به پایان سال نزدیک می شویم و وقت آن رسیده یک نیم نگاهی به تقویم و روزهایی که گذشت بکنیم، حوادث تلخ و شیرینی که از خود به یادگار چیزی گذاشتند و گذشتند. از داغ از دست رفتگان زلزله کرمانشاه و نفتکش سانچی و غم سقوط هواپیمای تهران – یاسوج و ...که بگذریم خبر درگذشت چهره‎های هنری و فرهنگی و شخصیت‎های برجسته در بین مردم همواره موجی از تاثر و ناراحتی را ایجاد می‏‎کند.
کد خبر: ۱۱۲۹۷۶۷
چهره هایی که لحظه تحویل سال بین ما نخواهند بود (+تصاویر و فتوکلیپ)

به گزارش جام جم آنلاین، در ادامه مروری میکنیم بر هنرمندان و چهره های شاخصی که عید پارسال بین ما بودند اما امسال در لحظه سال تحویل جایشان خالی است.

20 روز از شروع سال گذشته بود که محمدحسن غمخوار بازیگر پیشکسوت تئاتر و تلویزیون را به دلیل بیماری کبد از دست دادیم. این بازیگر سال ها در تلویزیون حضور نداشت اما در سریال هایی چون «دزدان مادربزرگ»، «لبخند سوم» و... به ایفای نقش پرداخته بود.


سه روز بعد محمد خرمشاهی، پیرترین شاعر طنزنویس ایران براثر سکته مغزی ما را ترک کرد. خرمشاهی حدود ۷۰ سال با نشریات طنز و فکاهی از جمله توفیق، خورجین، گل‌آقا و ملون همکاری داشت. او همچنین سال‌ها جزو نویسندگان ثابت برنامه معروف فکاهی رادیویی "صبح جمعه با شما " بود. بعضی از شعرهای او معروفیت بسیاری پیدا کردند؛ از جمله این بیت شعر او: زحق توفیق خدمت خواستم، دل گفت پنهانی – چه توفیقی از این بهتر که خلقی را بخندانی.


اما فروردین قرار بود با خبر بهت آوری تمام شود، رفتن ناگهانی عارف لرستانی بازیگر توانمند کشور،صبح روز 26 فروردین. این هنرمند در سن 46 سالگی بر اثر ایست قلبی در منزلش در گذشت.مرگ این بازیگر تئاتر و تلویزیون شوک بزرگی به جامعه هنری وارد کرد. نقش‌آفرینی او در مجموعه «قهوه تلخ» پس از سال‌ها در نقش شخصیتی شبیه رضاخان بسیار مورد توجه واقع شده بود.


چهارمین روز از دومین ماه سال 96 با درگذشت نقی سیف جمالی بازیگر نمایش‌های سقراط و ترور و نیز فیلم‌هایی همچون مارمولک، کنعان، جامه‌دران، خانوم، آاادت نمی‌کنیم و... سپری شد.


اولین ماه دومین فصل سال با دو خبر ناگوار همراه بود، 23 تیر با این خبر شروع شد که مریم میرزاخانی ریاضی دان ایرانی- آمریکایی و استاد دانشگاه استفورد که در سال ۲۰۱۴ به خاطر کار بر «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای آنها» برنده مدال فیلدز (که بالاترین جایزه در ریاضیات ) شد در سن 40 سالگی بر اثر بیماری سرطان در کالیفرنیا درگذشت.شاید بتوان به جرات گفت بعد از فوت عارف لرستانی این دومین شوک شروع سال بود.


حبیب الله کاسه ساز تهیه کننده سینما که فیلم‌هایی نظیر اخراجی‌ها ۱ و ۲ و همچنین مجموعه‎های درچشم باد و ... را در پرونده کاری خود داشت روز ۲۸ تیر پس از ۵ ماه تحمل بیماری (سرطان معده) در بیمارستان بقیةالله تهران در ۵۵ سالگی دار فانی را وداع گفت.


حسین شهبازیان نوازنده، مدرس موسیقی و رهبر ارکستر و پدر «فریدون شهبازیان» آهنگساز برجسته و رهبر ارکستر ملی ایران، روز جمعه ۶ مرداد به دلیل کهولت سن درگذشت.


محمود پولادی مشهور به محمود جهان خواننده موسیقی محلی و بندری جنوب ایران بود که او را بسیار از قاب رسانه ملی دیده بودیم . این هنرمند در تاریخ ۸ مرداد ماه زمانی که برای اجرای کنسرت به ماهشهر رفته بود و قرار بود ۱۰ مرداد به مناسبت ولادت علی بن موسی الرضا به روی صحنه برود، قبل از کنسرت بر اثر عارضه قلبی به بیمارستان منتقل شده ولی اعمال پزشکی موفقیت آمیز نبود و جامعه موسیقی را عزادار کرد. محمود جهان پدر خواننده پاپ کشور امید جهان است.


ماجرایشهید محسن حججی از اسارت تا شهادتش رنگ و بویی متفاوت به مرداد 96 داد. او از نیروهای ایرانی مدافع حرم بود که در عملیاتی مرزی بین سوریه و عراق– توسط نیروهای داعش به اسارت درآمد در روز 18 مرداد به‌دست داعش به‌ شهادت رسید.


محمدعلی فلاحتی‌نژاد وزنه‌بردار ایرانی بود که در مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۰۳ در وزن ۷۷ کیلوگرم مدال طلا را به دست آورد. او متولد سال 55 بود و در هنگام مرگ 41 سال داشت. وی در 23 مرداد در اثر بیماری کبدی جامعه ورزشی را عزادار کرد.


ابراهیم یزدی وزیر خارجه دولت موقت شامگاه 6 شهریور در سن ۸۶ سالگی پس از دوره‌ای بیماری در شهر ازمیر ترکیه درگذشت.


آیت الله حاج شیخ روح الله شاه آبادی فرزند عارف کامل مرحوم آیت الله العظمی میرزا محمد علی شاه آبادی استاد عرفان و اخلاق امام خمینی (ره) 8 شهریور 1396 درگذشت.


آخرین روز از ماه تابستان با خبر درگذشت نادر گلچین خواننده پیشکسوت موسیقی ایران و پدر مرحوم نادیا دلدار گلچین از بازیگران سینما و تلویزیون تمام شد. از بستگان وی می‌توان برادرزاده‌اش مرجانه گلچین دیگر هنرمند عرصه بازیگری کشور اشاره کرد.


آیت الله سید محمدرضا غروی از اعضای قدیمی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و از اعضای فدائیان اسلام و یاران امام خمینی (ره) در سالهای مبارزه علیه رژیم ستمشاهی که در هماهنگی نیروهای مذهبی نقش بسزایی داشتند 2 مهر ماه دار فانی را وداع گفت.


حادثه تلخ تصادف مهدی محمد طاهری مجری سابق برنامه ثریا در شبکه یک سیما در تاریخ 5 مهر و از دست دادن او به همراه پسر خردسالش شروع پاییز 96 بود.


12 مهرماه با درگذشت دو نفر شروع شد. داوود احمدی نژاد،برادر رییس جمهور پیشین ایران که به دلیل عارضه قلبی در سن 67 سالگی درگذشت و حامد هاکان خواننده و آهنگساز موسیقی پاپ در 34 سالگی در اوج جوانی به دلیل ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.


ابراهیم آشتیانی بازیکن و مربی بازنشسته فوتبال ایران بود. این پیشکسوت بیشتر دوران باشگاهی اش را در پرسپولیس گذراند. او در دوم آبان 96 به دلیل عارضه قلبی درگذشت، مشکلی که از مدت ها پیش با آن دست و پنجه نرم می کرد، وی 71 ساله بود.


عباس زندی کشتی‌گیر و مربی سابق تیم ملی کشتی آزاد ایران بود که ۸ آبان ۱۳۹۶ درگذشت. او همدوره ی مرحوم تختی و از نسل اول کشتی آزاد ایران بود؛ نسلی که از گود زورخانه گام به روی تشک گذاشتند تا قوانین کشتی مدرن و رقابتی را بیاموزند.


شهرت محمد پورستار را باید به خاطر حضور پر رنگ در فیلم های تاریخی و مذهبی دانست فیلم هایی که بسیار پر مخاطب بودند و بازی و نقش مهم او به خوبی دیده میشد از فیلم های مهم و مشهور او مریم مقدس در سال 1380 و مردان آنجلس در سال 1379 ، یوسف پیامبر در سال 1378 و مختارنامه در سال 13900 بوده که بسیار پرمخاطب و محبوب بودند. بازیگر سریال مریم مقدس روز 25 آبان ماه براثر سکته قلبی درگذشت.


ریزعلی خواجوی، دهقان فداکاری که دهه پنجاه و شصتی‌ها خاطره فداکاری‌ اش را بیشتر از همه در یاد و خاطر دارند روز 11 آذر از قطار زندگی پیاده شد.او فردی بود که داستان تلاش او برای جلوگیری از برخورد قطار با سنگ‌های فروریخته از کوه سال‌ها با عنوان «دهقان فداکار» در کتاب فارسی سوم دبستان چاپ می‌شد.


آیت الله محمدصادق (محی‌الدین) حائری شیرازی عضو سابق مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه سابق شیراز سرانجام پس از تحمل یک دوره بیماری ۲۹ آذر در سن 81 سالگی دار فانی را وداع گفت.


علی رامز بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون ایران روز 7 دی پس از گذراندن دوره طولانی از بیماری در سن 90 سالگی در منزل خود درگذشت. این هنرمند در طول فعالیت هنری خود سریال های متعدد تلویزیونی از جمله امیر کبیر، وزیر مختار، مرغ حق و ... شد.


خبر درگذشت محمد سلیمانی پدر سردار حاج قاسم سلیمانی که بر اثر کهولت سن در تاریخ 9 دی از دنیا رفت خبر داغ رسانه ها شد. به طوری که رهبر انقلاب و بسیاری از سران کشور پیام های تسلیت خود را منتشر کردند.


جمشید الوندی فیلمبردار پیشکسوت سینمای کشورکه فیلمبرداری آثاری چون خانواده دکتر ارنست ، زن بدلی و عروسی مهتاب را برعهده داشت 15 دی ماه پس از تحمل یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت.


آتنا محمدی بازیکن فوتبال بانوان ایران بود. این دروازه بان 24 ساله در بندر انزلی به دنیا آمد. وی حدود سه سال به عنوان دروازه‌بان باشگاه فوتبال بانوان ملوان بندر انزلی بازی کرد. آتنا در روز شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ در سن ۲۴ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت.


رضا مقدسی فعال رسانه ای و مدیرعامل سابق خبرگزاری مهر پس از طی یک دوره طولانی بیماری، روز 13 بهمن دار فانی را وداع گفت. مقدسی که در طول سال‌های فعالیت فرهنگی و رسانه‌ای همواره به عنوان یک چهره پیشرو، ارزشی و ولایت‌مدار شناخته شده و از او به‌ عنوان روزنامه‌نگار تراز انقلاب اسلامی یاد می‌شود.


فریده صابری بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون که سریال‌های دلنوازان ، در قلب من ، "تنهاترین سردار ، سنگ و شیشه و فیلم‌های مارال ، روز شیطان ، روز واقعه و... را در کارنامه هنری خود داشت روز ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ به دلیل ابتلا به بیماری سرطان در سن ۶۹ سالگی جامعه هنری را عزادار کرد.


محمد توکلی فرزند احمد توکلی نماینده پیشین مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام 28 بهمن ماه به دلیل نارسایی کبدی از دنیا رفت. در پی انتشار برخی اخبار مبنی بر احتمال قصور پزشکی در جریان درگذشت فرزند توکلی، این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی آن را تکذیب کرد.


درگذشت همایون شهنواز کارگردان سریال «دلیران تنگستان» قدری درناک بود. او که مدتها خارج از ایران زندگی می‌کرد بعد از بازگشت به کشور در منزلش دچار حادثه آتش‌سوزی و 80 درصد سوختگی شد و در نهایت 16 اسفند 96 در بیمارستان بر اثر شدت جراحات از دنیا رفت.


لوون هفتوان بازیگر ایرانی ارمنی سینما و تئاتر ایران، همان دراکولای تپل و مهربان فیلم رضا عطاران در روزهای پایانی سال ما را ترک کرد. او در 19 اسفند به علت سکته قلبی درگذشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها