سخنگوی داعش در نخستین بیانیه خود طی ده ماه اخیر اعلام کرد این گروه تمام رای‌دهندگان یا نامزدان انتخابات عراق را هدف قرار خواهد داد.
کد خبر: ۱۱۳۶۹۸۸
اعلان جنگ داعش علیه انتخابات عراق

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، ابوحسن المهاجر، سخنگوی داعش در یک پیام ویدئویی گفته است هرکس با دولت عراق همکاری کند، هدف حملات ما خواهد بود. حوزههای رای گیری و تمام کسانی که در این حوزهها حضور دارند، هدف تیغ تیز شمشیرهای ما خواهند بود.

این گروه تکفیری با ادعای اینکه دوباره بازگشته است از همه حامیان خود در سطح جهان خواست تمام کشورهای عرب همسایه (عراق و سوریه) را هدف حمله قرار دهند.

به گفته تحلیلگران این بیانیه داعش با بیانیه قبلی آن که ده ماه قبل صادر شده بود و خواستار هدف قرار دادن کشورهای دو قاره اروپا و آمریکای شمالی بود، کاملا متمایز است. المهاجر بدون آنکه از ترامپ نام ببرد گفت، آمریکا در دولت کنونیاش آن نفوذ همیشگی بر دنیا را ندارد. به نوشته نیویورک تایمز، به نظر میرسد داعش قصد دارد تا دوباره به هسته مرکزی قلمرو پیشین خود برگردد، در حالیکه تمام آن 3درصد از خاک دو کشور عراق و سوریه را که تصرف کرده بود از دست داده است. سخنگوی داعش در این پیام ویدیوئی گفته است:برای ما هیچ فرقی بین جنگ با عربستان، مصر، ایران، آمریکا، روسها و اروپاییها وجود ندارد.

المهاجر در آخرین بیانیه قبلیاش در ماه ژوئن 2017 خواستار حمله به اروپا از جمله روسیه شده بود.

به نوشته نیویورک تایمز، شواهد حاکی است امروز بادبانهای برافراشته داعش دیگر به زیر کشیده شده است. بههمین علت است که این گروه برای آنکه دوباره به یک خطر بزرگ در منطقه تبدل شود، این بار بصراحت کشورهای عرب منطقه را تهدید کرده است. سال 2014، داعش بخشهایی از خاک دو کشور عراق و سوریه را به تصرف خود در آورد که از حیث وسعت، ابعاد آن با مساحت کشور انگلیس برابری میکرد. داعش با ظهور خود به حملاتی علیه دشمنانش در سطح منطقه دست زد و همزمان زمینه را برای حملاتی موفق در سطح جهان فراهم کرد.

قرار است عراق در 12 می (22اردیبهشت) انتخابات پارلمانی برگزار کند. تحلیلگران میگویند در این دور از انتخابات رقابت شدیدی میان حیدر العبادی، نوری المالکی و هادی العامری برای در اختیار گرفتن پست نخستوزیری وجود دارد و دراین بین به نظر میرسد شانس العبادی برای پیروز شدن مجدد در انتخابات بیشتر است. بعد از سقوط نظام صدام در سال 2003، براساس توافق، پست نخستوزیری به شیعیان میرسد. بهرغم این مساله و با هدف ممانعت از بازگشت دیکتاتوری، شیعیان باید اکثریت پارلمان را به دست آورند و نامزد پیروز هم باید فهرستهای دیگری اعم از شیعی، سنی یا کرد برای تشکیل دولت داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها