وزیر امور خارجه کشورمان از عدم لغو روادید با جمهوری آذربایجان در راستای اقدام متقابل دفاع کرد.
کد خبر: ۱۱۳۹۶۹۴
دفاع ظریف از عدم لغو روادید با جمهوری آذربایجان

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی سومین سؤال از وزیر امور خارجه در مورد عدم رفتار متقابل با دولت آذربایجان در دستور کار مجلس قرار گرفت.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در این خصوص گفت: نگرانی آقای داداشی به حق است؛ با دولت آذربایجان توافق کردیم که تا حدود ۴۵ کیلومتر عبور مرزی داشته باشیم؛ این توافق زمانی وضع شد که بین دو کشور مقررات سختگیرانه‌ای در رفت و آمدها وجود داشت. برخی دوستان از این توافق ۴۵ کیلومتری فراتر رفته و وارد باکو شدند؛ به همین دلیل در پارلمان باکو، این توافق لغو شد.

وی در خصوص لغو یکطرفه روادید اظهار داشت: در سال ۱۳۸۹ روادید سفر شهروندان آذربایجان به ایران به صورت یکطرفه لغو شد. در حال حاضر بسیاری از همسایگان آذری ما از مرز آذربایجان به مشهد و قم مشرف می‌شوند. علاوه بر این، گردشگری سلامت نیز در این مناطق رونق دارد.

ظریف اظهار داشت: من نگرانی نماینده آستارا را درک می‌کنم؛ پیشنهاد من این است که وزارت خارجه گفتگوی مستقیم نمایندگان با مقامات آذربایجان را پیگیری و تسهیل کند.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: رفتار متقابل در برابر اقدام آذربایجان مبنی بر پیگیری مجدد روادید، تصمیمی نیست که وزارت خارجه به تنهایی بگیرد، ولی بنده نیز معتقدم با توجه به منافع این ارتباطات، این کار اشتباه است.

ظریف با اشاره به سفر اخیر رئیس‌جمهور آذربایجان به ایران تصریح کرد: در این سفر رئیس‌جمهور آذربایجان دستور داد که ویزای ایرانیان برای سفر به آذربایجان در مرز و در فرودگاه صادر شود؛ این اقدام یک مرحله قبل از لغو روادید است.

در ادامه ولی داداشی نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی گفت: مقامات آذربایجان قول داده بودند که پس از لغو روادید از سوی ایران، اقدام متقابل انجام دهند، ولی هم‌اکنون هموطنان ما برای عزیمت به آذربایجان باید روادید اخذ کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر این، گذر مرزی ۴۵ کیلومتری نیز لغو شده است که این موضوع مشکلاتی را برای مردم مرزنشین ایجاد کرده است.

در پایان ولی داداشی نماینده آستارا اعلام کرد از پاسخ‌های وزیر امور خارجه قانع شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها