مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفت بروکسل از گفت‌وگوهای سه کشور اروپایی با آمریکا برای اصلاح توافق هسته‌ای ایران مطابق میل ترامپ حمایت می‌کند.
کد خبر: ۱۱۳۵۲۸۰
موگرینی: برجام عنصری راهبردی برای امنیت اروپا و منطقه است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از پایان نشست وزرای خارجی این اتحادیه در لوگزامبورگ در یک نشست خبری گفت بروکسل از گفت‌وگوهای میان تروئیکای اروپایی با آمریکا برای «اصلاح برجام» مطابق خواسته «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا حمایت می‌کند.

علی‌رغم این، موگرینی تأکید کرد این گفت‌وگوها بایستی در چارچوب توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ (برجام) باشند.

وی گفت: «در نشست امروز وزرای خارجه اتحادیه اروپا بار دیگر بر تعهد عمیق خود در مورد اجرای کامل توافق هسته‌ای ایران توسط همه طرف‌ها تأکید کردیم.»

موگرینی تصریح کرد: «از تلاش کشورهای انگلیس، آلمان و فرانسه برای گفت‌وگو با واشنگتن درباره برخی از نگرانی‌هایی که ترامپ ابراز کرده هم حمایت می‌کنیم، اما این تلاش‌ها باید در چارچوب توافق فعلی باشند.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «برجام را یکی از عناصر راهبردی امنیتمان و امنیت منطقه می‌دانیم. این به معنای آن نیست که ما با ایران درباره مسائل دیگر یعنی مسائل غیرهسته‌ای گفت‌وگو نمی‌کنیم.»

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا با همکاری‌های آمریکا و اروپا در خصوص مسئله دائمی‌شدن محدودیت‌های غنی‌سازی ایران حمایت می‌کند گفت: «ما خواستار اجرای کامل توافق هسته‌ای به شکل فعلی آن هستیم.»

انگلیس، در کنار فرانسه و آلمان سه عضو اروپایی گروه موسوم به 1+5 هستند که از سال 2015 به توافقی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور دست پیدا کرده‌اند. این توافق قرار است در ازای ایجاد محدودیت‌ در بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای، تحریم‌های اعمال‌شده به بهانه هسته‌ای علیه ایران را رفع کند.

دولت آمریکا، به عنوان یکی دیگر از اعضای ۱+۵ از زمان اجرایی شدن «برجام» با اتخاذ سیاست‌های مختلف تلاش کرده از متبلور شدن مزایای این توافق برای ایران جلوگیری کند.

کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفته؛

او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، تهدید کرده کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داده است.

تروئیکای اروپا در حین مخالفت با تهدیدهای ترامپ برای لغو «برجام»، با درخواست‌های وی برای تشدید فشارها علیه تهران در حوزه برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای همراه شده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها