آیا تا به‌حال شنیده‌اید که بتوان از یک فناوری در صنایع مختلف استفاده کرد و از آن مهم‌تر این که یک فناوری بتواند چالش‌های متعدد، غیرمرتبط و در عین حال بسیار مهم و حیاتی را در صنعت و اقتصاد و محیط زیست یکجا پاسخ دهد و برایش راه حل ارائه کند؟
کد خبر: ۱۱۲۷۰۸۶
عرصه پرکاربرد فناوری پلاسمای سرد

پاسخ مثبت است؛ پلتفرم فناوری پلاسمای سرد؛ یک فناوری دست یافتنی با قابلیتها و کاربردهای فراوان و تاثیرات شگفتانگیزتر. این فناوری در صنایع متعدد امکان ورود دارد و حداقل اثر آن بهبود کیفیت محصولات و خدمات است. صنایع مختلفی که از کاربردهای پلاسمای سرد بهرهمند شدهاند عبارتند از تصفیه آب و پساب، صنایع غذایی، کشاورزی، چاپ و بستهبندی، نساجی، خودرو، پزشکی و تجهیزات پزشکی، بیومتریال، دارویی، صنایع هوافضا، کوتینگ، اپتیک و الکترونیک و...

برای مثال در صنعت نساجی پلاسما را بهعنوان یک فرآیند سبز و خشک میشناسند زیرا میتواند به میزان زیادی از مصرف آب در روشهای سنتی بکاهد. البته اثرات دیگری نظیر حذف یا کاهش استفاده از مواد مضر شیمیایی، کاهش میزان مصرف انرژی و نیز تولید محصولات با ویژگیهای جدید (مانند آبگریزی) از توانمندیهای دیگر این فناوری در صنعت نساجی است که همگی به اثبات رسیده و تجاری شده است.

در کشاورزی تولید محصولات مرغوب بدون استفاده از سموم و کودهای شیمیایی از آمال بشر است یا در صنایع غذایی ارائه مواد غذایی سالم، بهداشتی و ارگانیک بسیار حائز اهمیت است. در تمام این مثالها پلاسمای سرد خدمات بینظیر خودش را ارائه میکند.

یکی از چالشهای محیطزیستی مدیریت صحیح آب و پساب است. سیستم تصفیه و پیشتصفیه آب و پساب توسط فناوری پلاسمای سرد یک راه حل اساسی در این باره است. این سیستم قابلیت تصفیه پساب صنایع نفت و پتروشیمی، سکوهای نفتی و نفتکشها، شیرابه زبالههای شهری، سیستمهای پیش تصفیه فاضلاب شهری، فاضلاب بیمارستانی، فاضلابهای ویژه (پرتوزا)، صنایع چرمسازی، صنایع نساجی، سنگبری، صنایع داروسازی، فاضلاب قطارها و هواپیماها، سیستم آب شرب و فاضلاب کشتیهای قارهپیما، تصفیه آب شرب حاوی فلز سنگین، فاضلابهای ویژه (پرتوزا) را دارد.

در یک جمعبندی پلاسما قادر است در بعد اقتصادی، بهبود ارزش افزوده کالا و خدمات، افزایش بهرهوری، از بعد انسانی ایجاد تولید ایمن و مطمئن، حفظ سلامت جامعه و از بعد محیطزیست کاهش آلایندههای محیطزیست، کاهش مصرف مواد شیمیایی، کاهش مصرف آب و کاهش مصرف انرژی را داشته باشد و به همین خاطر پلاسما به عنوان یک فناوری سبز شناخته شده است و آن را فناوری زیست سازگار و دوستدار محیط زیست نامیدهاند.

درسالهای اخیر در ایران متخصصان توانستهاند با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری سیستمهای خوبی را طراحی و به بازار عرضه کنند ولی راه برای کار در این زمینه بسیار گسترده بوده و از طرفی هم نیازمند توجه صاحبان کارخانجات و صنایع است.

مهندس محمد جواد خلج

کارشناس فناوری نانو

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها