سفیران ریاض و واشنگتن در یمن بار دیگر مدعی دخالت ایران در امور یمن شدند.
کد خبر: ۱۱۳۹۳۹۲
ادعای سفرای عربستان و آمریکا در یمن علیه ایران

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، به نقل از روزنامه سعودی عکاظ، محمدسعید آل جابر، سفیر عربستان در یمن در گفت‌وگو با خبرگزاری اتریش مدعی شد که از جامعه بین‌المللی می خواهیم تا فشار بیشتری بر ایران بیاورند و فعالیت‌های ایران و شبه نظامیان وابسته به آن در منطقه را متوقف کنند.

آل جابر مدعی شد: از نقش رسانه‌های بین‌المللی در کشف حقیقت نقش تخریبی ایران در منطقه که بر هیچکس پنهان نیست، تقدیر و تشکر می کنیم.

سفیر سعودی گفت: عربستان به منظور بازگرداندن ثبات و امنیت در یمن هیچ تلاش دریغ نمی کند و ما با یمن روابط تاریخی داریم و این روابط تحت تاثیر رفتارهای شبه نظامیان تروریستی و غیرقانونی که از سوی ایران ارشاد می‌شوند، قرار نمی‌گیرد.

وی افزود: در سمینار یمن که در وین برگزار شد، در مورد موضع سیاسی، انسانی، اقتصادی و نظامی در یمن و همچنین موضع ایران و شبه نظامیان حوثی (انصارالله) تبادل نظر کردیم.

از سوی دیگر، میتو تولر، سفیر آمریکا در یمن مدعی شد که حکومت نیروهای انصارالله در مناطق تحت سیطره آنها حکومتی وحشیانه است و آمریکا هر روز شاهد نقض حقوق شهروندی و فساد در ابعاد گسترده توسط این نیروهاست.

تولر در ادامه از آن‌چه که حمایت ایران از انصارالله خواند، انتقاد کرد.

وی مدعی شد، نیروهای وابسته به انصارالله باید با حسن نیت و برای ایجاد ساختار سیاسی که در آن حقوق تمامی یمنی‌ها رعایت شود، مذاکره کنند.

سفیر آمریکا در یمن افزود: آمریکا به حمایت خود از فرستاده ویژه سازمان ملل جهت ایجاد یمنی یکپارچه و امن و نه تبدیل آن به پناهگاهی برای سازمان‌های افراطی و خشن مانند القاعده و ابزاری برای ایجاد درگیری‌های منطقه‌ای گسترده‌تر پایبند است.

وی در پایان مدعی شد، آمریکا نسبت به هدف قرار گفتن غیرنظامیان از سوی نیروهای انصارالله نگران است و این اقدامات تنها موجب طولانی شدن بحران در یمن می‌شود.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که مقامات کشورمان همواره تاکید می‌کنند جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه دخالتی در کشور یمن ندارد و برای ایجاد راه‌حل سیاسی و پایان دادن به بحران یمن تلاش‌های فراوانی کرده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان قبل از این نیز در واکنش به تحولات اخیر یمن، با اشاره به تداوم تجاوز وحشیانه خارجی که به نابودی زیرساخت‌ها و محاصره همه جانبه و کشتار جمعی و خاموش ملت یمن منجر شده است، ابراز امیدواری کرد: همه گروه‌ها، احزاب و جریان‌های سیاسی و اجتماعی یمن، ضمن همبستگی با یکدیگر از جبهه واحد ملی بر علیه تجاوز خارجی محافظت کنند.

قاسمی با ابراز تاسف از درگیری‌های اخیر و دعوت همه نیروهای یمنی به آرامش و خویشتنداری ابراز امیدواری کرد و افزود: تمامی اختلافات داخلی در چارچوب گفت‌وگو حل و فصل و زمینه هرگونه سوء‌استفاده دشمنان خارجی ملت یمن مسدود شود.

هم‌چنین علی اکبر ولایتی، دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی و مشاور رهبری در امور بین الملل در پاسخ به سوالی در خصوص برخی اتهامات در رابطه با مداخله ایران در امور یمن، گفت: در یمن کشورهای مرتجع عربی تحت عنوان ائتلاف عربی ضد یمن مداخله مستقیم کرده‌اند و ایران جز حمایت سیاسی و کمک‌های انسانی برای نجات مردم این کشور کار دیگری انجام نداده است. جمهوری اسلامی ایران هیچ موشکی به یمن نداده است، یمنی‌ها در زمان علی عبدالله صالح و منصورهادی و حتی قبل‌تر توسط اردوگاه‌های شرق عمدتاً تسلیح می‌شدند، ما از این نگران نیستیم که مردم دنیا بدانند جمهوری اسلامی ایران سلاح به عراق، سوریه و یا لبنان داده است به آنها سلاح داده‌ایم تا در مقابل داعش و تروریست ایستادگی کنند، به یمن کمک‌های انسانی و حمایت‌های سیاسی می‌کنیم ولی موشک را ایران به آنها نداده است و یمنی ها نیازی به آن ندارند چرا که با امکاناتی که در اختیار دارند توانسته اند در مقابل سعودی‌ها ایستادگی کنند و با همین امکانات پیروز خواهند شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها