ترقی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

وظیفه سنگین جامعه ایرانی در قبال بعثت پیامبر

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در گفت‌وگو با جام جم آنلاین

پیام خاص اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ برای انسان چیست؟

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در گفت‌وگو با اشاره به جایگاه متفاوت بعثت خاتم انبیا با دیگر پیامبران خدا، پیام مبعث را توسعه علم و دانش و رسیدن به حد کمال در حیات مادی و معنوی و سیاسی بشمار آورد.
کد خبر: ۱۱۳۴۴۲۳
پیام خاص اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ برای انسان چیست؟

حجت الاسلام سیدرضا اکرمی در گفت وگو با جام جم آنلاین در خصوص جایگاه رفیع مبعث پیامبر در اسلام اظهار کرد: قرآن مجید اعلام می دارد از روزی که جامعه بشری بصورت امت - ملت موجودیت پیدا کرده خدای متعال مبعث را بعنوان یک سنت، قانون و بعنوان یک اصل و قاعده میان آنها قرار داده است. به گونه ای که 124 هزار پیغمبر قبل از مبعوث شدن حضرت محمد(ص) و نیز امامت 12 امام همام بعد از ایشان همگی تلاش داشتند تا مقوله مبعث را به‌طور ماهوی میان قوم خود ترویج دهند.

وی مبعث رسول خدا را مبحثی فراگیر و جهانی خواند و افزود: برانگیختگی خاتم انبیا را باید متفاوت از پیامبری حضرت نوح و ابراهیم و دیگر اولیای خدا دانست. بعثت حاوی یک پیام ویژه برای بشر است و برخلاف دیگر ادوار گذشته ظهور پیامبران به شکلی جامع و جدی انسان را به خواندن – نوشتن- دانایی - دوری از جهل- عمران و آبادانی جهان و به‌طورکلی ما را به اکتساب واقعی ویژگی خلیفه‌الله بودن دعوت می‌نماید.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در این باره افزود:آیات اولیه بعث یعنی « اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ ﴿۱﴾بخوان به نام پروردگارت که آفرید/ خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ ﴿۲﴾انسان را از علق آفرید/ اقْرَأْ وَرَبُّکَ الْأَکْرَمُ ﴿۳﴾بخوان و پروردگار تو کریم‌ترین [کریمان] است/ الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ﴿۴﴾همان کس که به وسیله قلم آموخت/ عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ یَعْلَمْ ﴿۵﴾ آنچه را که انسان نمی‌دانست [بتدریج به او] آموخت؛ مبین این ادعاست که مبعث برای رسیدن به کمال و تعالی انسان از سوی خداوند تعیین شده است.

وی با اشاره به مقتضیات جامعه امروز بشری در خصوص پیام روز بعثت برای جهان به استناد سوره مبارکه انفال خاطر نشان کرد: استَجیبوا لِلَّهِ وَلِلرَّسولِ إِذا دَعاکُم لِما یُحییکُم! یعنی اینکه ای انسان، حیات انسانی داشته باش – حیات الهی و ملکوتی برای خود برگزین و به حیات علمی و اقتصادی خود توجه کنید، از زندگی سیاسی نیز غافل نشوید و درمجموع حیاتی که مناسب خلیفه خدا در روی زمین است را برای خود انتخاب کنید.

اکرمی با نگاهی به دیگر ابعاد معرفتی مبعث رسول خدا افزود: خدا جهان را برای ما آفرید و ما را برای خود آفرید، لذا ما باید در همه امور به خدا توکل کنیم آنچنان که پیامبر خدا و اولیای او چنین کردند و با احساس تکلیف و تعهد در جامعه برای تسهیل در کارها به خوداتکایی نائل آییم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها