جام‌جم از حضور جهادگران در مناطق محروم کشورمان در تعطیلات سال نو خبر می‌دهد

نوروز با طعم جهاد

شمارش معکوس برای رسیدن سال نو، دیگر به آخرین روزهایش رسیده، نوروز و تعطیلی‌های محبوبش در راهند؛ به گواه تقویم 9 روز تعطیلی رسمی و پنج روز تعطیلی غیررسمی. روزهایی که طبق رسم و رسومی قدیمی به دید و بازدیدهای خانوادگی و سفر و تفریح می‌گذرد، برنامه‌ای است همگانی که در ایام نوروز تقریبا برای تمام 24 میلیون خانوار ایرانی تکرار می‌شود.
کد خبر: ۱۱۳۰۶۱۴
نوروز با طعم جهاد

جنس تعطیلات نوروزی بعضیها اما این وسط با بقیه متفاوت تر است، انگار که این تعطیلات برای بعضیها یک فرصت باشد، یک فرصت کمیاب، فرصتی

14 روزه برای حضور، برای جهاد. شمارش معکوس رسیدن سال نو برای این گروه هم از چند روز مانده به عید شروع میشود، کوله بارشان خیلی زودتر از کوله بار بقیه مسافرها بسته میشود، مبدا و مقصدشان از خیلی قبلتر مشخص میشود.

فرقی نمیکند، دشت ذهاب کرمانشاه باشد یا سربیشه خراسان جنوبی، قلعه گنج کرمان باشد یا اشنویه آذربایجان غربی. بچههای جهادگر هرکجا بروند، هرجا برسند به خصلت بهار و نوروزش، با خودشان آبادانی میآورند؛ آنوقت نوروزشان میشود روزهایی نو با طعم جهاد؛ طعمی به یادماندنی که خاطره میشود کنج ذهنشان، خاطرهای که سال تا سال فراموش نمیشود.

حضور 1347 گروه جهادی در نقاط محروم

نوروز 97 اما قرار است برای بعضی خانوادهها، متفاوت تر از همیشه از راه برسد. این را سردار نعمان غلامی،رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور به ما میگوید و از حضور 1347 گروه جهادی مختلف در ایام نوروز 97 در نقاط محروم کشور خبر میدهد.

سردار غلامی میگوید: امسال از مجموع 8912 گروه جهادی ثبت شده در کشور، 1347 گروه جهادی برای کمک به بحث محرومیتزدایی در ایام نوروز به مناطق محروم کشورمان مهاجرت میکنند.

به گفته رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور، بیشترین تمرکز گروههای جهادی امسال در منطقه سرپل ذهاب کرمانشاه است: با توجه به نیاز این منطقه زلزلهزده تمرکز محرومیت زدایی امسال در این منطقه گذاشته شده، اما طبق روال سالهای قبل ما همچنان حضور خودجوش گروههای جهادی در مناطق محروم کرمان، سیستان و بلوچستان و خوزستان را هم در منطقه داریم.

سردار غلامی از حضور خانوادههای جهادگر در منطقه سرپل ذهاب در نوروز امسال خبر میدهد و میگوید: حضور جهادی نیروها به صورت خانوادگی، حرکت جدیدی است که امسال توسط بچههای جهادگر انجام میشود. طبق آمارهای موجود هم بین 500 تا هزار خانواده در ایام نوروز برای حضور در منطقه زلزله زده سرپل ذهاب اعلام آمادگی کرده اند تا در بحثهای عمرانی، درمانی و آموزشی مردم این مناطق همکاری داشته باشند.

حضور خانوادهها در کنار زلزلهزدههای کرمانشاه

جهاد خانوادگی نوروزی را دبیر ستاد حرکتهای جهادی قرارگاه امام رضا(ع) هم تائید میکند. بابک بهادری امین با اشاره به همین موضوع به ما میگوید: امسال پنجمین سالی است که بچههای قرارگاه جهادی امام رضا (ع) در ایام نوروز در مناطق محروم حضور پیدا میکنند، اما امسال با یک رویکرد جدید، تصمیم گرفته شد تا اردوهای جهادی به صورت خانوادگی برگزار شود تا هم، اعضای خانواده در این ایام کنار هم باشند و هم از توان، مهارت و ظرفیت همه آنها استفاده
بشود.

بهادری با اشاره به اضافه شدن گزینه ثبتنام خانوادگی در کنار ثبت نام فردی و گروهی در سایت قرارگاه جهادی امام رضا (ع) میگوید: این ثبتنام که هنوز هم ادامه دارد، توسط سرپرست خانوادهها انجام میشود و تک تک اعضای خانواده با توجه به توانایی هایشان میتوانند داوطلب برطرف کردن یکی از نیازهای زلزله زدهها بشوند.

دبیر ستاد حرکتهای جهادی قرارگاه امام رضا(ع) میگوید: ضرورت ندارد خانوادهها برای ثبت نام حتما مهارت خاصی داشته باشند، چراکه همین حضورشان در منطقه محروم، میتواند در تغییر روحیه زلزله زدهها موثر باشد.

بهادری با اشاره به ثبت نام 450 خانواده در اردوی جهادی خانوادگی در ایام نوروز برای اعزام به کرمانشاه از طریق قرارگاه جهادی امام رضا(ع) میگوید: «اعزام خانوادهها از 28 اسفند شروع میشود و تا 12 فروردین این حرکت ادامه دارد. مدت زمان حضور خانوادهها هم کاملا دراختیار خودشان است و از یک روز تا هرچند روزی که خودشان تمایل و وقت داشته باشند میتوانند در منطقه حضور داشته باشند.»

برکت حضور در اردوهای جهادی

تجربه یک نوروز جهادی، توفیقی است که نصیب هرکسی نمیشود؛ این را هم محمود مدینه نگاه، مسئول گروه جهادی نور الرضا(ع) به ما میگوید. جهادگرجوانی که همراه بقیه دوستانش، امسال نهمین نوروزش را در مناطق محروم میگذراند و معتقد است:« این که سال نو را با خدمترسانی آغاز کنیم، یک توفیق الهی است.»

توفیقی که تمام 365 روز سال جدیدشان را تحت تاثیر قرار میدهد: «تجربه به من ثابت کرده در هر سالی که بهارش را با کمک به مردم شروع کردیم و در مناطق محروم حضور داشتیم، خدا به واسطه این حضور برکتی به زندگی ما داد که اثراتش را در همه زوایای زندگیمان دیدیم، طوری که همه ما معتقدیم اگر گرهای از مشکلات ما در طول سال باز میشود به واسطه همین حضور بوده است.»

مدینه که به همراه دوستان جهادگرش امسال هم در منطقه محروم اسماعیلی در جیرفت کرمان حضور دارد، میگوید: «امسال بیست و پنجم اسفند حرکت کردیم و تا نهم فروردین 97 در این منطقه هستیم، عمده فعالیتهای جهادی مان هم روی کارهای عمرانی تمرکز دارد. بچههای گروه هم از همه سنی هستند، از نوجوان تا میانسال، دانشجو و مهندس و پزشک؛ همگی در کنار هم برای کپرنشینهای این منطقه خانه و مسجد و مدرسه میسازیم و از این سعادتی که نصیب مان شده رضایت داریم.»

تداوم جهاد از ایران تا سوریه

جهاد، رسم ماندگار خیلیهاست؛ رسمی که برای بعضیها از مناطق محروم کشورمان شروع شده و تا جبهههای نبرد ادامه پیدا کرده و به مبارزهای نامآشنا رسیده، به جهاد در سنگر جبهه مقاومت در سوریه. همینجاست که اسم جهادگران بسیاری در فهرست اسامی شهدای مدافع حرم کشورمان نوشته شده است. از شهید محمد بلباسی جهادگر مازندرانی گرفته تا شهید محمد هادی نژاد که هنوز رد پایش در مناطق محروم آغاجاری خوزستان دیده میشود. این وسط داستان فعالیتهای جهادی شهید مدافع حرم حمیدرضا اسداللهی هم شنیدنی است، شهیدی که به گفته پدرش نوروزی نبود که در خانه باشد و در یکی از مناطق محروم کشورمان حضور نداشته باشد.

شعبانعلی اسداللهی با اشاره به این موضوع به ما میگوید: «کمتر عیدی را در یاد دارم که حمیدرضا در کنار خانواده گذرانده باشد، او بعد از زلزله بم که برای کمکرسانی در منطقه حضور پیدا کرد، همیشه در تعطیلات نوروز به یک منطقه محروم میرفت، یادم است که همیشه از دو سه روز مانده به عید میرفت و تا دهم، دوازدهم آنجا بود.»

پدر شهید اسداللهی ادامه میدهد: «عید سال 94 هم آخرین نوروزی بود که حمیدرضا در کنار ما بود. او با توجه به عقایدش دوست داشت دامنه فعالیتهای جهادیاش برون مرزی هم باشد، با بچههای حزبا... لبنان در این کشور حضور داشت و حتی همین عید را هم در خانه نماند.»

مینا مولایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها