پیکار رئیس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان این روزها در شهر تل رفعت خلاصه نمی‌شود؛ بلکه نبرد حقیقی او با همتای فرانسوی اش امانوئل مکرون است. چرا که مکرون تصمیم گرفته در نبرد سوریه، جانب ایالات متحده را گرفته و آمریکا را در نبرد منبج تنها نگذارد. فرانسه در اقدامی کم سابقه، نیروهای نظامی اش را به این منطقه اعزام و از نیروهای دموکرات کرد در سوریه، اعلام حمایت کامل کرده است.
کد خبر: ۱۱۳۳۲۶۹
تلاش فرانسه برای ورود به نبرد سوریه

اتحادیه اروپا بویژه فرانسه احساس میکنند نفوذ خود را در سوریه از دست داده اند و اکنون همه اختیارات در دستِ همبستگی جدیدی است که در منطقه شکل گرفته است؛ یعنی ائتلاف سه گانه روسیه، ایران و ترکیه. این ائتلاف هر روز از منظر سیاسی و نظامی دارای نفوذ و توان بیشتری میشود. از این رو برای رویارویی با این ائتلاف جدید، فرانسه میکوشد از برگه کردها به نفع خود بهره برداری کند تا بلکه جایی برای خود در میز مذاکرات بیابد و از نبرد سوریه و بازسازی این کشور، سهمی پیدا کند.

آنچه خشم رئیسجمهور ترکیه را برانگیخت، استقبال مکرون از هیات کردی در کاخ الیزه در فوریه گذشته بود و آنچه بر خشم او افزود، مشروعیت بخشیدن فرانسه به نیروهای دموکراتیک سوریه و پیشنهاد میانجیگری میان این گروه و دولت ترکیه است که ترکیه آن را جنبشی تروریستی میداند. اردوغان این اقدام فرانسه را اهانتی توصیف کرد که نمیتوان از آن گذشت. وی در سخنانی بیان کرد: آنان که در کاخهایشان از تروریستها استقبال میکنند، دیر یا زود خواهند فهمید اشتباه میکنند. فرانسه با موضعش در خصوص میانجیگری، از این لحظه به بعد نباید از گروههای تروریستی و اقدامات این گروهها شکایت کند. البته موضع معاون نخستوزیر ترکیه شفافتر و روشنتر بود. وی در سخنانی تهدیدآمیز گفت: ما با همه کسانی که با تروریستها همکاری میکنند، بسان تروریستها رفتار میکنیم و آنان هدفی برای ترکیه خواهند بود.

البته این را نمیدانیم آیا نیروهای فرانسه که اکنون به منبج رسیدهاند و با نیروهای آمریکا در این شهر همکاری میکنند، آیا هدف شلیکهای ترکیه خواهند بود و آیا ترکیه وارد نبرد مستقیم با نیروهای فرانسه و آمریکا خواهد شد؟ اما میتوانیم بگوییم، بمباران این نیروها و مناطقی از سوی ترکیه میتواند به فشار افکار عمومی فرانسه علیه رئیسجمهور این کشور منجر شود.

فرماندهان نظامی و مقامات سیاسی ترکیه بر این مطلب پافشاری میکنند که بر شهر تل رفعت (شمال حلب) سیطره خود را اعمال میکنند و این میتواند مقدمهای برای حمله به منبج باشد. سوالی که مطرح است این که آیا احتمال درگیری نظامی میان نیروهای ترکیه با نیروهای نظامی آمریکا و فرانسه در این منطقه وجود دارد یا خیر؟ اگر آمریکا خواسته ترکیه مبنی بر عقب راندن نیروهایش از شهر منبج را نادیده گیرد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

به نظر میرسد سران ترکیه بر بازگرداندن منبج و افزودن آن شهر به خاک خود مصمم بوده و حاضرند هر بهایی را بپردازند. از این رو میتوانیم نبرد آتی را در صورت وقوع، نبرد اصلی بنامیم. هیثم مناع، یکی از رهبران معارضه سوریه نیز تصریح کرده ترکیه قصد دارد نیروهای مخالف کرد در شمال سوریه را نابود کند. از سوی دیگر عملیات نظامی ترکیه در شمال غرب سوریه که به شاخه زیتون شهرت یافته، با اهداف اقتصادی و سیاسی انجام میشود. ترکیه در جنگ داخلی سوریه در هفت سال گذشته، حتی یک دلار هزینه نکرده و همه هزینههای مالی به عهده قطر، عربستان سعودی و آمریکا بوده است. پس از کاهش حمایت مالی عربستان و قطر از مخالفان سوریه، ترکیه عرصه را برای دخالت نظامی مهیا تر مییابد. از سوی دیگر، احتمال عقب نشینی آمریکا از خاک سوریه نیز زیاد است؛ چرا که رئیس جمهور این کشور به گزارشهای سازمان سیا توجه کرده و میلی ندارد نیروهای آمریکایی در مناطق ناامن حضور داشته باشند.

اردوغان به دلیل حضور بیش از سه میلیون پناهنده سوری در خاک ترکیه با بحران بزرگی مواجه است و اکنون همه احزاب ترکیه نیز با ادامه حیات آن پناهجویان سوری در خاک ترکیه مخالفت میکنند. از این رو اردوغان در تلاش است برخی شهرهای بزرگ سوریه همچون عفرین را برای انتقال این پناهجویان آماده کند و عملیات شاخه زیتون، سادهترین راه برای تحقق این هدف از دیدگاه او بهشمار میرود. آمریکا بازنده نبرد سوریه است و بازنگری ترامپ در تصمیمش مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از خاک سوریه، حقیقت را تغییر نمیدهد. همان گونه که پیوستن صد نظامی فرانسوی به شهر منبج نیز این حقیقت را تغییر نخواهد داد.

منبع: روزنامه رای الیوم

دکتر محمد جواد گودینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها