اگر اهل فیلم‌های علمی ـ تخیلی فضایی باشید، حتما در برخی از این فیلم‌ها مثل «میان‌ستاره‌ای» دیده‌اید که یک ربات سخنگو اغلب به‌عنوان دستیار در کنار فضانوردان است. فضانورد هر جا به مساله‌ای بر می‌خورد از او سوال می‌کند و ربات هم با لبخندی ملیح داده‌هایی را به فضانورد نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد این ایده در فیلم‌های علمی ـ تخیلی، بزودی رنگ واقعیت به خود می‌گیرد.
کد خبر: ۱۱۲۷۶۶۲
ربات سیمون، دستیار جدید فضانوردان

مقامات سازمان فضایی اروپا بتازگی اعلام کردند در خرداد 97 نمونهای از یک ربات را به ایستگاه فضایی بینالمللی میفرستند که به عنوان یک عضو جدید در کنار فضانوردان با آنها همکاری میکند. این ربات «سیمون»(CIMON) نام دارد که سرواژه عبارتی به معنی «هماهنگکننده سیار تعاملی خدمه» است.

ربات سیمون، پنج کیلوگرم وزن دارد، کرویشکل است و بخوبی میتواند در شرایط بیوزنی شناور بماند. طراح و سازندگان این ربات شرکت ایرباس و بخش هوش مصنوعی شرکت آیبیام هستند.

سیمون به هوش مصنوعی مجهز است؛ ساختاری که عملکرد آن شبیه به مغز انسان است. ربات سیمون وظیفه دارد با پردازش و نمایش برخی دادهها، مانند یک همکار به فضانوردان برای حل مسائل روزمره کمک کند. در ماههای گذشته الکساندر گرست، فضانورد اروپایی مشغول آموزش و کار با ربات سیمون بود تا خرداد سال آینده همراه با این ربات به فضا اعزام شود.

همزمان با آموزشهای الکساندر گرست، بیش از 50 نفر از کارشناسان سازمان فضایی اروپا به کمک برخی دادهها و تصاویر، سیمون را با شرایط ایستگاه فضایی بینالمللی آشنا کردند و به نوعی به او آموزش دادند چگونه در شرایط بیوزنی بتواند آزادانه شناور باشد و خود را هدایت کند.

مسئولان پروژه سیمون اعلام کردند در نخستین حضور سیمون در ایستگاه فضایی بینالمللی، قرار است این ربات از طریق یک دوربین تعاملی در انجام چند آزمایش پزشکی و حل مکعب روبیک به الکساندر گرست کمک کند.

محمدرضا رضایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها