ژان ایو لودریان وزیر امورخارجه فرانسه صبح امروز (دوشنبه) با علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و در خصوص راهکارهای گسترش مناسبات دوجانبه و مسائل منطقه ای و امنیت بین الملل با وی گفتگو کرد.
کد خبر: ۱۱۲۷۲۷۸
انتقادات شمخانی از اروپا در دیدار با وزیر خارجه فرانسه

شمخانی در این دیدار با استقبال از گسترش روابط سیاسی و اقتصادی بین دو کشور برضرورت تسریع در رفع موانع باقیمانده در مسیر مبادلات بانکی در فضای پسابرجام تأکید کرد و اظهار داشت: منطق هر نوع توافق بین المللی صیانت همه طرفها و جامعه جامعه جهانی از آن بوده و درخواست پایبندی از یک طرف و بی تفاوتی نسبت به نقض تعهدات طرف دیگر قابل قبول نیست.

دریابان شمخانی با تاکید بر ضرورت تسریع در اجرای کامل تعهدات طرفهای اروپایی در برجام افزود: عدم موفقیت توافقنامه برجام منجر به شکست اعتبار توافقات بین المللی و منطق گفتگو برای حل مسائل جهانی خواهد شد.

نماینده مقام معظم رهبری عنوان داشت؛ سیاست اروپا در امتیاز دهی به آمریکا برای باقی نگه داشتن این کشور در برجام نادرست و به معنای انفعال و تسلیم شدن در برابر بازی روانی ترامپ است.

وی با اشاره به تلاش های صورت گرفته از سوی جمهوری اسلامی ایران در مبارزه واقعی با تروریسم در عراق و سوریه تاکید کرد؛ عدم مقابله پرهزینه جمهوری اسلامی ایران با تروریسم می‌توانست تصاعد غیر قابل کنترل این بحران و توسعه ناامنی‌ و بی ثباتی به اروپا از جمله فرانسه را رقم بزند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به حضور و فعالیت آزادانه گروه های تروریستی معارض جمهوری اسلامی ایران در فرانسه اظهار داشت: عدم مقابله پاریس با گروههای تروریستی حاضر در این کشور که در ترور هزاران نفر از مردم بیگناه کشور ما دست داشته اند با مسئولیت بین المللی فرانسه در مقابله با تروریسم مغایرت داشته و به طور قطع مقوم روند رو به توسعه روابط دو کشور نخواهد بود .

دریابان شمخانی تقویت توانمندی دفاعی ایران بویژه قدرت موشکی کشوررا ضرورتی اجتناب ناپذیر در مسیر اجرای سیاست بازدارندگی عنوان کرد و افزود: توان دفاعی ایران تهدید کننده هیچ کشوری نبوده و توسعه آن بدون تاثیر پذیری از مولفه های سیاسی،تابعی از نیازمندیهای امنیتی و تهدیدات بالقوه کشور می باشد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی قطعنامه اخیر پیشنهادی برخی کشورهای اروپایی در مورد یمن را ناامید کننده و علامت بی تفاوتی کشورهای غربی به نسل کشی و نقض حقوق بشر در یمن و فجایع انسانی در این کشور عنوان کرد و اظهار داشت:چشم پوشیدن از محاصره شدید مردم مظلوم و بی دفاع یمن و بی تفاوتی نسبت به شیوع گسترده قحطی و بیماری در این کشور شائبه ترجیح منافع اقتصادی حاصل از پشتیبانی از عربستان سعودی و امارات را ایجاد نموده وبیانگر استاندارد دوگانه و قابل معامله بودن جان انسان ها در نظر مقامات برخی کشورهای اروپایی و آمریکاست.

وی دستآوردهای سیاسی و میدانی اخیر در سوریه را حاصل استقرار وفعالیت دولت قانونی در این کشور عنوان کرد و افزود: در صورت توقف رویکرد حمایتی از معارضان و تروریست های مسلح و پیگیری مسیر گفتگوهای سوری-سوری ، ثبات و آرامش به این کشور بازخواهد گشت.

ژان ایو لودریان وزیر امورخارجه فرانسه نیز در این دیدار با ابراز خرسندی در خصوص سفر به جمهوری اسلامی ایران و دیدار و گفتگو با مقامات عالی کشورمان اظهار داشت: با تاریخ، قدرت و توانمندیهای جمهوری اسلامی ایران به خوبی آشنا هستیم و معتقدیم که در فضای پسا برجام چشم انداز روابط سیاسی و اقتصادی میان ایران و فرانسه بسیار روشن است.

وزیر امور خارجه فرانسه با قدردانی ازبرخورد فعال جمهوری اسلامی ایران با توافق نامه برجام و اجرای کامل تعهدات گفت:دولت فرانسه ضمن تاکید بر ضرورت پایبندی طرفهای امضاء کننده برجام به تعهدات خود،مواضع آمریکا راموجب شکنندگی این توافقنامه بین المللی می داند و با آن مخالف است.

لودریان با اشاره به اقداماتی که از سوی فرانسه و سایر کشورهای اروپایی به منظور تسهیل مراودات بانکی با ایران در جریان است اظهار داشت: به زودی راهکارهای جدیدی به منظور ایجاد گشایشهای جدی در روابط پولی و بانکی میان ایران و فرانسه اعلام خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها