این سفر نیز هیچ ملاقات رسمی با مقامات دولت فعلی آمریکا صورت نگرفته است و همه آنهایی که مورد گفتگو و مشورت قرار گرفته‌اند شخصیت‌های مستقلی هستند که سمت دولتی ندارند.

سخنگوی وزارت خارجه در این نشست مطبوعاتی که بیش از ۶۰ دقیقه به طول انجامید، در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد ادعاهای اخیر مقامات صهیونیستی مبنی بر دست یافتن به اسنادی در ارتباط با فعالیت هسته‌ای ایران و اظهارات مقامات این رژیم مبنی بر اینکه آنها در حمله به یکی از نقاط تهران به این اسناد دست پیدا کرده‌اند، تصریح کرد: من معمولا در مورد اظهارات و گزافه‌گویی‌های سران رژیم اشغالگر قدس کمتر صحبت می‌کنم و این اظهارات را جدی نمی‌گیرم.

وی نتانیاهو را شومنی درجه سه عنوان کرد که باید تمرین بیشتری کند که جایگاه خود را به عنوان شومن و شعبده‌باز باز کند، گفت: نتانیاهو دارای مفاسد و پرونده‌های متعددی در دولت خود است و به روش‌های مختلف درصدد انحراف افکار عمومی از این پرونده‌ها است. او در همین چارچوب به داستان‌سرایی می‌پردازد.

قاسمی اظهارات او را دروغین عنوان کرد و گفت: این اظهارات دروغین نیاز به انجام اقداماتی برای پیگیری ندارد و طبق گزارش‌های آژانس و دیگر کشورهای عضو برجام، پرونده ایران در این خصوص شفاف و روشن است و آنها بارها اعلام کرده‌اند که ایران به تعهدات خود در برجام عمل کرده است.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه ترکیه قصد دارد حملات جدیدی را به سوریه انجام دهد، این در حالی است که ترکیه در روند آستانه حضور دارد و به نظر می‌رسد که دو کشور ایران و روسیه با ترکیه در مورد سوریه دارای اختلاف هستند، تصریح کرد: ترکیه کشور مستقلی است، ما روابط خوبی با این کشور داریم و در زمینه‌های دوجانبه و مسائل منطقه گفت‌وگو و رایزنی داریم.

وی با اشاره به موفقیت‌های روند آستانه، تصریح کرد: روند آستانه تنها روندی است که توانسته به صورت موفقیت‌آمیز در ارتباط با موضوع سوریه به کار خود ادامه دهد، این همکاری‌ها بین سه کشور ادامه خواهد داشت و مقامات سه کشور در سطوح مختلف با یکدیگر در تماس هستند و این تماس‌ها و گفت‌وگوها توانسته بسیاری از مشکلات و موانع را برطرف کند و دیدگاه‌های سه کشور را به یکدیگر نزدیک کند اما شما باید به این موضوع توجه داشته باشید که بدیهی است که ممکن است کشورها در مورد تمام موضوعات هم نظر نباشند و اختلاف نظرهایی بین آنها وجود داشته باشد.

قاسمی با تاکید بر اینکه هیچ کشوری حق دخالت در امور سوریه بدون اذن این کشور را ندارد و باید همه به حاکمیت ملی سوریه احترام بگذارند، تصریح کرد: بدون درخواست دولت سوریه نباید دیگران در امور این کشور دخالت داشته باشند.

وی ادامه داد: ایران، روسیه و ترکیه علیرغم برخی از اختلاف نظرها در مسیر درستی در ارتباط با این بحران در حال حرکت هستند و امیدواریم که این روند مثبت و رو به جلو ادامه پیدا کند و به حل هر چه زودتر مشکلات سوریه کمک کند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که برخی از تحلیلگران معتقدند خروج آمریکا از برجام ممکن است باعث انزوای ایران در عرصه بین‌المللی شود و کار ایران در این عرصه سخت‌تر خواهد شد، تصریح کرد: خروج آمریکا از برجام همانطور که بسیاری از شخصیت‌های مطرح بین‌المللی اعلام کرده‌اند منجر به انزوای بیشتر آمریکا در عرصه جهانی می‌شود، کشوری که بدعهد است و به تعهدات خود پایبند نیست.

وی با بیان اینکه در صورتی که آنها از برجام خارج شوند در شرایط سختی قرار می‌گیرند، اظهار کرد: ایران چندین دهه است که با کینه‌توزی‌های آمریکا و برخی دیگر از هم‌پیمانانش آشناست و با تحریم‌های آنها روبرو بوده است. وضعیت امروز جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از حوزه‌ها نسبت به گذشته بهتر است و ما با تکیه بر اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی شاید بتوانیم بیشتر از گذشته به دستاوردهایی در راستای پیشرفت کشور دست پیدا کنیم.

قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد برخی از اخبار مبنی بر اینکه نیروهای آمریکایی به صورت میدانی در جنگ عربستان علیه یمن حضور دارند، تصریح کرد: من اطلاع میدانی از این موضوع ندارم ولی آنچه که روشن است این است که یمن مورد تجاوز ائتلافی به رهبری عربستان قرار گرفته است و برخی از کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای در جهت تسلیح کردن این متجاوزان بر آمده‌اند و آنها نقش بسزایی در این زمینه دارند.

وی ادامه داد: باید تلاش شود که هر چه سریعتر این بحران پایان پیدا کند و متجاوزان از این تجاوز نابخردانه دست بردارند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به پرسشی در ارتباط با دیدگاه این وزارتخانه در مورد اصلاح طرح مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم و همچنین نظرات موافق و مخالفی که در این ارتباط در مجلس مطرح شده است، تصریح کرد: متولی این داستان وزارت اقتصاد است و در حوزه سیاست خارجی نیز یکسری ارتباط‌هایی با این موضوع وجود دارد که مورد پیگیری قرار می‌گیرد ولی همانطور که گفتم متولی اصلی آن وزارت اقتصاد است.

وی ادامه داد: طبیعی است که طبق معمول در مورد یک موضوع نظرات مخالف و موافقی وجود داشته باشد و در همین چارچوب باید صبر کرد و دید که مجلس به چه نتیجه‌ای می‌رسد و شاید ما در آن هنگام بتوانیم نگاه خودمان را در این ارتباط بیشتر توضیح دهیم.

قاسمی با بیان اینکه در مرحله کنونی باید صبر کنیم تا مجلس کار خود را انجام دهد و وزارت اقتصاد نیز مسئولیت خود را در این زمینه به پیش ببرد، خاطرنشان کرد: اما این نکته بسیار مهم است که موافقان و مخالفان برداشت صحیحی از این موضوع داشته باشند و به سمت فهمی نادرست و ناقص در این ارتباط حرکت نکنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد کارنامه عملکرد معاونت اقتصادی وزارت خارجه که چند ماهی است شکل گرفته است، تصریح کرد: از شروع کار این معاونت عمر زیادی نمی‌گذرد و با توجه به این زمان کوتاه نمی‌توان در مورد عملکرد آن صحبت کرد.

وی با بیان اینکه این معاونت با تمام توان در حال انجام مسئولیت‌های خود است و در تلاش است که روابط خود را با سایر بخش‌های اقتصادی کشور تنظیم کند، ادامه داد: امیدواریم طی ماه‌های آینده بتوانیم کارنامه مشخصی را از عملکرد این معاونت اعلام کنیم.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان در مورد برخی از اخبار مبنی بر اضافه شدن برخی از کشورهای جدید از جمله فرانسه به روند آستانه، تصریح کرد: روند آستانه در حال حاضر متشکل از سه کشور است و برای ورود عضو جدید به این روند باید بین این سه کشور اجماع صورت بگیرد. از سوی برخی از اعضا معتقد هستند که اگر کشور دیگری بخواهد به این روند اضافه شود می‌تواند دستاوردهای کنونی این روند را با کندی مواجه کند بنابراین اجماع در مورد افزودن عضو جدید در روند آستانه وجود ندارد.

وی افزود: ما آمادگی داریم که مقامات سه کشور عضو آستانه با سایر کشورهای خارج از روند آستانه گفت‌وگوها و رایزنی‌هایی را در این ارتباط داشته باشند.

قاسمی در پاسخ به این سوال که آیا گزینه برجام بدون آمریکا می‌تواند یکی از سناریوهای ایران در صورت خروج آمریکا از برجام باشد؟ تصریح کرد: ممکن است عده‌ای معتقد باشند که آمریکای بدون برجام امکان‌پذیر است. من نظر خاصی در این ارتباط ندارم و صحبتی نمی‌کنم.

وی ادامه داد: طبق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱، طرف‌های اروپایی و همچنین آمریکا متعهد هستند که به تعهدات خود در برجام عمل کنند که ما متاسفانه در این زمینه شاهد بدعهدی‌هایی هستیم. آمریکایی‌ها باید از طرق مختلف مجاب شوند که تعهدات خود را اجرا کنند و این خواسته‌ای است که ما بر آن پافشاری می‌کنیم. ‌این موضوع را با طرف‌های اروپایی نیز مطرح کردیم و خواهان این هستیم که طرف‌های اروپایی با جدیت بیشتری از آمریکا بخواهند که به تعهدات خود در برجام عمل کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که نظر ایران در مورد حمایت قطر از اقدام مراکش در قطع رابطه با ایران چیست، با توجه به اینکه در هنگامی که ائتلاف سعودی قطر را مورد تحریم قرار داده بود، ایران از قطر حمایت کرد، تصریح کرد: باید به این نکته توجه کرد که هیچ دو کشوری در مورد تمام مسائل و موضوعات از یک موضع واحد برخوردار نیستند و یک نوع رفتار نمی‌کنند. ممکن است یک کشور با کشوری دیگر در مورد خیلی از مسائل اشتراک نظر داشته باشد ولی در مسائلی نیز اختلاف نظر داشته باشند.

قاسمی همچنین به سیاست اصولی ایران در ارتباط با تعامل با همسایگانش اشاره کرد و گفت: ما بر اساس این سیاست اصولی تلاش داریم روابط مطلوبی با همسایگان خود داشته باشیم و بر ایجاد ثبات و امنیت در منطقه تاکید داریم و این موضوع را نیز باید شما مدنظر قرار دهید که الزاما با هیچ کشوری صددرصد در تمام مسائل یکسان نمی‌اندیشیم.

سخنگوی وزارت خارجه در ابتدای این نشست خبری کشته شدن شش خبرنگار در افغانستان را تسلیت گفت و همچنین فرا رسیدن روز جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر را نیز گرامی داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها