عضو فراکسیون جوانان مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین

بررسی طرح منع بکارگیری بازنشستگان با هدف اشتغال جوانان

مسئول کمیته ویژه حقوقی قضایی مجلس با انتقاد از گماردن مدیران مسن و کم‌توان در رده‌های مدیریتی کشور و بی‌توجهی به ظرفیت جوانان در این حوزه، از بررسی دو طرح و لایحه قضایی در خصوص جوانان در مجلس خبر داد.
کد خبر: ۱۱۳۸۰۲۲
مسن‌ها و کم‌توان‌ها همچنان در کشور مدیرند؛ جوان‌ها بیکار / بررسی لایحه و طرح قضایی مربوط به جوان‌ها در مجلس

محمدعلی پور مختار در گفت‌وگو با جام جم آنلاین با تبریک ولادت باسعادت حضرت علی‌اکبر و روز جوان گفت: ما باید قدردان نسل جوان کشور باشیم، چه نسل جوان دهه شصتی که در دوران دفاع مقدس در قامت علی‌اکبر نقش ایفا کرده و به تأسی از راه و روش سید‌الشهدا (ره) به دفاع از این مرز و بوم پرداختند و جان خود را نثار کردند و چه نسل جوانی که امروز در خدمت پویایی و توسعه کشور گام برمی‌دارند باید مورد توجه مسئولین قرار گیرند.

این نماینده مجلس بابیان اینکه شهدا و جانبازان کثیری درراه این نظام و انقلاب جان خود را فدا کرده‌اند، افزود: جنگ با ملت ایران به‌ظاهر تمام‌شده اما باید توجه داشت این جنگ چند سالی است رنگ عوض کرده و به گونه‌های مختلف ازجمله به تهاجم فرهنگی و رسانه‌ای تبدیل‌شده است که عمدتاً نسل جوان ما را که اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش از جامعه ایرانی را تشکیل داده مورد هدف قرار می‌دهد.

وی بر ضرورت جوان‌سازی ساختار مدیریتی کشور تأکید کرد و خاطرنشان ساخت: گرچه گاها در این خصوص شعارهایی داده می‌شود اما در عمل به غیر چند مورد معدود همچنان مدیریت کشور در اختیار افراد مسن قرار دارد و این در حالی است که با توجه به حرکت شتابنده دنیا در صنعت و فناوری و فرهنگ و... ، به‌منظور کارآمدی بیشتر دستگاه‌ها حتماً باید جوانان در سطوح مختلف مدیریتی که توانایی آن‌ها در آن حوزه احرازشده گماشته شوند. اما باوجود میلیون‌ها جوان مستعد بازهم از افرادی که چندین دهه کارکرده‌اند و بعضاً توانایی فکری و جسمی ادامه کار ندارد در بخش‌های مختلف فعال‌اند.

پور مختار معضل بیکاری را مهم‌ترین عامل در بروز بزهه و ارتکاب جرائم در آن‌ها دانست و اظهار داشت: در این خصوص مجلس و کمسیون مربوطه رویکرد ویژه‌ای دارد مبنی بااینکه ازآنجایی‌که جوانان دارای شور و هیجان خاصی هستند ممکن است در لحظه اقدامی انجام دهند که به صلاح هیچ‌کس نیست لذا بنا داریم در مواردی که واقعاً امکان چشم پوششی و تعدیل در مجازات جوان وجود دارد در حوزه قضایی از تنبیهاتی همچون زندانی‌های طولانی‌مدت اجتناب شود چون در غیر این صورت جوان همه عمر شادابی خود را ازدست‌داده و خود به و خود تبدیل به یک معضل اجتماعی خواهد شد.

مسئول کمیسیون حقوقی قضایی مجلس در ادامه از بررسی دو طرح و لایحه در خصوص جوانان خبر داد و گفت: یک طرح مربوط می‌شود به کاهش جمعیت زندانیان که عمدتاً طبق آمار سازمان زندان‌ها این جمعیت از جوانان است و هم اینکه دولت لایحه‌ای تحت عنوان قضا زدایی و کاهش عناوین مجرمانه جهت بررسی به کمیسیون تقدیم کرده که در دست بررسی است.

وی افزود: منظور از قضا زدایی این است که ورود پرونده به قوه قضاییه کاسته شود و از طرفی همه رفتارهای سرزده از افراد جامعه به‌ویژه قشر جوان را جرم تلقی نکنیم. این دو طرح و لایحه در رأس کارگروهی به مسئولیت شخص بنده در حال بررسی و با توجه به نگاه مثبت مجلس به مقوله جوانان خاصه در حوزه حقوقی قضایی امید است گام‌های عملی در خصوص جوان برداریم و اجازه ندهیم جوان با آن ظرفیت و انرژی بالایی که در بخش کسب‌وکار می‌تواند از خود نشان دهد از چرخه تولید و اشتغال و رونق اقتصاد کشور عقب بماند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها