رئیس مجلس شورای اسلامی به ضرورت تشکیل کمیته‌ای در بانک مرکزی برای رصد مسائل ارزی اشاره کرد و گفت: دولت باید از قبل تدابیر لازم برای ثبات نرخ ارز در سال جدید را در نظر می‌گرفت.
کد خبر: ۱۱۳۳۷۴۴
برخی اجناسی را با ارز مبادله‌ای وارد کشور کردند

به گزارش جام جم آنلاین از خانه ملت، علی لاریجانی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 21 فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی پس از پایان سخنان مدیر کل بانک مرکزی و چند نفر از نمایندگان مجلس درباره التهابات ارزی در کشور، با اشاره به اینکه بحث ارز از موضوعات بسیار مهم در طی چند ماه اخیر است، گفت: نمایندگان و کمیسیون‌های مجلس در طی چند ماه گذشته در این خصوص مواردی را مطرح کردند. به طور حتم نگرانی نمایندگان در این خصوص بجا و قابل قبول است.

وی با اشاره به صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در این جلسه مطرح شد که منابع ارزی بسیار بیشتر از مصارف است؛ پس معلوم است اشکالاتی در مدیریت کار وجود دارد؛ اینکه شرایط ملتهب شده و پس از آن جلساتی برای رفع مشکلات برگزار شود قابل قبول نیست زیرا باید از گذشته تدابیری برای جلوگیری از این رویه اتخاذ می‌شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: تشکیل دولت‌ها برای این است که زندگی قابل پیش‌بینی برای مردم و سرمایه‌گذاران وجود داشته باشد. نباید گذاشت شرایط ملتهب شود. اگر خطر به وجود آمدن رانت وجود داشته باشد تنها به این دلیل است که به موقع برای رفع مشکلات تصمیم‌گیری نمی‌شود.

لاریجانی افزود: تصمیمات گرفته شده برای رفع مشکلات نرخ ارز باید با جدید پیگیری شود، همچنین کمیته‌ای از سوی بانک مرکزی باید برای رصد مشکلات و مسائل ریز و جزئی تشکیل گردد.

وی با اشاره به اینکه موضوع سپرده ارزی یک بار اجرایی شد، تصریح کرد: اما چون به درستی عمل نکردند در شرایط فعلی نیز مردم در این خصوص به مسئولان اعتماد نمی‌کنند. بنابراین اگر لازم است در این زمینه قانونی تصویب شود مسئولان هر چه سریعتر موضوع را با مجلس در میان بگذارند ضمن اینکه در خصوص صندوق ذخیره طلا نیز باید فکر اساسی صورت گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بانک مرکزی باید حداقل هر 3 ماه یک بار گزارشی از تراز ارزی به مجلس ارائه کند، افزود: تعداد صرافی‌ها نیز باید کنترل شود تا مشکلات شبیه موسسات مالی به وجود نیاید. در قانون بودجه، واردات برخی از اجناس شبیه دارو با ارز مبادله‌ای در نظر گرفته شد بنابراین باید در شرایط فعلی تدابیری را برای جلوگیری از ایجاد مشکل برای این بخش‌ها در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه کمیسیون برنامه و بودجه باید این مشکل را بررسی کند، گفت: بعضی از افراد اجناسی را با ارز مبادله‌ای به کشور وارد کردند که باید با نرخ فعلی ارز در بازار به فروش برسانند بنابراین باید به این موضوع نیز توجه کرد.

لاریجانی تصریح کرد: کمیسیون اقتصادی موارد را بررسی و پیگیری کند تا از ایجاد هرگونه مشکل جلوگیری شود. به طور حتم دولت باید اگر در این زمینه نیازمند قانون است لایحه را سریع‌تر به مجلس ارائه کند چرا که مجموعه بسته مورد نظر برای رفع مشکلات نرخ ارز باید یک جا اجرایی شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها