همزمان با آغاز بازسازی مناطق زلزله‌زده در استان کرمان:

کسب و کار کوهبنانی ‌ها رونق گرفت

با گذشت چهار ماه از وقوع زلزله 5/2 ریشتری در شهرستان کوهبنان که باعث تخریب و آسیب جدی به بسیاری از واحد‌های مسکونی این شهر و دهستان جور شد، اکنون صدای آبادانی از این شهر زلزله زده به گوش می‌رسد و روند بازسازی و ساخت و ساز ساختمان‌ها در این شهرستان پیشرفت مطلوبی داشته و حتی باعث رونق کسب و کار اصناف مختلف و ایجاد شغل‌های جدید شده است.
کد خبر: ۱۱۳۶۹۶۸
کسب و کار کوهبنانی ‌ها رونق گرفت

به گزارش خبرنگار جامجم از کرمان، شهرستان کوهبنان یکی از مناطق محروم استان کرمان است که در شمالیترین نقطه این استان پهناور واقع شده است. شهرستانی که منبع اصلی درآمد مردم آن از کار کردن در معادن زغالسنگ تامین میشود. معادنی که در طی دو دهه اخیر به دلیل سیاستهای ناشی از خصوصیسازی معادن زغالسنگ و رکود در این صنعت دیگر رونق گذشته را ندارد و حتی بسیاری از آنها تعطیل شده یا با ظرفیت بسیار کم فعالیت میکند؛ به همین دلیل اقتصاد شهر کوهبنان که بر پایه فعالیت کارگران در معادن زغالسنگ استوار است، وضعیت نامطلوبی داشته و جوانان جویای کار و کارگران بیکار، مجبورند برای یافتن شغل به شهرها و استانهای همجوار مهاجرت کنند. موضوعی که بر کسب و کار صنفهای مختلفی که در این شهر مشغول فعالیت بودند نیز تاثیر گذاشته بود. در چنین شرایطی پس از وقوع زلزله 30 آذر سال گذشته، گرچه بخشی از خانههای این شهرستان و دهستان جور تخریب شده و آسیبهای زیادی دید، اما با پرداخت تسهیلات بانکی و اعتباراتی که توسط دولت برای آواربرداری و بازسازی واحدهای مسکونی تخریب شده به این شهرستان تخصیص داده شد، کسب و کار مشاغل مربوط به صنعت ساختمان در این شهرستان رونق خاصی گرفته است. این را شهروندان کوهبنانی به خبرنگار جامجم میگویند و تاکید میکنند در کنار رونق کسب و کار مشاغل، به دلیل کمبود نیروی کار ساده و متخصص در کوهبنان، افراد زیادی از دیگر شهرها و استانهای دور و نزدیک به کوهبنان مهاجرت کرده و مشغول کار شدهاند که حضور این افراد در کوهبنان و خرید مایحتاج مورد نیازشان روی درآمد دیگر کسبه بازار که غیر مرتبط با صنعت ساختمان است نیز تاثیر گذاشته است. به عنوان مثال، درآمد صنف فستفود و رستورانهای کوهبنان به دلیل حضور افراد مختلفی که برای بازسازی این شهر به کوهبنان سفر کرده یا در حال رفت و آمد هستند نسبت به قبل از زلزله افزایش بسیاری داشته است. مشاهدات خبرنگار جامجم و گفتههای شهروندان کوهبنانی حاکی از آن است که مغازههای فروش مصالح ساختمانی، آهنآلات ، ابزارآلات ساختمانی و دیگر لوازم مورد نیاز در ساخت واحدهای مسکونی هم نهتنها رونق گرفته بلکه بر تعداد آنها نیز افزوده شده و افراد دیگری با سرمایهگذاری در این زمینه مشغول کار شدهاند. بازار خرید و فروش زمینهای مسکونی و خانههای قدیمی برای دریافت تسهیلات بازسازی و ساخت واحدهای مسکونی جدید و مقاوم نیز از رونق خاصی برخوردار است. همچنین به دلیل حضور افراد زیادی که از شهرهای دیگر برای کار به کوهبنان سفر کردهاند، نرخ اجاره خانه افزایش زیادی داشته و یافتن خانه و اتاق اجارهای در این شهر سخت شده است.

اعتبارات ساخت و ساز
کسب و کار را هم رونق داد

فرماندار کوهبنان در گفتوگو با جامجم با اشاره به روند مطلوب بازسازی کوهبنان میگوید:بهرغم محدودیتهای مالی دولت، تمام اعتبارات لازم اختصاص داده شده برای بازسازی کوهبنان ابلاغ شده است و تا پایان سال گذشته حدود 1200 نفر از مردم برای بازسازی واحدهای مسکونی آسیب دیده خود تشکیل پرونده دادند و با انعقاد قرارداد با سیستم بانکی، بخشی از تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده را دریافت کردند. حسین سالاری میافزاید: همزمان با اسکان موقت، کمبودهایی در شهرستان برای تامین مصالح مورد نیاز در بخش بتون و شن و ماسه وجود داشت که با راه اندازی دو دستگاه بچینگ بتنساز و معدن شن و ماسه، کمبودهای موجود در این بخش برای ساخت و ساز منازل مسکونی مردم برطرف شده و بتون مورد نیاز مردم به طور کامل تامین میشود .

وی با اشاره به اشتغالزاییهای زیادی که به دلیل انجام عملیات بازسازی واحدهای مسکونی صورت گرفته، میگوید: ما حتی اکنون در شهرستان کمبود نیروی کار داریم و تمام ظرفیت نیروی کار شهرستان مشغول به کار هستند، لذا برای تامین کمبود نیروی کار موجود طی فراخوانی به پیمانکاران ساختمان که در دیگر نقاط استان مشغول به کار هستند، اطلاع دادهایم که آنها نیز وارد کوهبنان شده و فعالیت کنند. فرماندار کوهبنان، با بیان اینکه اکنون مردم از روند بازسازی رضایت دارند، تصریح میکند: بخشی از رشد اقتصادی هر جامعهای مربوط به رونق ساخت و ساز مسکن است و اکنون در کوهبنان تمامی افراد شاغل در این بخش از فروشندگان آهنآلات و مصالح ساختمانی گرفته تا افرادی که خدمات ساختمانی ارائه میکنند یا کارگر ساده‌‌اند، مشغول به کار شدند و حتی به دلیل پاسخگو نبودن ظرفیت موجود شهرستان به تقاضای ایجاد شده، کمبودهای مورد نیاز از دیگر شهرستانها تامین میشود. مهدی فارسی، رئیس اتاق اصناف کوهبنان نیز با اشاره به افزایش تعداد اصناف مربوط به صنعت ساختمان در کوهبنان میگوید: به عنوان مثال قبل از زلزله تنها یک واحد فروش آهنآلات ساختمانی در کوهبنان فعالیت داشت که پس از زلزله چهار واحد جدید فروش آهنآلات در این شهر راهاندازی شده است.

طرح جامع تفضیلی شهر درگیر و دار مشکلات

با آغاز روند بازسازی کوهبنان و نوسازی و مقاومسازی واحدهای مسکونی آسیب دیده بر اثر زلزله؛ چهره شهر تاریخی کوهبنان در حال تغییر است و با تخریب خانههای قدیمی و آسیبدیده، واحدهای مسکونی جدید جای آنها را میگیرند. همچنین همزمان با روند بازسازی واحدهای مسکونی و اجرای طرح جامع تفضیلی شهر کوهبنان، ساختار بسیاری از معابر و کوچههای این شهر که دههها ثابت مانده بود دستخوش تغییر است و اکنون باید تعریض و معبر گشایی شوند؛ موضوعی که باعث شده مشکلاتی را برای شهرداری این شهر در تامین اعتبار مورد نیاز این بخش به وجود آورد. یاسر محسنی شهردار کوهبنان در گفتوگو با جامجم با اشاره به اینکه تاکنون هزار پروانه ساختمانی توسط شهرداری کوهبنان صادر شده است و تعداد زیادی متقاضی خرید مصالح ساختمانی وجود دارد که ظرفیت شهرستان در این بخش پاسخگوی این نیاز نیست، به جامجم میگوید: برای رفع این مشکل چند پروانه کسب در بخش فروش مصالح ساختمانی و آهنآلات صادر شده است و در بخش نظارت بر قیمت مصالح مورد نیاز بازسازی نیز فرمانداری و مجمع اصناف ورود پیدا کرده اند تا سوءاستفادهای صورت نگیرد .

وی میافزاید: مطابق قانون برای بازسازی منازل مسکونی حادثه دیده صدور پروانه ساختمانی برای مردم رایگان است و هزینه آن را وزارت کشور متقبل میشود که تاکنون این اتفاق نیفتاده و این هزینه به شهرداری کوهبنان پرداخت نشده است.

محسنی با بیان اینکه صدور این هزار پروانه ساختمانی نهتنها برای شهرداری درآمد نداشته، بلکه مشکلاتی در بحث طرح تفضیلی شهر کوهبنان به وجود آورده است، میگوید: حدود 40 سال است که مشکلات طرح تفضیلی کوهبنان روی هم انباشته شده بود و اکنون پس از زلزله این مشکلات سرباز کرده و شهرداری را در اجرای طرح تفضیلی شهر و تعریض معابر کمعرض بافت فرسوده با مشکل مواجه کرده است.

حکمت قاسمخانی

جامجم کرمان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها