کارشناس منطقه خاورمیانه با استناد به دوران دانش‌آموزی خود در یکی از کشورهای عربی منطقه و ثبت‌نام خلیج‌فارس در کتب درسی این کشورها، به اولین بدعت‌گذار نام جعلی خلیج‌فارس در منطقه اشاره کرد.
کد خبر: ۱۱۳۸۶۴۵
حتی در جغرافیای سوم دبیرستان یک کشور عربی نام خلیج‌فارس آمده/ چه کسی بدعت‌ دروغین را گذاشت؟

سید هادی سید افقهی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین با تأکید به اینکه نام‌گذاری خلیج‌فارس هیچ ارتباطی به قبل و با بعد از انقلاب اسلامی در ایران ندارد، گفت: در کهن‌ترین و موثق‌ترین نقشه‌های تاریخی جهان که برخی از آن‌ها حتی توسط مورخان و جغرافی دانان با دست ترسیم‌ شده این آبراهه را بنام خلیج‌فارس یا خلیج العجم یا بحر العجم درج نموده اند.

این کارشناس سیاسی به دوران دانش‌آموزی خود در کشور عراق اشاره کرد و گفت: بنده خودم در سال سوم دبیرستان در کشور عراق دانش‌آموز بودم که در کتاب جغرافیای این سال خلیج‌فارس تحت عنوان «الخلیج العجم» اطلاق شده است و حتی عراقی‌ها در برخی از اشعار خودشان از این واژه استفاده می‌کردند. حتی همین‌الان بسیاری از هم‌پیمانان کشورهایی که نانم جعلی خلیج‌فارس را بکار می‌برند در مصاحبه های بین المللی خود لغت « Persian Gulf » را مورد خطاب قرار می دهند.

وی ریشه تحریف نام خلیج‌فارس به خلیج ع ر ب را مربوط به سال 1967 دانست و خاطرنشان کرد: زمانی که جمال عبدالناصر در مصر به قدرت رسید با چند کشور دیگر همچون سوریه با اسراییل وارد جنگ شدند. اما چون در آن مقطع رژیم شاه به هواپیماهای تل‌آویو سوخت‌رسانی می‌کرد و این هواپیماها از سمت ایران به‌سوی جبهه مصر و سوریه پروازمی کردند‌ متقابلاً جمال عبدالناصر در اقدامی تلافی‌جویانه یک جنگ روانی و تبلیغاتی علیه ایران راه‌اندازی کرد و برخلاف اینکه او در مصاحبه‌های خود از خلیج‌فارس بنام الخلیج الفارسی یاد می‌کرد برای ایجاد تنش سیاسی اول لفظ خلیج را بکار برد بعد کم کم به تحریف این نام پرداخت و نام جعلی را بکار برد.

افقهی در همین راستا ادامه داد: وقتی ناصر چنین بدعتی را در منطقه راه انداخت رفت رفته دیگر کشورهای منطقه هم نام جعلی خلیج‌فارس را مورداستفاده قراردادند و در مطبوعات و نقشه‌های خود از آن یادکردند. حتی این اواخر عربستان با پرداخت مبلغ زیادی به گوگل باکمال وقاحت نام اصلی خلیج‌فارس را به‌گونه‌ای دیگر درج کردند تا عکس و فیلم از آن گرفته شود تا نوعی سندسازی شود. که البته بعدازاینکه یک طومار 1 میلیونی علیه این اقدام گوگل به امضا رسید و جلوی درب این شرکت نصب شد، موجب پوزش آن‌ها شد و مجدداً لغت خلیج‌فارس در گوگل بارگذاری کرد.

وی خاطرنشان کرد: اینکه گفته می‌شود خلیج‌فارس جمله احساسی یا انشایی نباید تلقی شود بلکه این مسئله عطف به ماسبق است به این معنی که از اول فارس بوده امروز هم هست و در آینده هم خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها