نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد: طیف گسترده‌ای از داروها می‌توانند بر رشد میکروب‌های روده تاثیر بگذارند.
کد خبر: ۱۱۳۰۹۸۴
اثبات تاثیر داروها بر رشد میکروب‌ها

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، محققان آلمانی مدعی شدند: انواع مختلفی از داروهای مورد استفاده برای سرطان تا داروهای ضد روان‌پریشی می‌توانند بر رشد میکروب‌های موجود در روده تاثیر بگذارند.

نتایج این مطالعه تاکید می‌کند تنها آنتی بیوتیک‌ها نیستند که بر میکروبیوم روده تاثیر دارند. این میکروب‌ها نقش مهمی در سلامت بدن از جمله سیستم ایمنی و سیستم گوارش دارند و با انواع بیماری‌ها همچون بیماری‌های خود ایمنی، چاقی و اختلالات روانی مرتبط هستند.

درحالیکه تاثیر آنتی بیوتیک‌ها بر تنوع زیستی میکروب‌های روده شناخته شده‌است محققان در سال‌های اخیر دریافته‌اند تعدادی از داروهای تولید شده برای عمل کردن روی سلول‌ها تداخل ایجاد می‌کنند. به طور مثال، محققان مشاهده کردند یکی از روش‌هایی که داروی متفورمین برای بیماری دیابت عمل‌ می‌کند از طریق رشد نوعی باکتری است. هر چند در این بررسی جدید جزئیات بیشتری مورد مطالعه قرار گرفته تا مشخص شود آیا داروهای دیگر هم می‌توانند بر میکروب‌های داخلی بدن تاثیر بگذارند؟

بر اساس این گزارش، در این بررسی تاثیر حدود 1200 داروی رایج روی میکروبیوم روده مورد ارزیابی قرار گرفت. محققان مشاهده کردند از 835 دارویی که به جای تاثیر روی باکتری‌ها برای اثرگذاری روی سلول‌های بدن تولید شده بود، یک چهارم رشد حداقل یک نوع باکتری را متوقف کرده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها