کارشناسان معتقدند؛ تمایل کره شمالی برای مذاکره با آمریکا بعد از کره جنوبی دلایل مختلفی دارد که باید به آنها کاملاً توجه داشت.
کد خبر: ۱۱۳۸۳۷۰
شروط اصلی کره شمالی برای مذاکره با آمریکا

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تسنیم، نتایج ظاهری دیدار رهبران کره شمالی و جنوبی در 27 آوریل به اندازه‌ای خوشایند بود که نیویورک تایمز در یکی از گزارش‌های خود از تیتر «دستیابی به صلح تا پایان سال و توقف تسلیحات هسته‌ای» استفاده کرد. با این حال این اهداف تا اندازه زیادی نیازمند حضور یک بازیگر دیگر است؛ جلسه‌ای که در اواخر ماه می یا ژوئن میان «کیم جونگ اون» و «دونالد ترامپ» برگزار خواهد شد.

منتقدان درباره نتیجه دیدار آتی میان ترامپ و رهبر کره شمالی به این مسئله اشاره دارند که ترامپ رئیس‌جمهوری فاقد تحصیلات و با اعتماد به نفس کاذب است که قصد دارد با دیکتاتوری مانند کیم مواجه شود. دلایل بسیاری وجود دارد که به تعهد خلع سلاح کامل کره شمالی تا پایان سال چندان اعتماد نکرد.

موافقت کره شمالی برای مذاکره با کره جنوبی و آمریکا مسئله چندان تازه‌ای نیست اما از آن جهت حائز اهمیت است که درخواستی برای پایان رزمایش‌های نظامی مشترک کره - امریکا به عنوان پیش‌شرطی برای حضور در مذاکرات ارائه نداده است. رهبر کره شمالی از درخواست برای عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی چشم پوشی کرده است.

از همه مهمتر کره شمالی توقف موشکهای بالستیک بین‌الملل و برچیدن سایت آزمایش هسته‌ای پونگ گیه-ری را اعلام کرد. رهبر کره شمالی همچنین متعهد به عدم ارسال تسلیحات یا فن‌آوری هسته ای به گروه‌های ثالث شد. این تعهد را به عدم ارسال تجهیزات و تسلیحات شیمیایی به کشورهایی مانند سوریه نیز می‌توان مرتبط دانست.

کیم جونگ اون در جلسه 20 آوریل کمیته مرکزی حزب کارگران تعلیق آزمایش هسته‌ای را به معنی دستیابی این کشور به هدف توسعه موشکهای بالستیک هسته‌ای دانست و این سخنرانی نشان داد که کره شمالی تمایلی به کنار گذاشتن تسلیحات هسته‌ای خود ندارد.

دانشمندان چینی نیز تایید کرده‌اند که سایت پونگ گی ری به دلیل آزمایشات زیرزمینی قبل تا اندازه‌ای تخریب شده است و به اعتقاد برخی منتقدان دولت کره شمالی در هر حال مجبور به تعطیلی این سایت بود. پیونگ یانگ همچنین می‌تواند گزینه آزمایش بر فراز سطح زمین را مد نظر قرار دهد زیرا در آگوست گذشته وزیر خارجه این کشور تهدید کرده بود که کشورش قادر به انجام یک آزمایش اتمسفری بر فراز اقیانوس آرام است.

کیم جونگ اون هم در مقابل این امتیازات درخواستهایی خواهد داشت. کره شمالی قویا تاکید کرده که درصورت عدم احساس تهدید و ضمانت حفظ امنیت سیستم خود نیازی به تسلیحات هسته‌ای ندارد. البته منظور از تهدید الزاما به معنی نیروهای آمریکایی نیست. کیم جونگ ایل، رهبر سابق کره شمالی در سال 2000 اعلام کرده بود که درصورتی که نقش نیروهای آمریکایی به "صلح بانی در منطقه" تغییر یابد، حضور آنها در شبه جزیره کره قابل قبول است.

دومین شرط رهبر کره شمالی تضمین حفظ رژیم خانواده کیم در این کشور است. آمریکا در برابر احتمال شورش مردم کره شمالی علیه رژیم این کشور نمی‌تواند تضمینی دراین راستا ارائه کند اما در مقابل می‌تواند عادی سازی روابط با پیونگ یانگ و پایان جنگ میان دو کره را پیشنهاد کند. کره شمالی از آمریکا به عنوان یک وزنه تعادل در مقابل فشارهای چین استفاده می‌کند. این اولین بار نیست که یک کشور آسیایی از روابط با آمریکا برای اطمینان در برابر فشار چین استفاده می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها