سازمان عفو بین الملل اعلام کرد

عربستان و مصر در صدر فهرست اجرای مجازات اعدام

سازمان عفو بین الملل اعلام کرد عربستان، عراق و مصر در صدر فهرست صدور احکام اعدام و اجرای آن قرار دارند و در این میان مصر بیشترین حکم اعدام را طی مدت اخیر داشته است.
کد خبر: ۱۱۳۴۴۳۱
عربستان و مصر در صدر فهرست اجرای مجازات اعدام

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، سازمان عفو بین الملل در گزارش روز گذشته روند رو به رشد اجرای مجازات اعدام در جهان طی 10 سال در فاصله زمانی 2007 تا 2017 را بررسی کرد.

بر اساس این گزارش، عربستان سعودی 146 تن از جمله دو زن را اعدام کرده است که از این تعداد 89 نفر دارای تابعیت سعودی و بقیه خارجی بودند که از کنیا یک نفر، مالی یک نفر، نیجریه یک نفر، فلسطین یک نفر، هند دو نفر، سوریه 4 نفر، اتیوپی 3 نفر، اردن 6 نفر، پاکستان 17 نفر، یمن 20 نفر و یک نفر که تابعیت مشخصی ندارد.

این گزارش می افزاید: 87 مجازات اعدام به دلیل جنایات قتل و چهار نفر به دلیل اقدامات در خصوص تروریسم، 59 مورد به دلیل جرایم مواد مخدر ودو تن به دلیل آدم ربایی و شکنجه و دو نفر به دلیل تجاوز و یک نفر به دلیل جادوگری و زنا بوده است.

سازمان عفو بین الملل توانست صدور حکم اعدام یک تن از افراد مذکور را تایید کند و اما احتمال اینکه شمار احکام صادر شده بیش از این تعداد باشد زیاد است.

این گزارش حاکی است شمار زیادی از متهمان به اعدام از طریق محاکمه های ظالمانه وبدون اجرای تحقیقات مناسب و به روش اعتراف گیری به زور زیر شکنجه، محکوم به اعدام شده اند.

بر اساس این گزارش، دستکم 125 عملیات اعدام در عراق اجرا شده که مقامات دولت مرکزی بیشتر احکام آنها را صادر کرده اند به طوری که دولت مرکزی 62 حکم اعدام و اقلیم کردستان 3 حکم اعدام را در خصوص اقدامات تروریستی و قتل وآم ربایی و مواد مخدر صادر کرده است.

بیشتر افراد اعدام شده در عراق شهروند عراقی هستند و فقط شمار کمی خارجی در میان آنها وجود دارد.

بر اساس این گزارش، تداوم استفاده از مجازات اعدام در پاسخ به درخواست های مردمی به دلیل جنایات داعش صورت گرفته است.

اجرای احکام اعدام دهها تن در عراق در 25 سپتامبر/ 23 شهریور به دلیل انجام اقدامات تروریستی توسط داعش که 84 کشته به جا گذاشت.

همچنین اعدام 38 تن در 14 دسامبر / 23 آذر به جرم اقدامات تروریستی صورت گرفت.

سازمان عفو بین الملل همچنین اعلام کرد حکم اعدام دستکم 35 نفر از جمله یک زن اجرا شده و دادگاه ها حکم اعدام 402 نفر از جمله 394 مرد و 8 زن را صادر کرده است.

بر اساس این گزارش، حکم اعدام 88 مرد به دلیل اقدامات سیاسی صادر شده که حکم 24 نفر آنها در دادگاه نظامی صادر شده است و بقیه شامل 314 نفر از جمله 8 زن و 306 مرد به دلیل جنایات قتل و تجاوز محکوم به اعدام شده اند که از این تعداد دو نفر تبرئه شده و احکام اعدام 162 تن از جمله یک زن شامل تخفیف مجازات شده است.

دادگاه های مصر در سال 2017 بالغ بر 402 نفر را به اعدام محکوم کردند که در مقایسه با سال 2016 که تعداد آنها بالغ بر 237 نفر می باشد شاهد افزایش بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها