در خرید خودرو همواره اولین فاکتور محدود کننده بودجه شما برای خرید می باشد.
کد خبر: ۱۱۳۹۶۶۲
گزینه های خرید خودرو با بودجه 70 میلیون تومان

وقتی شما بودجه ای در مرز هفتاد میلیون تومان داشته باشید و بخواهید خودرویی صفر کیلومتر در بازار ایران بخرید حتما با سه گزینه سیمبل، آریزو 5 و ساندرو روبرو خواهید شد که دو مورد از آنها گزینه اقتصادی و گزینه سوم یک چینی پر زرق و برق است. اما ابتدا به مقایسه دو گزینه هموطن و هم برند می پردازیم تا برنده آن را با گزینه چینی مقایسه کنیم.

رنو سیمبل و رنو ساندرو هر دو محصول یک کارخانه و در دو کلاس مختلف هستند که توانسته اند در سالهای حضور خود در بازار ایران محبوبیت مناسبی را برای خود ایجاد کنند.

رنو سیمبل به عنوان یک خودروی ارزان و اقتصادی با هدف فروش در بازارهای کشورهای در حال توسعه تولید شده و از حداقل امکانات برخوردار است.

رنو سیمبل در سال 1999 طراحی و تولید شد و در سال 2008 به صورت فیس لیفت شده پا به بازار گذاشت.

نسل سوم رنو سیمبل در سال 2012 و با کیفیت بالاتر به بازار عرضه شد که از ظاهر مطلوب تری نیز نسبت به دو نسخه قبلی برخوردار است و نسخه موجود در بازار ایران نیز وارداتی و از این همین نوع می باشد.

قیمت رنو سیمبل در بازار ایران حدود 70 میلیون تومان است.

اما رنو ساندرو نیز خودرویی هاچ بک است که با هدفی مشابه در سال 2007 عرضه شد. این خودرو نیز گزینه ای اقتصادی بود که در سال 2012 با اصلاحاتی بعنوان نسل دوم به بازار معرفی شد و تولید آن تا به امروز ادامه دارد.

رنو ساندرو در دو فرم استاندارد و استپ وی عرضه می شود که نوع دوم قیافه جذاب تری نسبت به نوع استاندارد دارد.

لازم به ذکر است که نسخه عرضه شده در بازار ایران از نسل اول رنو ساندرو است.

قیمت رنو ساندرو در مرز 60 میلیون تومان گزارش می شود، اما گزینه مورد نظر رنو ساندرو برای مقایسه مدل استاندارد با جعبه دنده اتوماتیک است که قیمت بالاتری دارد.

از لحاظ بدنه ظاهر رنو ساندرو ساده تر و قدیمی تر از رنو سیمبل محسوب می شود، هر چند رنو سیمبل نیز نمایی ساده و شبیه به خودروهای دهه های گذشته کشورهای پیشرفته را داراست اما در کل می توان گفت که رنو سیمبل از ظاهری مدرن‌تر و امروزی تر برخوردار است و از این لحاظ نمونه ای به نسبت زیباتر و جذاب تر از رقیب خود محسوب می شود که با توجه به تفاوت قیمت نسبتا بالای این دو خودرو امری طبیعی است.

در کابین رنو سیمبل و رنو ساندرو عملکرد اقتصادی دو خودرو مشهود است بطوریکه از پلاستیک سخت برای کاهش هزینه های تمام شده استفاده کرده اند.

طراحی داخلی رنو سیمبل هرچند ساده بوده اما با استفاده از مواد اولیه با کیفیت بالاتر نسبت به رنو ساندرو و چینش مناسب، نمایی زیبا و دلچسب به فضای داخلی خودرو داده است.

فرمان سه شاخه و صفحه نمایش رنگی لمسی در بخش میانی داشبورد فضای متفاوتی در داخل کابین رنو سیمبل ایجاد کرده است.

در نقطه مقابل این موضوع رنو ساندرو طراحی داخلی بسیار قدیمی، خشک و ساده و نمایی شبیه به خودروهای دهه 80 دارد و با توجه به تیپ داخلی آن بیشتر تندر 90 را در ذهن راننده القا می کند لذا باید گفت در طراحی داخلی و کابین نیز رنو سیمبل بدون هیچ شکی نمونه ای برتر و مناسب تر بوده و رنو ساندرو هیچ حرفی برای گفتن در این خصوص ندارد.

در بخش محرکه نیز هر دو خودرو از موتورهایی با حجم یکسان استفاده میکنند که توان خروجی موتور رنو سیمبل اندکی بیشتر از رنو ساندروست.

محرکه تولیدی رنو سیمبل به واسطه یک جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک به چرخها منتقل می شود و در رنو ساندرو این جعبه دنده اتوماتیک معمولی چهار سرعته است.

عملکرد رنو سیمبل در شتاب گیری به علت قدرت بالاتر خروجی موتور و وزن سبکترش اندکی بهتر از رنو ساندرو و مصرف سوخت آن نیز مطلوب تر است.



در بخش تجهیزات رفاهی و ایمنی، تجهیزات هر دو خودرو پایه هستند اما رنو سیمبل دارای کروز کنترل، سیستم هشدار باد لاستیک ها، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم روشنایی در روز (DRL)، ابزار کنترلی سیستم صوتی بر روی غربیلک فرمان، دوربین کمکی دنده عقب و سنسور کمکی پارک در بخش عقبی خودروست که همگی گویای برتری مطلق رنو سیمبل نسبت به رنو ساندرو در این بخش است.

در مجموع باید نتیجه گیری کرد که سیمبل ماهیت به روزتری نسبت به ساندرو دارد و از مزیت های نسبی بالاتری نسبت به گزینه رقیب برخوردار است اما آنچه که به وضوح مشخص است این است که سیاست های تولیدکنندگان داخلی موجب افزایش قیمت رنو ساندرو به مرز 70 میلیون تومان شده و مقایسه صورت گرفته از لحاظ هم رده بودن قیمت خودروها بوده است.

چری آریزو 5

در بررسی چری آریزو 5 آنچه که باید گفت این است یک نمونه کپی شده از محصولات کره ای بخصوص کیا سراتو .. هیوندای الانتراست، اما شخصیت خاص خود را دارا میباشد. این خودرو در قیاس با رنو سیمبل ساده، اسپرت و در عین حال لوکس است.

از نظر طراحی کابین و کیفیت ساخت و مونتاژ و متریال به کار برده شده، چری آریزو 5 هم مشکل معمول خودروهای چینی یعنی ضعف کیفیت ساخت و مونتاژ را با خود داراست لذا نمیتواند هم رده رنو سیمبل باشد.



محرکه چری آریزو 5 از نوع 1500 سی سی است که با یک جعبه دنده سی وی تی به چرخها منتقل میشود که علاوه بر رانندگی روان تر در کاهش مصرف سوخت هم تاثیر مثبت دارد اما در کل میزان توان تولیدی موتور متناسب با وزن خودرو نیست و از این لحاظ چری آریزو 5 عملکرد بسیار ضعیفی دارد.

برای افرادی که ماشین را از روی آپشن انتخاب میکنند باید گفت که چری آریزو 5 همانند سایر هم رده های چینی خود انبوهی از آپشن ها را با خود دارد و از این نظر رنو سیمبل حرفی برای گفتن ندارد.

از نظر هندلینگ، عملکرد چری آریزو 5 نسبتا قابل قبول است و سواری به نسبت مناسبی ارائه می دهد.

اما در کل مشکل اصلی خودروهای چینی افت شدید و استهلاک بالای آنهاست و در مورد چری آریزو 5 نیز این موضوع صادق است، هر چند محرکه این خودرو و کیفیت ساخت آن نیز چندان مطلوب نیست، اتفاقی که در چری آریزو توربو جبران شده و محرکه توربو عملکرد خودرو را ارتقا داده و کیفیت ساخت نیز همرده رقیب اروپایی است اما در خصوص مقایسه نهایی و ارزش خرید چری آریزو 5 در مقایسه با رنو سمیبل میتوان صریحا ذکر کرد که رنو سیمبل یک ماشین خوش دست، پایدار، نرم و در عین حال اسپرت است که هیچ یک از این نقاط مثبتش در چری آریزو 5 پیدا نمی شود.

قیمت چری آریزو 5 در حدود 70 میلیون تومان است که به نوعی یک ریسک خرید باید تلقی شود.

لذا باید رتبه اول ارزش خرید را در این دسته سه گانه را به رنو سیمبل داد. در رده دوم میتوان یکی از دو گزینه رنو ساندرو اتوماتیک یا چری آریزو 5 را قرار داد، هرچند این موضوع را باید در ترجیحات خریداران جستجو کرد، اگر اولویت شما آپشن باشد و قصد فروش خودرو را ندارید باید گفت رنو چیزی برای گفتن ندارد اما اگر به دنبال خرید بی دردسر باشید رنو ساندرو با توجه به ساختار فنی مطلوب تر میتواند گزینه دوم از دیدگاه ارزش خرید باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها