گزارشی از حضور ارتش در عرصه‌های مختلف از ابتدای انقلاب تاکنون

حماسه های ماندگار ارتش

روزهایی که توفان انقلاب، دودمان طاغوت را در هم می‌پیچید، ارتش می‌توانست عنصر تعیین‌کننده‌ای برای موفقیت یا ناکامی احتمالی انقلاب باشد. سران رژیم پهلوی نگاه خاصی به ارتش داشتند؛ آن‌همه سلاح و تجهیزات پیشرفته، تانک‌ها، بالگردها و حتی جنگنده‌ها می‌توانستند در مقابله با مردم کارساز و تعیین‌کننده باشند و حتی در صورت بروز جنگ شهری، حرکت ملت انقلابی را با آتش سنگین خود پاسخ دهند. اما همان سران وابسته متعجب بودند که رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (رحمه‌ا...‌علیه) همچنان آرام است؛ آرام و مطمئن، بی‌هراس از ارتشی که برترین ارتش منطقه است.
کد خبر: ۱۱۳۵۴۳۳
حماسه های ماندگار ارتش

در روزهای بحرانی پیروزی انقلاب اسلامی، با بیعت ماندگار و تعیینکننده کارکنان ارتش با حضرت امام، تکلیف همه روشن شد. رژیم طاغوت حالا رمز آرامش امام را میفهمید و یقین کرده بود ارتشیان در جبهه مقابل قرار دارند؛ این یعنی همه جنگافزارهای توفانی ارتش، باید کاربرانی داشته باشند و کاربران آن، فرزندان مؤمن همین ملت هستند.

رژیم پهلوی به پایان راه انحطاط خود رسیده و خیلی دیر دریافته بود ارتشیان هم از نقشآفرینان فعال انقلاب اسلامی، پیروان مکتب اسلام و انقلاب و رهبر آن بودهاند. چند روزی که از پیروزی انقلاب اسلامی گذشت و ماهیت ارتش انقلابی با معرفی فرزندان انقلابی ارتش، آشکارتر شد یاران امام در ارتش ولایتمحور از نیروهای نخبه و کارآمد ارتش بودند.

برترینهای حوزه دانش نظامی، ورزیدهترین دانشآموختگان بدنه ارتش، مانند شهید فلاحی، شهید صیاد شیرازی و شهید بابایی، شهید نامجو، شهید کلاهدوز و شهید اقاربپرست و امثال آنها، فرزندان نامآور ملت در ارتش انقلابی ملت بودند.

با پیروزی انقلاب اسلامی، همین ارتشیان ولایتمدار و معنویتمحور، درکنار ملت قهرمان، سنگر عزت اسلام را آراستند و برای مقابله با هر تهدیدی صف کشیدند. نخستین تهدیدها را از همان نخستین روزهای انقلاب اسلامی درهم شکستند؛ 19 ماه حضور و نبرد بیامان و شبانهروز با توطئهگران فریبخورده دشمن در داخل میهن، در شرایطی انجام میشد که شعار انحلال ارتش در بدنه نظام اسلامی بسیار به گوش میرسید. اما امامِ انقلاب، با بصیرت انقلابی ارتشیان آشنا بودند؛ آنقدر آشنا که یکی از اولین بنیانهای انقلابی کشور را در ارتش تدارک ببینند.

تعیین 29 فروردین بهعنوان روز ارتش توسط حضرت امام (رحمها... علیه) و تأکید به حضور ارتش با سازوبرگ و تجهیزات در کنار مردم، فصلالخطاب اظهار نظرها بود و همین تصمیم اثربخش، نقطه قوت سنگر عزت ارتش شد.

بساط توطئهها با قوت قلب ارتشیان برچیده شد، کردستان و آذربایجان غیور، گنبد و سیستان سرفراز، خوزستان عزیز و... هرجایی که ذرهای احتمال فتنهانگیزی دشمن میرفت، در همین 19 ماه تثبیت حضور ارتش، با تلاش ارتشیان غیور و دیگر قوای مخلص نوپای دفاعی انقلاب که آداب رزم را در تعامل با ارتش میآموختند، آرام شد. انقلاب و نظام اسلامی با همین تدبیر حضرت امام (رحمها... علیه) تثبیت میشد و دشمنان درمییافتند که این نظام جدید، علاوهبر چهره رحمانی و مهرورزانهاش، از قدرت دافعه بینظیری برخوردار است. دشمن نمیتوانست آرامش نظام اسلامی را تحمل کند و خود نیز از آزمودن نبرد با آن، در هراس بود که جنگی خانمانسوز را در منطقه به راه انداخت تا صدامیان با مزدوریِ او به میدان بیایند و قدرت نظام اسلامی را بسنجند. رژیم بعث عراق، پیادهنظام زیادهخواهان آمریکایی بود؛ با آن موفقیت خیالی هم که برای خود تصور میکرد، باید خواهناخواه، عرصه را خالی میکرد و بازهم میدان به دست استعمارگران آمریکایی میافتاد.

اما نه صدام کاری از پیش برد و نه آمریکاییها جرأت و فرصت بازگشت به ایران و قدرت گرفتن در این سرزمین زرخیز و حماسهآفرین را یافتند. برابر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مأموریت دفاع از تمامیت ارزی کشور به عهده ارتش قرار گرفته و اگر دشمن نتوانسته در تمام مدت جنگ هشتساله و پس از آن، حتی یک وجب از این سرزمین مقدس را از زیر سایه پُر افتخار پرچم جمهوری اسلامی و نام ماندگار ایرانیاش محروم کند، نشان موفقیت ارتش، سپاه، بسیج و نیروهای مسلح و مردمی است که همگی به یاری فرزندان حماسهآفرینشان شتافتند و راه را بر دشمن بستند. در آن سالهای هجوم بیامان و آتش و خون، دیواری از آتش بود که با حضور بیمحابای ارتش و ملت پشتیبان ارتش در برابر دشمن آفریده میشد.

حماسههای ماندگاری هم در این مدت خلق شد تا دشمن ناکام بماند و انگشت حیرت و حسرت از قد کشیدن ملت با تکیه بر ارتش و نیروهای مسلحش بر دندان بگیرد.

صلابت نیروهای مسلح

حماسه تکاوران دریایی، دلاوران گردان دژ و دانشجویان دانشگاه افسری امام علی (علیهالسلام) در دفاع 34 روزه از خرمشهر و حضور جانانه و ایثارگرانه در دفاع از خوزستانی که قرار بود به خیال باطل دشمنان در چند ساعت سقوط کند، حمله عجیب و توفانی 140 فروندی نیروی هوایی به دشمن به فاصله کمتر از یک روز از آغاز جنگ و انهدام تأسیسات راهبردی و نظامی رژیم بعث عراق در عمق خاک این کشور، نابودی نیروی دریایی قدرتمند عراق در فاصله دو ماه از آغاز جنگ و منع همیشگی از حضورش در خلیج همیشه فارس، نابودی پایگاههای هوایی عراق در دورترین نقطه این کشور در عملیات هوایی بینظیر الولید (حمله به اچ-3) و... که در همان سال نخست جنگ اتفاق افتاد تا طراحی و اجرای عملیاتهای ماندگار و مؤثر دفاع مقدس؛ ثامنالائمه (شکست حصر آبادان)، طریقالقدس (بستان)، فتحالمبین و بیتالمقدس (آزادسازی خرمشهر) جلوههایی از صلابت ارتش و همراهی همه آحاد نیروهای مسلح و مردم با ارتش در اجرای مأموریتش بود.

دلاورمردان ارتش در نبردهای دیگر سالهای دفاع مقدس هم خوش درخشیدند و از مجنون و فاو گرفته تا مرصاد، بینظیر و سرفراز، جان به میان حماسه آوردند و جنگیدند و دشمن را بیرون راندند. بهای پیروزیشان هم کم نبود؛ 48 هزار لاله سرخ، 48 هزار شهید سرافراز و دهها هزار جانباز، هزینه ارتش برای پایداری ملت بود و خرسندی ارتشیان به این بود که جانبازیهایشان ثمربخش و مؤثر بوده و دشمن را به ورطه ناکامی و نابودی کشانده است؛ خرسندتر بودند که در این نبردهای بزرگ زیر پرچم ولایت جنگیده و دوشادوش ملت و با همراهی مؤمنانه سپاه مقتدر و بسیج عزیز، دشمن را بیرون راندهاند. قدردان همراهی ملت در روزهای دشوار جنگ هم بودند که در هر مجال و فرصتی که غبار غم به چهره مردم هر گوشه از کشورمان نشست، ارتشیان پیشاپیش همه به یاری مردم شتافتند و چهره زیبای ارتش مردمی را هم ترسیم کردند؛ مردمیاری ارتش در زلزلههای رودبار، بم و البته کرمانشاه، حضور ارتشیان در عرصههای سازندگی، حضور داوطلبانه برای نجات بازماندگان احتمالی پلاسکو و نفتکش سانچی، مدتها حضور در قلههای سر به فلک کشیده دنا برای بازگرداندن پیکر عزیزان و جگرگوشگان ملت (در سانحه سقوط هواپیما)، اجرای رزمایشهای بزرگ بهداشت و درمانی در مناطق محروم با اعزام دهها پزشک و بیمارستانهای صحرایی پیشرفته و مجهز، توسعه سواحل مکران و بندر جاسک و... نمونههایی از حضور ارتش قدرشناس در کنار ملت قهرمان بود. پاکسازی هزاران کیلومتر مربع از اراضی آلوده به مین برای امنیت مردم و توسعه کشاورزی، تأمین امنیت آسمان کشور برای عبور هواپیماهای مسافربری و تجاری هم از اقدامات ارتش در راستای توسعه اقتصادی کشور هستند که کمتر از آن صحبت به میان میآید. علاوهبر این رزمندگان، فرماندهان و روحانیان ارتش انقلابی در تمام 40 سال عمر پُر افتخار نظام جمهوری اسلامی ایران، حضور پایدار در مرزهای زمینی، هوایی و دریایی داشتهاند و دشواریها را به جان خریدهاند تا مبادا ملت با تهدید خارجی مواجه شود. از دستاوردهای این حضور مؤثر میتوان به دفع تهدید حمله احتمالی گروهک دستنشانده داعش و تکفیریهای پرورشیافته استعمار و صهیونیسم جهانی در شرق و غرب کشور است.

ارتش، امروز صنایع نظامی بیشفناورانه را با تکیه بر توان متخصصان داخلی راهاندازی کرده و توسعه داده و به این ترتیب، با امتثال فرامین رهبر فرزانه انقلاب به ارتشی درونزا و متکی به داخل تبدیل شده است. تولید انواع تانک، جنگنده، ناو، موشک، رادار، جنگافزار و مهمات داخلی و توسعه و موفقیت صنایع الکترونیک نظامی در ارتش، نشاندهنده اوج خودباوری ارتشیانی است که در اوج عزتشان، دشمن را به خشم آوردهاند. امروز هم ارتش، پایدار و مقتدر خود را برای فرداهای روشن ملت و بهعنوان ارتش شایسته ملت بزرگ ایران میآراید و مهیا میکند تا در تمام مسیر توسعه و پیشرفت نظام، با آفرینش امنیت کامل، یاور راستین ملت باشند؛ ارتش امروز جمهوری اسلامی ایران، همان ارتشی است که حضرت امام خمینی (رحمها... علیه) از سالها پیش از انقلاب معرفی میکردند؛ ارتشی برای ملت و انقلاب، ارتشی که آقای خودش باشد، ارتشی که در آن دیانت ارتشیان تقویت شود.

سلمان اکبری پاکرو

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها