بسیاری از وقایع در چند سال اخیر به صورت آشکاری نشان از نوعی انحصار در تولید خودرو در داخل ایران داشته است.
کد خبر: ۱۱۲۸۴۹۵
مسئله ای به نام هزینه های خودروی داخلی

مهمترین عاملی که بر این واقعیت صحّه می گذارد، پذیرش بی قید و شرط شرایط فروش خودروسازان داخلی از سوی مصرف کنندگان است.

از آنجا که بیشتر محصولات وارداتی بازار خودرو دارای قیمت های بالایی هستند و هر از گاهی نیز تورّم و نرخ ارز به جهش قیمت این محصولات شدّت می بخشد، عملاً طیف وسیعی از مصرف کنندگان ایرانی مجبور می شوند برای رفع نیاز خود، به شرایط بی ثبات و قیمت های نه چندان منطقی خودروی ایرانی یا خودروی تولید داخل، تن در دهند.

گرچه واژه انحصار از لحاظ فنی چندان موجّه به نظر نمی رسد، لیکن با مشاهده ی موارد متعدّد نارضایتی از کیفیت تولیدات خودرویی داخلی، کیفیت نازل ماشین های ساخته شده در ایران، هزینه های بالای نگه داری، خدمات پس از فروش نامطلوب و فراتر از همه اینها، تشابه بیشتر تولیدات داخلی در موازین کیفی و استانداردها، می توان این ادّعا را به راحتی پذیرفت.

در واقع به راحتی قابل لمس است که تولیدکننده ی داخلی تلاش چندانی در جهت هماهنگی با استانداردهای روز جهانی ندارد و صرفاً به تلاش برای افزایش سود خود تأکید دارد.

حضور خودروهایی که گاه بیش از 18سال از آغاز به کار خط تولید آنان می گذرد، مونتاژ خودروهای دست چندم اروپایی و آسیای شرقی، افزایش لحظه ای قیمت همین نوع ماشین ها و... ، همگی نشان های انکار ناپذیر این واقعیت هستند.

پس از این مقدّمه لازم است با بررسی جوانب مختلف بازار، از برخی عوامل مؤثّر بر قیمت خودروی داخلی و قیمت خودروی مونتاژ داخل بحث کنیم. و پس از آن نیز از لزوم وجود معیارهایی برای تشخیص و دست یابی به قیمت مناسب خودروهای داخلی سخن خواهیم گفت.

خودرو داخلی در حال حاضر اصطلاح چندگانه ای است که می توان مصادیق متعدّدی برای آن یافت. امّا در مجموع کلیّت این اصطلاح شامل دو محور خودروهای ایرانی و خودروهای خارجی مونتاژ شده در ایران خواهد بود.

خودروهای خارجی مونتاژ داخل، از آن جا که اساساً تابعی از هدف گیری های اقتصادی شرکت های مبدآ هستند، قیمت گذاری و معیارهای قیمت گذاری خاص خود را دارند.

کلیّه اجزای این خودروها یا بخش اعظم آن از خارج کشور وارد ایران می شود و همین امر در تعیین قیمت نهایی این خودروها، بسیار تأثیرگذار خواهد بود. امّا خودروهای تولید داخل که عملاً می بایست مبتنی بر پشتوانه ی قطعه سازی ایرانی باشند، از این محدودیت برخوردار نیستند.

فلذا دست بانیان بازار خودرو و تولیدکنندگان، در تعیین قیمت خودروی داخلی بسیار گشاده تر است. با این تفاسیر، امّا مشاهده می کنیم موضوعات یاد شده نقش اندکی در تعیین قیمت خودرو داخلی و قیمت خودرو مونتاژ داخل ایفا می نمایند. در واقع تعیین کننده ها در این خصوص، معیارهای دیگری هستند که ذیلاً به تشریح آنها خواهیم پرداخت.

قیمت ارز، مسئله ی تحریم ها، تورّم و توقّف تولید برخی محصولات به ترتیب مؤثرترین موضوعات در بحث تعیین قیمت خودروی داخلی و خودرو مونتاژ داخل هستند.

جالب است که در رده اوّل و دوم این معیارها به قیمت ارز و مسئله ی تحریم ها اشاره می شود که ماهیتاً موضوعاتی غیر مرتبط به تولید داخلی محسوب می شوند. چرا که انتظار می رود قیمت تمام شده ی یک محصول داخلی بیشتر متأثر از عوامل بومی باشد تا عوامل اقتصاد بین الملل.

البته قیمت ارز در هر حال بزرگترین عامل نوسانات بازار در ایران است. امّا در مورد خاص تولید خودرو، می توان این نکته را نیز افزود که تأمین قطعات خودروی تولیدی، گرچه از برندهای ملّی و شرکت های داخلی باشد، نیازمند صرف هزینه های ارزی است.

بدین شرح که در تولید خودروهای مونتاژ داخل، با جمیع جوانب، هنوز شصت درصد از قطعات از خارج کشور وارد می شود و همین مقدار 40 درصدی نیز که در داخل تولید می شود ناشی از فشارهای نهادهای نظارتی و حاکمیتی است لذا در تولید یک خودروی مونتاژ داخل، کاربری شصت درصدی در پروسه ی تولید، اولین عامل تعیین کننده قیمت است.

مسئله تحریم ها عاملی است است که تأثیر آن پس از برجام تا حدّی تعدیل شده، لیکن با تشدید فشارهای بین المللی، انتظار می رود در آینده ی نزدیک، این عامل به صف اوّل تعیین کننده های قیمت خودرو داخلی و قیمت خودروی مونتاژ داخل برگردد و البته تأثیر تحریم ها بر قیمت خودروهای خارجی کماکان محسوس است.

مسئله تأثیر تورّم بر قیمت خودرو که عملاً در بسیاری موارد در ایران غیر منطقی ترین شاخص بازار تلقّی می شودف هنوز در بازار خودرو حل نشده باقی مانده است.

به راحتی می توان مشاهده نمود که نمودارهای تأثیرگذاری تورّم عمومی بر قیمت خودرو هیچ استقلالی از اصل موضوع قیمت خودرو ندارند.

در واقع این افزایش لجام گسیخته ی قیمت خودرو است که به اشتباه عنوان تأثیر تورّم بر بازار خودرو معرّفی می شود.

در نهایت هم با حذف برخی محصولات قدیمی از چرخه ی تولید به طور معمول می بایست شاهد تغییر قیمت خودرو داخلی و خودرو مونتاژ داخل بود. چرا که عامل اصلی خروج این دسته از خودروها، استانداردهای جدید لحاظ شده در صنعت خودرو هستند و افزایش سطح کیفی این استانداردها، سبب بالا رفتن قیمت ها خواهد بود.

در بحث لزوم وجود معیارهایی برای تشخیص قیمت خودروی داخلی، می بایست از مؤسساتی که نوسانات بازار و تغییرات ریز آن را به طور کارشناسی مورد بررسی قرار می دهند، یاد شود.

یکی از این مؤسسات که به طور مستقیم به بحث کارشناسی قیمت خودرو می پردازد، مؤسسه همراه مکانیک است.

قیمت خودروی داخلی در همراه مکانیک از موضوعاتی است که به شکل جدّی مورد بررسی و کارشناسی قرار گرفته است.

این مؤسسه و سایت آن با استفاده از شیوه های دقیق کارشناسی و سنجش کارکرد خودروها و نیز با مورد توجّه قراردادن عوامل متعدّدی که به طور معمول در قیمت خودروهای تولید داخل و خودروهای مونتاژ داخل در بازار و نزد مصرف کنندگان تأثیرگذار است، به ارائه قیمت های در باب خودروهای مدّنظر متقاضیان می پردازد.

برای دستیابی به قیمت انواع خودروهای داخلی در سایت همراه مکانیک کافی است به آدرس www.hamrah-mechanic.com/carprice/dakheli/ مراجعه نمائید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها