واکنش نمایندگان به انتقادات تند وزیرراه

کوه دنا مقصر بود!

سومین استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، این هفته در مجلس برگزار خواهد شد، اما وی روز گذشته انتقادات شدیدی از نمایندگان متقاضی استیضاح مطرح کرد.
کد خبر: ۱۱۲۸۸۱۴
کوه دنا مقصر بود!

در آخرین روز بهمن امسال و یک روز پس از حادثه تلخ سقوط هواپیما در مسیر تهران - یاسوج، درخواست نمایندگان برای استیضاح وزیر راه و شهرسازی به هیأت‌رئیسه مجلس تقدیم شد.

عدم توانایی در مواجهه با بحران‌های موجود در سیستم حمل و نقل کشور، عدم نظارت بر سیستم ناوگان هوایی و ریلی و بروز مشکلات در کشور و مرگ تعداد بسیار زیادی از هموطنان، عدم اجرای برنامه‌ های ارائه شده به مجلس شورای اسلامی در نوسازی ناوگان‌های حمل و نقل عمومی، بی‌انگیزگی در اداره امور وزارتخانه ذی‌ربط و عدم پاسخگویی مناسب به مردم شریف و نمایندگان، محورهای اصلی استیضاح وزیر راه هستند.

پس ازآن که نمایندگان استیضاح‌کننده از توضیحات آخوندی در کمیسیون عمران مجلس قانع نشدند، هفته گذشته طرح استیضاح وی در صحن علنی اعلام شد و قرار است سه‌شنبه این هفته آخوندی برای چندمین بار از مجلس رأی بگیرد.

یادداشت تلخ

وزیر راه و شهرسازی روز گذشته طی یادداشتی با انتقاد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بابت استیضاحش با طرح این پرسش که «آیا این استیضاح پایه استواری دارد؟» نوشت: نمایندگان چگونه و با چه مدرکی به این نتیجه رسیدند مقصر سقوط هواپیمای آسمان من هستم؟

با نقد آخوندی به مجلس آن هم چند روز مانده به استیضاح، شاید فضای مجلس برای رأی اعتماد مجدد به وی مناسب نباشد و کار وزیر راه این بار سخت‌تر از دو استیضاح قبلی باشد. آخوندی نوشته است: در کجای فرآیندی که منجر به سانحه سانچی شد، وزارت راه قرار می‌گیرد که برخی نمایندگان حکم به تقصیر صادر فرموده‌اند؟

وزیر راه درباره حادثه سقوط هواپیما هم بیان کرده است: درباره سقوط هواپیمای آسمان در مسیر
تهران - یاسوج، براساس ماده 22 قانون هواپیمایی کشوری و آیین‌نامه اجرایی آن پس از وقوع سانحه، ستاد رسیدگی به سانحه باید شکل گیرد تا به آن رسیدگی کند. دقیقا همان روز 29 بهمن 96 اولین اقدامی که از سوی اینجانب طی ابلاغ به سازمان هواپیمایی کشوری صورت گرفت، تشکیل ستاد رسیدگی به سانحه بود که اولین گزارش را نیز انتشار داد.

به‌موجب قانون، استیضاح‌کنندگان ‌باید تأمل می‌کردند تا گزارش این ستاد انتشار می‌یافت و بر اساس آن قاصران یا مقصران احتمالی شناسایی و آنگاه اقدام به استیضاح یا استفاده از سایر ابزارهای نظارتی می‌نمودند.

وی افزوده است: استیضاح جز متشنج کردن فضا و ایجاد بی‌ثباتی در دستگاهِ اجرایی و محیطِ گسترده کسب‌وکار حمل‌ونقل، سود دیگری ندارد.

وزیر عذرخواهی نکرد

غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این‌که نمی‌داند نتیجه استیضاح وزیر راه چه می‌شود، گفت: ولی دنا تو مقصر بودی!

غلامرضا تاجگردون، نماینده مجلس شورای اسلامی و یکی از طراحان استیضاح آخوندی در صفحه اینستاگرام خود به عدم عذرخواهی وزیر راه واکنش نشان داد و نوشت: در این ایام هرچه تلاش کردم وزیر عزیزی از سقوط هواپیما عذرخواهی کند، نشد و نپذیرفتند و هر کسی گفت اگر عذرخواهی کنیم، یعنی مقصریم.

وی با بیان این‌که نمی‌داند نتیجه استیضاح وزیر چه می‌شود،گفت: ولی دنا تو مقصر بودی که قامتت بلندتر از تصور ما بود!

استیضاح، سیاسی نیست

شادمهر کاظم‌زاده، عضو کمیسیون عمران مجلس درباره استیضاح وزیر راه و شهرسازی به جام‌جم گفت: گزارش جعبه سیاه هواپیما هنوز منتشر نشده، اما قطعا نمایندگان مجلس برای یک موضوع اقدام به استیضاح یک وزیر نمی‌کنند و تصمیم فعلی مجلس هم به دلیل انتقادات نمایندگان از بخش‌های مختلف وزارت راه و شهرسازی است و مشکلات سیاسی در آن دخیل نیست.

وی با اشاره به این‌که شرکت آسمان، زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، تصریح کرد: همه مسئولیت در حوزه هوایی با وزارت راه و شهرسازی است به این‌که هواپیما متعلق به کدام شرکت است، ارتباطی ندارد. به عنوان مثال زمانی که یک خودرو در خیابان با سرعت بالا در حال تردد است، پلیس راهنمایی و رانندگی باید عوامل بازدارندگی آن را در نظر بگیرد و نمی‌تواند بگوید که مسئولیت با صاحب خودروست.

نماینده مردم دهلران و ایلام با بیان این‌که مسائل حقوقی شرکت آسمان مربوط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، افزود: سازمان هواپیمایی کشوری مسئولیت مباحث فنی مثل تنظیم ارتفاع، انتخاب مسیر و مسائلی از این قبیل را دارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره این‌که کمیسیون عمران موافق استیضاح است یا خیر؟ گفت: در کمیسیون، هم مخالف عملکرد آقای آخوندی هستند و هم موافق. به نظر می‌رسد نمایندگان در شرایط فعلی جدیت بیشتری برای مطالبه حقوق مردم دارند و روند استیضاح بستگی به نحوه پاسخگویی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت
دوازدهم دارد.

چک سفید امضا به دولت نمی‌دهیم

حسین هاشمی تختی، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز به انتقاد نمایندگان مردم از عملکرد عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: زمانی که وزارتخانه‌های مسکن و شهرسازی و راه و ترابری ادغام شدند، قرار بود شرح وظایف آن به تصویب مجلس برسد اما هنوز این اقدام انجام نشده و نمایندگان مردم به عملکرد وزیر راه و شهرسازی در حوزه‌های مختلف معترض هستند.

نماینده مردم بندرعباس اضافه کرد: سه شنبه جلسه استیضاح آقای آخوندی برگزار می‌شود که همه چیز به دفاع وزیر و نحوه پاسخگویی به سؤالات بستگی دارد. اکنون وزیر راه و شهرسازی معتقد است در سقوط هواپیما تقصیری ندارد، اما همه سازوکار و نظارت با این وزارتخانه است.

وی در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگار جام‌جم به موضوع سانچی اشاره کرد و افزود: در زمینه سانچی سازمان دریانوردی باید پاسخگو باشد و زمانی که اتفاقات رخ می‌دهد باید سازمان ناظر در آن زمینه اظهار نظر کند. انتقاد برخی نمایندگان به حوزه ریل هم مربوط می‌شود که متاسفانه حوادثی را در این زمینه شاهد بودیم.

هاشمی تختی با تاکید بر این‌که مجلس به دور از احساسات عمل خواهد کرد، گفت: مجلس نه با دولت زاویه دارد و نه چک سفید امضا به آن می‌دهد. تنها موضوعی که برای نمایندگان اهمیت دارد پیگیری حقوق مردم است و وزرا باید در این زمینه به مردم پاسخگو باشند.

عضو کمیسیون عمران با بیان این‌که وزیر راه و شهرسازی بر خلاف وعده‌های دولت عمل می‌کند، تصریح کرد: دولت در زمان انتخابات عنوان کرد در راستای جوان‌سازی از نیروهای کارآمد جوان بهره خواهد برد، اما استفاده از افراد بازنشسته در بدنه وزارتخانه راه و شهرسازی باعث انتقاد برخی از نمایندگان شده است و اقدام فعلی مجلس هم از روی لجبازی نیست بلکه پیگیری حقوق مردم خواهد بود.

وزیر بی‌انگیزه

شهرام کوسه غراوی، عضو کمیسیون عمران با تاکید بر این‌که مجلس در هر زمانی حق استیضاح دارد به جام‌جم گفت: به نظر می‌رسد آقای آخوندی در دولت دوازدهم انگیزه کافی را برای ادامه فعالیت ندارد و نمایندگان به این موضوع پی بردند و قصد دارند با انجام استیضاح، فردی سر کار بیاید که هم توان خود را در این مجموعه به کار بگیرد و هم انگیزه داشته باشد.

نماینده مردم مینودشت و کلاله استان گلستان با انتقاد از عملکرد وزیر راه و شهرسازی در زمینه نظام مهندسی افزود: نظام مهندسی که بزرگ‌ترین سازمان مردم نهاد کشور است به دلیل تصمیمات نادرست وزارت راه و شهرسازی در مسیری غلط قرار گرفته و این سازمان دچار تزلزل شده است.

وی با بیان این‌که در حوزه ریلی و تاحدودی در دریانوردی کارهای خوبی انجام شده است، اظهار کرد: سختی کار وزیر راه و شهرسازی اینجاست که سؤال نمایندگان مربوط به یک حوزه نیست و از سوی دیگر باید توجه داشت که سه وزیر در یک هفته قرار است استیضاح شوند و همین موضوع روند را هم برای نمایندگان و هم وزرا سخت می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها