شاید سالهاست که از حضور برندهای چینی در بازار ایران میگذرد؛ ایده ای که به لطف تحریم های بین المللی قوت گرفت و با حضور برندهای متعدد در بازار ایران عملی شد.
کد خبر: ۱۱۳۹۳۲۸
معرفی چانگان ایدو و CS35

اما آنچه که به وضوح مشخص است این خودروسازان در زمانی وارد بازار ایران شدند که در حال سپری کردن دوره رشد خود بودند و نسل طراحی آنها وارد دوره ای شده بود که با استراتژی قیمت و طراحی ظاهری نسبتا مطلوب در کنار آپشن های پر زرق و برق توانست مطلوبیت قابل توجهی را در غیاب برندهای خوش نام و قوی بین المللی در بازار ایران به خود جلب کند.

هر چند فصل مشترک این خودروسازان با خودروسازان ایرانی را باید در کیفیت نسبی پایین محصولاتشان جستجو کرد، اتفاقی که طعم قیمت ارزان این خودروها در کنار مزیت های فوق را به طعم تلخ سرویس و پشتیبانی ضعیف(نبود قطعات در بازار) و گرانی قطعات بدل کرد. اتفاقی که در برندهایی که با مشارکت شریک ایرانی صورت گرفته کم رنگ تر بوده و پشتیبانی نسبتا مناسبی از سوی شرکای ایرانی این برندها، با توجه به گستره بسیار بالای شبکه خدمات پس از فروش مشاهده میشود.

یکی از برندهای نسبتا متفاوت در این زمینه چانگان است که سایپا را بعنوان شریک خود در بازار ایران انتخاب کرد و دو محصول را به عنوان گزینه های سدان و شاسی بلند(کراس اور) در بازار ایران در نظر گرفت.

پیش از این دو بار نیز بحث فعالیت این شرکت در ایران مطرح شده بود. ابتدا در اوایل سال 87 شرکت
بنیان توسعه صنعتی پارس اعلام کرد که شرکت خودروسازی چانگان قصد دارد از سال آینده یکی از محصولاتش به نام «بی‌نی» (BENNI) را در ایران تولید ‌کند.

بار دوم زمانی بود که ایران خودرو برای جایگزینی «پیکان» محصولی از شرکت «چانگان چین» را مطرح کرد که با مخالفت شدید وزیر وقت صنعت(محرابیان) مبنی بر عدم تولید خودروهای چینی در ایران مواجه شد.

اما چانگان که پیشینه آن به شرکتی که در سال 1862 در شانگهای در زمینه تسلیحات تاسیس شد باز میگردد اولین خود در زمینه خودرو را در سال 1950 با تولید و مونتاژ جیپ با نام YANGTZE RIVER (رودخانه یانگ تسه) آغاز کرد.

در طول سال های بعد شرکت به تولید کامیونت و ون پرداخت و شاید جدی ترین فعالیت شرکت را باید در دهه هشتاد میلادی جستجو کرد که سرآغاز همکاری این شرکت با سوزوکی به منظور انتقال فناوری های نوین بود و از سال 1983 شروع و تا به امروز ادامه دارد.

این شرکت همکاری با فورد، مزدا و سیتروئن را نیز در کارنامه خود دارد. ماهیت فعلی شرکت دولتی است و در رده چهارم از لحاظ تولید در کشور چین قرار دارد.

همانطور که اشاره شد فعالیت چانگان در ایران در سال 2014 و با سایپا و دو خودروی چانگان ایدو و CS35 شکل گرفت. در ادامه به معرفی این خودروها میپردازیم.

چانگان CS35

چانگان CS35 نخستین خودروی شاسی‌بلند شرکت‌ چینی چانگان است. هر دو خودروی چانگان ایدو و چانگان CS35 بر پایه یک پلت فرم مشترک توسعه یافته اند و اگر بهتر بگوییم چانگان CS35 بر پایه پلتفرم ایدو ایجاد شده است.

شواهد حاکی از آن است که این خودرو در مرکز طراحی این شرکت در ایتالیا طراحی شده و به جرات میتوان گفت که در میان خودروهای چینی موجود در بازار یکی از زیباترین هاست. طراحی موزون و هماهنگ در داخل نیز همانند بیرون چانگان CS35 به چشم می خورد لذا در بخش طراحی داخلی و خارجی، چانگان CS35 را باید موفق ارزیابی کرد.

محرکه به کار گرفته شده روی چانگان CS35 یک موتور تنفس طبیعی 1600 سی سی 16 سوپاپ است که محرکه 160 اسب بخار آن توسط یک جعبه دنده 4 سرعته در مدل اتوماتیک و 5 سرعته در مدل دستی به چرخ ها منتقل میشود و با این محرکه به سرعت ماکزیم 180 کیلومتر بر ساعت(نوع اتوماتیک) می رسد.

عملکرد شتابگیری چانگان CS35 چندان جالب نیست و زمان صفر تا صد آن جعبه دنده دستی حدود 14 ثانیه گزارش شده است.

در بخش امکانات رفاهی عملکرد نسبتا مناسبی مشاهده میشود که میتوان به سیستم کروز کنترل، کامپیوتر اطلاعات سفری، سانروف، صندلی راننده با امکان تنظیم شش جهته‌، آینه‌های جانبی برقی، سنسور پارک دنده‌عقب، صندلی چرمی، چراغ‌های جلوی هالوژن با قابلیت تنظیم ارتفاع، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب و گرم‌کن شیشه‌ی عقب اشاره کرد البته در مدل دستی چانگان CS35 آینه‌های جانبی برقی نیستند، پوشش صندلی‌ها از نوع چرم نیست، کروز کنترل وجود ندارد، سانروف حذف شده است و خبری از دکمه‌های کنترلی روی غربیلک فرمان مدل اتوماتیک نیست.



در زمینه ایمنی چانگان CS35 از سیستم های ترمزهای دیسکی در جلو و عقب؛ سیستم‌های ESP، TCS و HBA، ABS ،EBD بهره می برد و 4 کیسه هوا برای سر نشینان جلو پرده های جانبی آن نصب شده است.



قیمت چانگان CS35 را باید کلیدی ترین عامل موفقیت آن در بازار ایران تلقی کرد که با توجه به ظاهر نسبتا جذاب خود توانسته محبوبیت مناسبی در بازار برای خود ایجاد نماید.

در مجموع معایب و مزایای بسیاری در خصوص چانگان CS35 ذکر میشود که از جمله آن میتوان به عملکرد محرکه خودرو و سیستم جعبه دنده آن باید اشاره کرد. اما روی هم رفته باید گفت که اگر از این خودرو انتظار عملکرد هم رده های کره ای را نداشته باشد میتواند برای یک خانواده 4 نفره و برای کاربری های روزانه مناسب باشد، بخصوص اینکه قیمت چانگان CS35 در محدود 70 میلیون تومان قرار دارد و میتواند برای بسیاری از خریداران مطلوب باشد.

چانگان ایدو



اما در سوی دیگر، سدان این پلت فرم یعنی چانگان ایدو واقع شده است. از نیم دهه پیش بدین سوی، برندهای چینی شیوه نوینی را آغاز کردند و از کپی‌های نامأنوس و طراحی‌های اسباب‌بازی گونه عبور نموده و طراحی های مطلوب را در دستور کار خود قرار داده اند و شاید بتوان ارائه خودروهایی مانند جیلی امگرند و چانگان ایدو را نقطه شروع این روند دانست. چانگان ایدو در سال 2012 رونمایی شد و بنا به ادعای شرکت سازنده سه سال زمان صرف طراحی آن در مرکز طراحی این شرکت در تورین ایتالیا شده است.

بدنه چانگان ایدو طراحی نسبتا متناسب و به روزی دارد و توازن مناسبی بین بخش های مختلف آن قابل مشاهده است. میتوان طراحی آن را ترکیب خوبی از زیبایی و دقت دانست.

چراغ‌های چشم بادامی و اسپرت و برجستگی‌های کاپوت و صندوق عقب کوتاه می‌باشد که ترکیبی پویا و جالب به آن داده است. چانگان ایدو در طراحی داخلی نیز توازن قابل قبولی دارد و جانمایی های مناسب در سینه خودرو و فضای مناسب سرنشینان و صندوق عقب از مزیت های آن است.

محرکه چانگان ایدو یک موتور 1.6 لیتری 124 اسبی و 160 نیوتن متری است که از گیربکس 5 سرعت دستی یا 4 سرعت تیپ ترونیک برای انتقال نیرو استفاده میکند. عملکرد محرکه چانگان ایدو نیز در تلفیق با جعبه دنده اتوماتیک مطلوب گزارش میشود.

آینه‌های جانبی برقی به همراه گرم‌کن، صندلی‌های با پوشش چرمی، سانروف برقی، 6 عدد بلندگو، نمایشگر LCD + DVD + GPS، کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + MP3 + پورت USB +AUX، سیستم ضد تشعشع آینه عقب، فرمان با پوشش چرمی، دوربین دید عقب، سنسور پارک دنده‌عقب، مه شکن‌های جلو و سیستم ضد سرقت (IMMOBLIZER) بخش هایی از امکانات رفاهی چانگان ایدو است.
به لحاظ ایمنی نیز چانگان ایدو مجهز به 6 عدد کیسه ایمنی هوا (راننده، سرنشین جلو، جانبی و پرده‌ای) است و همچنین 5 ستاره را هم از موسسه ایمنی C-NCAP دریافت نموده است.

قیمت چانگان ایدو در حدود 80 میلیون تومان است که یک عامل بازدارنده برای مطلوبیت بازار آن تلقی می شود. این در حالی است که چانگان CS35 قیمت گذاری مطلوب تری داشته و به علت ماهیت شاسی بلند و قیمت پایین تر از مقبولیت بالاتری در بازار برخوردار است. قیمت چانگان ایدو در قیاس با رقبای هم وطن آن نیز بالاست که به نظر می رسد نیازمند تغییر رویکرد شرکت سازنده در این زمینه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها