از نظر جرم‌شناسان اگر جرم با مجازاتی که برای آن در نظر گرفته شده، همخوانی نداشته باشد باعث افزایش جرایم می‌شود. جرم‌شناسی به نام هیرش معتقد است: یک جوان دوست دارد به خواست و آرزویش برسد. زمانی که خود را با یک راننده بنز سوار مقایسه می‌کند، دوست دارد او نیز چنین خودرویی داشته باشد و یک شبه به آرزوهایش برسد بی‌آن‌که تلاشی انجام دهد. راه منطقی را که تلاش و کار و تجارت است، قبول ندارد و در پی یافتن راه میانبری برای رسیدن به هدف خود است که همین سبب می‌شود فرد راه خطا را پیموده ودچار مشکلاتی شود.
کد خبر: ۱۱۳۶۳۹۰
حیاط‌ خلوت مجرمان

حالا در جامعه کنونی شاهد آن هستیم که افراد برای یکشبه پولدار شدن به سمت جرایم میروند. از جمله جرایمی که آنها مرتکب میشوند، کلاهبرداری و اخاذی با استفاده از فضای مجازی و بهدست آوردن پول از راه غیر مجاز است. بیشتر جرایمی که امروزه در جامعه با آن روبهرو هستیم، جرایم سایبری است.

مجرمان از فضای عمومی به فضای مجازی کوچ کرده‌‌اند. گاهی شاهدیم مردان با جا زدن خود به جای خانمها یا برعکس، افراد را در فضای مجازی به دام میاندازند تا به اهداف خود که گاهی مسائل اخلاقی و مالی است، دست پیدا کنند. بهعنوان مثال در پروندهای پسر جوانی که کار ی نداشت و بهدنبال کسب درآمد برای نیازهای اولیه خود از جمله تامین هزینه اینترنت و خرید شارژ تلفن همراه بود،با عکس دخترانه برای خود پروفایلی راهاندازی کرد و با این ترفند پسران را در فضای مجازی اغفال میکرد و فریب میداد. او بعداز ارتباط اینترنتی با آنها در فضای مجازی برای فرستادن عکسهای خصوصی خود از آنها پول و هزینه شارژ تلفن همراه میگرفت که با این ترفند سر پسران زیادی کلاه گذاشته بود.

در بررسی پروندههای جرایم اینترنتی متاسفانه شاهد میبینیم که افراد متاهل بیشتر گرفتار جرایم اینترنتی شده و مشکلاتی برایشان به وجود میآید. آنها بیشتر گرفتار جرایم اخلاقی در فضای مجازی میشوند که برای خود و خانواده هایشان مشکلاتی را به وجود میآورد که گاهی غیر قابل جبران است. ممکن است زن یا مرد متاهل در زندگی شخصی خود دچار مشکلات و کمبودهای عاطفی باشند، ازدواج اجباری داشته و... که همین موضوع میتواند باعث شود کاربر متاهل اطلاعات زیادی از فضای مجازی و مخاطرات آن نداشته باشد و براحتی فریب خورده و به کاربر مورد نظر اعتماد بدون تحقیق کرده و ارتباط برقرار کند و دچار آسیبهای اجتماعی شود. چه بسا آنها برای افشا نشدن اتفاقاتی که برایشان در فضای مجازی رخ داده و اینکه همسر یا شوهرانشان متوجه ماجرا نشوند و کانون خانوادههایشان از هم پاشیده نشود، تن به باجخواهی به مجرمان اینترنتی دهند.

شاید اگر این کاربران آموزشهای لازم را در برابر استفاده از فضای مجازی دیده باشند و مشکلات شخصی و خانوادگی خود را به فضای مجازی نکشانند، کمتر گرفتار حوادث تلخ در فضای مجازی شوند. افراد گمان میکنند اگر هویت خود را به جای هویت دیگری جا بزنند راحت تر میتوانند جنس مخالف خود را فریب دهند و جرایم خود را براحتی در فضای مجازی و پشت یک نقاب انجام دهند تا کسی متوجه هویت واقعی آنها نشود.اما باید بدانند قانون جرایم آنها را رصد و با اینگونه بزهکاران مقابله میکند و اینگونه نیست که فرد گمان ببرد حالا که در فضای مجازی جرمی را مرتکب شده، شناسایی و دستگیر نمیشود. بلکه جرم در فضای مجازی به هر نحوی که انجام گیرد مورد تعقیب کیفری است و ارتکاب دهنده آن همانند مجازات ارتکاب جرایم در فضای ظاهری یا عمومی مجازات میشود.

در یک پرونده، دختری برای فریب و کلاهبرداری از آقایان نرمافزاری راهاندازی و باپسران در فضای مجازی ارتباط برقرار میکرد. بعد به بهانه اینکه میخواهد آنها را برای برقراری رابطه به خانهاش دعوت کند از مردهای فریب خورده 200 هزارتومان پول میگرفت و سپس با خاموش کردن تلفن همراهش ناپدید میشد. با این ترفند از مردان زیادی کلاهبرداری کرده بود. برخی شاکیان از وی شکایت کرده بودند اما برخی دیگر از ترس فاش شدن رابطهشان با آن دختر شکایتی نکردند .

در پرونده دیگری هم پسر 19 سالهای نرمافزاری مربوط به صیغهیاب طراحی کرده بود که افراد برای نصب و خرید این نرمافزار باید 20هزارتومان میپرداختند. این در حالی بود که متهم پرونده یک درگاه جعلی راهاندازی کرده بود که مشخصات حساب بانکی کاربران را کپی میکرد و بعد از مدتی از این اطلاعات سوءاستفاده کرده و موجودی حساب افراد را خالی میکرد و طی شش ماه با این ترفند متقلبانه 20 میلیارد تومان پول از کاربران سطح کشور کلاهبرداری کرده بودکه وی دستگیر و به جرایمش اعترف کرد.

روزبهروز شاهد افزایش چنین جرایم مشابه هستیم که افراد در فضای مجازی مرتکب آن میشوند. علاوه بر آن، مجرمان در فضای مجازی مرتکب جرایمی از جمله سرقت، اخاذی و تهدید به سوءاستفاده جنسی هم میشوند. گاهی نیز پا را فراتر میگذارند و با تهیه فیلم از طرف مقابل که با او در فضای مجازی در ارتباط بودهاند به اخاذیهای سیاه دست میزنند. به همین دلیل کاربران که قصد استفاده از فضای مجازی را دارند باید براحتی به افراد غریبه اعتماد نکنند تا مورد سوءاستفادههای مختلف از جمله مالی و اخلاقی در فضای مجازی قرار نگیرند. افراد باید هشدارهای لازم را در برابر مقابه با جرایم رایانهای بدانند تا گرفتاردام تبهکاران در فضای مجازی نشوند. اطلاعات شخصی و کاری خود را در گوشیهای هوشمند، لپتاپ و تبلت ذخیره نکنند، چرا که ممکن است این وسایل سرقت شود و از سوی فرد خاطی مورد سوءاستفاده قرار بگیرد. علاوه برآن اینگونه وسایل شخصیاند و نباید آن را در اختیار افراد غریبه و آشنا قرارداد، زیرا ممکن است به دلایل مختلف اطلاعات موجود در آن از سوی این افراد مورد سرقت و بعد سوءاستفادههایی از جمله اخاذی و... قرار گیرد. اگر در فضای مجازی با فردی که خواه خانم یا آقاست، آشنا میشوند براحتی اعتماد نکنند، اسرار کاری یا شخصی و خانوادگی خودرا در اختیار آنها قرار ندهند، چرا که ممکن است کاربر اینترنتی با هویت واقعی اش با آنها ارتباط برقرار نکند و با این جلب اعتماد کاذب و بهدست آوردن اسرار کاری یا شخصی و خانوادگی فرد به اخاذی از وی اقدام کند. پس براحتی فریب دوستی و ارتباطهای اینترنتی را نخورید تا دچار خسارت مالی، جانی نشوید. از مردم میخواهیم چنانچه در دام افراد سودجو و شیاد در فضای مجازی گرفتار شدند به مراجع قضایی و پلیس فتا مراجعه کنند و موضوع را به آنها اطلاع داده و از آنها کمک بگیرند، نه این که به خواست اینگونه بزهکاران تن دهند تا آنها به اخاذی مالی یا سوءاستفاده اخلاقی اقدام کنند.

امیر میرعشقی

قاضی دادگستری استان البرز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها