شاید بدترین خبر آبان ماه سال گذشته را بتوان زلزله دردناک استان کرمانشاه دانست که منجر به کشته شدن بسیاری از هموطنان کشورمان شد البته اخباری همچون تحریم های جدید آمریکا علیه ایران ، پایان داعش در منطقه نیز از مهمترین رویداد ها ،بشمار می روند.
کد خبر: ۱۱۲۷۸۵۸
در آبان 96 چه گذشت: ناگهان کرمانشاه لرزید/ انفجار در پالایشگاه تهران، حریق در رگ سفید(+عکس)

انفجار در پالایشگاه تهران

به گزارش جام جم آنلاین پنجم آبان انفجار در پالایشگاه نفت تهران شش کشته و دو مجروح بدحال برجای گذاشت. مهندسان و کارکنان این پالایشگاه در حال تعمیرات و تعویض قطعات بودند که به دلیل نشتی گاز و وجود مواد اشتعال زا، این آتش سوزی رخ داد. هر شش جان باخته انفجار پالایشگاه نفت تهران همگی اهل ایلام بودند.

تعلیق تجزیه عراق

ششم آبان،یک ماه بعد از برگزاری همه پرسی غیرقانونی مربوط به استقلال کردستان عراق که با فشار و اصرار مسعود بارزانی که میان مخالفت های منطقه ای و جهانی و همچنین تعداد کثیری از رهبران کرد انجام شد، مسعود بارزانی با پذیرش شکست، یک گام دیگر به عقب نشست و آن را به تعلیق درآورد.

رگ سفید آتش گرفت

هفتم آبان دو روز پس از حادثه انفجار در پالایشگاه نفت تهران، دکل حفاری در رگ سفید آتش گرفت.این حادثه نیز 4 کشته بر جای گذاشت، این دکل نفتی در گچساران ،مشغول حفاری در عمق 2600 متری مخزن آسماری بود که به دلایل فنی،لوله حفاری در عمق 80 متری متوقف شد. کارکنان و متخصصان به دنبال رفع مشکل بودند که ناگهان مواد سیال به بالا فوران کرد وا نفجار بزرگی رخ داد.

کابینه تکمیل شد

با رای نمایندگان مجلس به دو وزیر علوم و نیرو، در 7 آبانماه در نهایت بعد از حدود چهار ماه از تشکیل دولت دوازدهم، کابینه تکمیل شد. منصور غلامی با 180 رای موافق، و رضا اردکانیان با 225 رای موافق، راهی پاستور شدند.

دوباره تحریم های جدید آمریکا

9 آبان وزارت خزانه داری آمریکا فهرستی از مقامات و شرکت های ایرانی را در فهرست تحریم ها قرار داد که تحریم شدن آنها به دلیل ارتباط با سپاه پاسداران و همچنین در راستای اجرای قانون کاتسا اعلام شد. شرکت ها و افرادی که در فهرست تحریم ها قرار گرفتند پیش از این نیز در این فهرست قرار داشتند. دانشگاه بقیه الله، سازمان بسیج مستضعفین،بنیاد تعاون سپاه، موسسه مهندسی فاطر، پرویز فتاح،احمد فروزنده، دانشگاه امام حسین(ع) و قرارگاه سازندگی قائم از جمله افراد و نهادهایی بودند که نامشان در فهرست جدید تحریم ها به چشم می خورد.این اقدام آمریکا با واکنش شدید مقامات ایرانی و محکوم کردن آن مواجه شد.

روسای جمهور روسیه و آذربایجان در تهران

10 آبان دومین نشست سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان با حضور روسای جمهور سه کشور،در تهران برگزار شد. حسن روحانی، در این نشست اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد درتعامل با فدراسیون روسیه و جمهوری آذربایجان، همکاری های سه جانبه را در موضوعات مختلف گسترش دهد.

به آخر خط رسیدن داعش در عراق و سوریه

12 آبان ،آخرین سنگرهای تکفیری های وهابی در عراق و سوریه فرو ریخت . آزادسازی شهر دیرالزور در سوریه و پاکسازی شهر القائم در عراق به معنای آخرین نفسهای تروریسم وهابی در دو کشور سوریه و عراق بود.نیروهای ارتش سوریه موفق شدند، شهر مهم دیرالزور را از تصرف تکفیری ها خارج کنند. نیروهای عراقی نیز پس از شکست دادن تروریست های وهابی در شهرهای بزرگ آخرین بقایای آنها را در نقاط مرزی با سوریه تحت تعقیب قرار دادند.

استعفای بحث بر انگیز سعد حریری در عربستان

13 ابان سعدحریری، نخست وزیر لبنان از ریاض به صورتی غیرمنتظره از مقام خود کناره گیری کرد. انتشار این خبر درحالی که وی در عربستان به سر می برد باعث موضع گیریهای زیادی شد،منابع خبری فشارهای عربستان را عامل اصلی این استعفا دانستند. حریری در بیانیه استعفای خود، بشدت علیه ایران سخن گفت و از نقش حزب الله در لبنان انتقاد کرد. وی حتی از ترور شدن خود درلبنان ابراز نگرانی کرد.

آلودگی میهمان پایتخت

در آبان ماه خبری از باد وباران نبود لذا هوای پایتخت همچنان آلوده باقی ماند،منشا آلودگی هوای پایتخت ریزگرد و گرد وغبار ناشی از استان های مرکزی بود و از بیماران قلبی، ریوی، سالمندان، کودکان و زنان باردار خواسته شد از تردد غیرضروری در سطح شهر خودداری کنند و شهروندان نیز بجز برای کارهای ضروری از خانه خارج نشوند.

آخرین ماموریت 8 مرزبان در چالدران

12 آبان هشت نفر از مرزبانان آذربایجان غربی در درگیری با تروریست های مزدور به شهادت رسیدند.این واقعه در منطقه چالدران آذربایجان غربی صورت گرفت و مرزبانان در دفاع از حریم میهن جان خود را فدا کردند.

سه انتصاب جدید در ارتش جمهوری اسلامی ایران

14 آبان ،حضرت آیت الله خامنه ای، فرمانده معظم کل قوا در احکام جداگانه ای امیر سرتیپ محمدحسین دادرس را به جانشینی فرمانده کل ارتش،امیر دریادار حبیب الله سیاری را به معاونت هماهنگ کننده ارتش و امیر دریادار حسین خانزادی را به فرماندهی نیروی دریایی ارتش جمهوری ا سلامی ایران منصوب کردند.

واژگونی ارابه مرگ

14 آبان واژگونی اتوبوس به حاشیه جاده در سوادکوه 13 کشته برجا گذاشت.15 مسافر هم مصدوم و به بیمارستان منتقل شدند. این اتوبوس ولوو با 30 مسافر از تهران راهی گرگان بود که در منطقه دوگل سوادکوه در کنار تونل واژگون شد.

تگزاس در خون

14 آبان فردی مسلح وارد یک کلیسا در جنوب ایالت تگزاس آمریکا شد و به سوی افراد حاضر در ساختمان این کلیسا تیراندازی کرد.دراین حادثه که آن را مرگبارترین حمله مسلحانه در آمریکا عنوان کردند 26 نفر کشته و بیش از 20 نفر دیگر زخمی شدند.قربانیان این حادثه ،از کودک پنج ساله تا زن و مرد 72 ساله بوده و گفته شد در زمان تیراندازی حدود 50 نفر در حال نیایش در کلیسا بودند.

هیات 70 نفره اروپایی در تهران

20 آبان هیات 70 نفره از مقامات و فعالان اقتصادی اتحادیه اروپا برای رایزنی با مقامات کشورمان در تهران حضور یافتند دیدارهای این هیات عمدتا اقتصادی و بویژه در بخش کشاورزی بود.

زلزله غم انگیز در استان کرمانشاه

شامگاه یکشنبه، 21 آبان، زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷.۳ ریشتر کرمانشاه و کمی بعد پس لرزه ۴.۶ ریشتری حوالی مرز ایران و عراق را لرزاند.این اتفاق تلخ که طبق آمار پزشکی قانونی ایران، هزاران کشته و مصدوم برجا گذاشت، پرچم سه روز عزای عمومی را در آسمان کرمانشاه برافراشت.این زمین لرزه پس لرزه های فراوانی داشت.

جنجال 450 میلیون پوندی

یکی از خبرهای پربازتاب 25 آبان، انتقال 450 میلیون پوند از سوی بریتانیا به ایران بود. پولی بلوکه شده که البته باید نزدیک به 40 سال پیش به ایران برمی گشت، اما حرف و حدیث ها درباره پرداخت احتمالی آن به برخی موضوعات دیگر مرتبط دانسته شد. روزنامه گاردین،نوشت که این پول در ازای آزادی نازنین زاغری ارائه شده است اما بلافاصله بعد از انتشار این خبر،ایران و انگلیس تاکید کردند که پرداخت این مبلغ ربطی به خانم زاغری ندارد.

نامه سردار سلیمانی به رهبری برای پایان داعش

30 آبان به دنبال شکست نهایی داعش، سردار سلیمانی در پیامی به رهبرمعظم انقلاب، این پیروزی را به ایشان تبریک گفت و مقام معظم رهبری نیز در پاسخ به نامه سردار حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره پایان سیطره شجره خبیثه داعش تاکید کردند که با متلاشی ساختن توده سرطانی و مهلک داعش نه فقط به کشورهای منطقه و به جهان اسلام بلکه به همه ملت ها و به بشریت خدمتی بزرگ کردید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها