نمایشگاه Eurasia۲۰۱۸ ترکیه فرصتی را ایجاد کرد تا جمهوری اسلامی ایران اقتدار خود را بیش از پیش به رخ جهانیان بکشد.
کد خبر: ۱۱۳۹۰۲۸
نمایش اقتدار ایرانی در کشوری که دوست دارد اروپایی باشد! +عکس

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران، اولین نمایشگاه ایرشو ترکیه با نام Eurasia۲۰۱۸ چند روزی است که برگزار شده و مقامات ترک برای رقابت با سایر نمایشگاه‌های بزرگ هوایی، چون ماکس روسیه از کشور‌هایی زیادی برای حضور دعوت کردند که یکی از آن‌ها جمهوری اسلامی ایران است.

جمهوری اسلامی ایران که همیشه برای نمایش اقتدار نظامی خود در تمامی نمایشگاه‌ها حاضر بوده، در نمایشگاه ترکیه نیز با همراهی چند شرکت خصوصی دانش بنیان و همچنین برخی شرکت‌های وابسته به وزارت دفاع از جمله سازمان صنایع هوایی، شرکت صنایع الکترونیک ایران (صاایران) و سازمان جغرافیایی در دو غرفه تجهیزات خود را عرضه کرد.

با وجود حضور ایران در بیشتر نمایشگاه‌ها، اما شاید کمتر کسی تصور می‌کرد در ترکیه از تجهیزات ایرانی، چون بالگرد‌ها و پهپاد‌ها استقبالی گسترده شود؛ به نحوی که قرارداد‌هایی بین ایران و برخی کشور‌های حاضر در نمایشگاه Eurasia۲۰۱۸ بسته شود.

همان طور که گفته شد ایران با تجهیزاتی، چون بالگرد‌ها و پهپاد‌ها در نمایشگاه ترکیه حاضر شد، اما آن موردی که توجه بسیاری از کارشناسان نظامی را به خود جلب کرد، قلب موشک‌های کروز و پهپاد‌های ایرانی بود که به نمایش درآمد و به آن موتور مینی‌جت طلوع می‌گویند.

طلوع خورشید ایرانی در جنوب‌غرب ترکیه

جمهوری اسلامی ایران از زمانی که درگیر جنگ ۸ ساله با عراق شد؛ به این نکته پی برد که برای دفاع از خود نیاز به ساخت تجهیزات دارد و از این رو در این مسیر حرکت کرد و کار طراحی انواع ادوات، چون موشک را در دستور کار قرار داد و در همین زمان، چون تحریم‌های زیادی از سوی استکبار تحمیل شده بود؛ متوجه شد برای حرکت این تجهیزات هم باید به سمت طراحی موتور هم برود، پس دست به کار شد که نتیجه آن تولید موتور طلوع شد.

طلوع در واقع موتوری توربوجت است که توسط متخصصان داخلی طراحی و برای استفاده در پهپاد‌ها و موشک‌های کروز مورد استفاده قرار می‌گیرد که یک نمونه آن پهپاد کرار و موشک کروز دریایی نور است؛ این موتور با طول محوری حدود ۱.۳ متری می‌تواند نیرویی معادل ۳۷۰۰ نیوتن را تولید کند و در زمره موتور‌های برتر جهان است.

ایران که با تولید موتور طلوع نام خود را در لیست معدود کشور‌های تولیدکننده چنین تجهیزاتی قرار داده با پیشرفت تکنولوژی کار ارتقای موشک‌ها و پرنده‌های بدون سرنشین خود را در دستور کار قرار داد و به دنبال آن کار روی ارتقای این موتور هم شروع شد و امروز نمونه‌ها پیشرفته آن یا ساخته شده و یا در دست ساخت است؛ البته جمهوری اسلامی ایران موتور‌های پیشرفته‌تری هم ساخته است.

نکته مهم در موتور طلوعی که در موشک کروز نور به کار رفته مراحل انجام کار است به گونه‌ای که در نمونه بهینه شده این موشک، محوری بر اساس یک ساختار سه مرحله‌ای روی موتور در نظر گرفته شده و احتمالا برای آن یک توربین و سه کمپرسور دیده شده است.

این موتور ایرانی با قدرت چرخشی بالغ بر ۳۰ هزار دور در دقیقه قادر است قدرت بالایی برای حرکت موشک‌ها و پهپاد‌ها ایجاد کند و برای این کار نیاز به مهارکننده‌ها و بلبرینگ‌های بسیار قوی دارد که تمامی آن‌ها توسط متخصصان داخلی طراحی و تامین شده است؛ تولید این موتور باعث شده تا بسیاری از کارشناسان مبهوت بمانند.

پرواز پرنده‌ها و موشک‌های ایرانی برای انهدام اهداف با قلب بومی

تاریخ به یاد دارد روزی که ایران در ساخت تجهیزات بسیار ناتوان بود، اما امروز به لطف حضور جوانان متعهد و متخصص، ساخت تجهیزات سرعتی غیرقابل تصور گرفته؛ آن هم نه ادواتی که بخشی از آن ایرانی باشد، بلکه سلاح‌هایی که تمام قطعاتش بومی است و حتی با موتور ایرانی به حرکت در‌می‌آید که یک نمونه پهپاد کرار است.

کرار ایرانی که در سال ۱۳۸۹ ساخته شد، اولین پرنده بدون سرنشین تولید داخل است که با موتور جت کار می‌کند و نکته این است که کرار از موتور مینی‌جت ایرانی طلوع بهره می‌برد که باعث شده تا برد، مداومت و سقف پروازی آن به حد زیادی افزایش پیدا کند.

کرار می‌تواند با موتور ایرانی خود سرعتی بالغ بر ۹۰۰ کیلومتر در ساعت برود و تا ۱ هزار کیلومتر برد دارد و قادر است تا ارتفاعی بین ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۱۲ هزار متری بالا برود؛ همین موتور ایرانی باعث شده تا امروز کرار بمب‌های ۲۵۰ تا ۵۰۰ را حمل و حتی برای درگیری هوایی نیز مناسب باشد.

اما فقط کرار نبود که برای حرکت از موتور طلوع استفاده کرد؛ موشک کروز دریایی نور هم از این موتور بهره برده و این قابلیت را پیدا کرده تا اهداف مدنظر را با سرعت و دقت بالایی مورد اصابت قرار دهد. موشک نور که می‌تواند هم از ساحل، هم از روی عرشه ناو و هم از هوا و برخی جنگنده‌ها آن را شلیک کرد بردی در حدود ۱۲۰ کیلومتر دارد و از دستاورد‌های مهم وزارت دفاع به شمار می آید که در همان سال‌های نخست پس از جنگ ساخته و با تولید انبوه به نیروی دریایی ارتش جمهروی اسلامی ایران تحویل داده شد.

این موشک که امروز ارتقای آن در دستور کار قرار دارد و نمونه‌های پیشرفته‌تر آن هم ساخته شده با طول بیش از ۶.۳۸ متر، وزن ۷۱۵ کیلوگرم و سرجنگی ۱۷۵ کیلوگرمی قادر است با سرعت نزدیک به ۰.۹ ماخ پرواز و با دقت بالا اهداف را منهدم کند.

نمایش چنین دستاوردی آن هم در کشوری که خود از مشتریان تسلیحات غربی است می‌تواند بازار خوبی را برای صادرات ادوات نظامی ایرانی ایجاد کند و اقتدار جمهوری اسلامی را بیش از پیش افزایش دهد؛ اقتداری که فقط گوشه‌ای از آن در نمایشگاه ترکیه نشان داده شد و هنوز بسیاری از بخش‌های این توانمندی پنهان است تا در در مواقع لزوم پا به میدان نبرد گذاشته و هر دشمنی را از تجاوز به خاک ایران پشیمان کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها