جام‌جم در گفت‌وگو با سینماداران از وضعیت فروش نوروز 97 گزارش می‌دهد؛

الاکلنگ اکران؛ افزایش فروش و کاهش مخاطب

بعد از رونق کم‌نظیر گیشه سینمای ایران در سال 95 انتظار بر این بود که با اخذ سیاست‌های مناسب شاهد تداوم این رونق در سالهای بعد باشیم، اما با پایان تعطیلات نوروزی امسال شاهد این بودیم که نه‌تنها آمار فروش فیلم‌های سینمایی 20 درصد کاهش یافته، بلکه مخاطبان سینما هم نسبت به مدت مشابه در دو سال گذشته ریزش چشمگیری داشتند.
کد خبر: ۱۱۳۲۰۸۹
الاکلنگ اکران؛ افزایش فروش و کاهش مخاطب

شاید وقتی بلیت سینماها در آستانه اکران نوروزی افزایش یافت و پردیسهای سینمایی با نرخ 15 هزار تومان بلیت سینماها را در اختیار مخاطبان قرار دادند میشد حدس زد که مردمی که درگیر مشکلات اقتصادی عدیدهای هستند دیگر کمتر سینما رفتن را جزو اولویت هایشان قرار بدهند و اگر هم قرار باشد فیلمی ببینند ترجیحا به پردیسها مراجعه کنند، نه سینماهای سنتی و کوچک در سطح شهر. کما اینکه آمار فعلی فروش فیلمهای نوروزی هم متعلق به گیشه پردیسهای سینمایی است که سالنها و امکانات بهتری دارند و چراغ سینماهای کوچک همچنان رو به خاموشی است.

جامجم در گزارش پیش رو درباره وضعیت گیشه نوروزی و افزایش قیمت بلیت سینماها با سینماداران صحبت کرده که در ادامه میخوانید.

ناچار به افزایش قیمت بلیت هستیم

رضا سعیدیپور، مدیر پردیس سینمایی آزادی که از بزرگترین پردیسهای تهران به لحاظ امکانات و همچنین موقعیت خوب جغرافیایی است، گیشه نوروزی پردیساش را تقریبا مشابه با سال گذشته در همین ایام دانست. او به جامجم گفت: ما امسال در سینما آزادی شاهد ریزش مخاطب نبودیم و حتی به لحاظ میزان فروش رقم بالاتری هم نسبت به سال گذشته داشتیم. به این دلیل که قیمت بلیت پردیسها افزایش پیدا کرده بود. البته هر سال که قیمت بلیت سینماها افزایش پیدا میکند متعاقبا تعداد مخاطب هم در ابتدا کاهش پیدا میکند و زمان میبرد تا کم کم همه چیز به روال عادی برگردد. قطعا در چنین شرایطی اگر فیلمهای خوب و با کیفیت ساخته شود مردم به سینماها خواهند آمد.

او افزود: قیمت بلیت فعلی (15 هزار تومان) برای پردیسها رقم بالایی نیست. چون ارزش افزوده از قیمت بلیت کسر میشود و هزینههایی که یک پردیس برای ماندگاری نیاز دارد بسیار بالاتر از این رقم هاست. اصولا صنعت سینماداری در شرایط فعلی مقرون به صرفه نیست و حتی با افزایش قیمت بلیت هم بسیاری از سینماداران ما ناراضی هستند. در شرایط فعلی چنانچه کمک شهرداری، حوزه هنری و وزارت ارشاد در حوزه سالن سازی نبود ما در جایگاه فعلی نبودیم.

سعیدی پور در پایان خاطرنشان ساخت: ما چارهای جز افزایش قیمت بلیت نداریم. بالاخره هزینه حاملهای انرژی در سالنهای سینما، حقوق کارمندان و ... از چه طریق باید تامین شود؟ ما اگر در جامعهای بودیم که تورم صفر تا یک درصد بود میشد تغییری در رقم قیمتها نداد، اما با وجود تورمی که شاهدش هستیم ناچاریم این کار را انجام دهیم. البته ما به خاطر رفاه و آسایش تمام اقشار جامعه تعداد روزهایی که سینماها بلیت نیمبها میفروشند را اضافه کردیم. الان بسیاری از پردیسها علاوهبر سهشنبهها، شنبهها را هم بلیت نصف قیمت میفروشند و این کمکی است به خانوادهها که به سینما بیایند.

ریزش مخاطب نداشتیم

محمد قاصداشرفی، رئیس انجمن سینماداران فروش سینماها را در پردیس سینمایی ماندانا رضایت بخش دانست و به جامجم گفت: فروش نوروزی سال 97 به غیر از چند روز آخر تعطیلات خوب بود. تنوع فیلمهای امسال بالا بود و همین ترکیب متنوع (اعم از کمدی، اجتماعی و ...) توانست رضایت خاطر مخاطبان را به خود جلب کند. امسال در سینما ماندانا نسبت به سال گذشته ریزش مخاطب نداشتیم و اگر از فیلمی استقبال نمیشد به کیفیت خود فیلم برمیگشت.

مدیر سینما ماندانا تصریح کرد: افزایش ناچیز قیمت بلیت سینماها فقط منحصر به پردیسهاست و قیمت بلیت سینماهای تک یا دو سالنه اصلا تغییری نکرده. ضمن اینکه بنا به صلاحدید خود مدیران سالنها، پردیسها میتوانند علاوه بر سهشنبه، شنبهها هم بلیت خود را نیم بها بفروشند. الان راهکاری که من به شخصه برای پردیس سینمایی ماندانا پیاده کردم علاوه بر قیمت بلیت نیمبها در دو روز هفته این است که قیمت بلیت در دو سالن کوچک سینما ماندانا را تغییر ندادم و این افزایش قیمت فقط شامل دو سالن بزرگتر این مجموعه میباشد. امیدوارم با این تمهیدات مردم بتوانند با خیال راحت به تماشای فیلمهای مورد علاقهشان در سینماها بیایند.

سینماهای کوچک رو به نابودی است

خسرو مصلحتی، مدیر سینما پارس با تاکید بر اینکه فروش فیلمها در پردیسها را باید کاملا مجزا از سینماهای تک سالنه دانست در گفتوگو با جامجم بیان کرد: پردیسهای سینمایی در هر شرایطی و با هر رقم قیمت بلیتی فروش خودشان را میکنند، اما مساله اینجا سینماهای کوچک و قدیمی سطح شهر است که هر روز بیشتر به سمت نابودی پیش میروند. سینماهایی که از 50 سال پیش و فقط با محوریت پخش فیلم (نه مراکز اقتصادی و تجاری) ساخته شدهاند خیلی مهجور هستند و انگار کسی به فکر اضمحلال آنها نیست. مسئولان سینمایی و صاحبان فیلم خیال شان راحت است که فیلمها در پردیسها فروش خودشان را میکنند و دیگر کمترین توجهی به وضعیت سالنهای کوچک ندارند.

او افزود: قیمت بلیت سینما پارس در تعطیلات نوروزی مانند سال گذشته در همین ایام ده هزار تومان بود. با وجود اینکه ما افزایش قیمت بلیت نداشتیم، اما 50 درصد کاهش مخاطب داشتیم و این یعنی ورشکستگی. شاید میزان فروش نوروزی فیلمهای امسال نسبت به سال گذشته چندان تفاوتی نکرده باشد، اما قسمت عمده این فروش متعلق به پردیسهاست.

ساناز قنبری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها