عدم ورود جدی مسئولان برای حمایت از کشاورزان در بحران قیمت بی سابقه محصول گوجه فرنگی باعث شد هزاران تن گوجه فرنگی روی دست کشاورزان بماند.
کد خبر: ۱۱۲۷۰۵۲
هزاران تن گوجه فرنگی در معرض فساد + عکس

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، قائم مقام صنف کشاورزان هرمزگان در مورد وضعیت تولید گوجه فرنگی و عرضه آن در بازار گفت: عدم ورود جدی مسئولان برای حمایت از کشاورزان در بحران قیمت بی سابقه محصول گوجه فرنگی باعث گردیده است این وضعیت تبعات اجتماعی و امنیتی در منطقه پیدا کند و برای جلوگیری از بحرانی‌تر شدن وضعیت ضروریست مدیران ارشد استان در راس آن استانداری، سازمان جهاد کشاورزی استان و نماینده مردم شرق استان در مجلس شورای اسلامی به صورت اورژانسی به این مساله ورود کنند.

علی رئوفی افزود: دولت برای جلوگیری از ورشکستگی کشاورزان و نابودی هزاران تن گوجه فرنگی به صورت اورژانسی برای ساماندهی این وضعیت ورود کند.

وی ادامه داد: شایسته بود در این وضعیت نابسامانی که کشاورزان در منطقه هشتبندی به سر می‌برند همزمان با سفر ریاست محترم جمهور به استان هرمزگان وزیر جهاد کشاورزی با حضور در جمع صدها کشاورز گوجه کار گرفتار از نزدیک در جریان مشکلات عدیده آنها قرار می‌گرفت و این گلایه کشاورزان از وزیر جهاد کشاورزی و برنامه ریزان سفر وزیر به استان هرمزگان گلایه بجایی است.

ضرورت اختصاص یارانه حمل محصولات کشاورزی

رئوفی تصریح کرد: مدیران استان باید به صورت اورژانسی این موضوع مهم را به مسئولان ارشد کشوری منعکس و با جذب یارانه حمل محصول گوجه فرنگی به بازارهای فروش، اندکی از این وضعیت تاسفبار با جمع آوری محصول انباشته شده در میادین تره بار و مزارع کشاورزان بکاهند زیرا در شرایط فعلی به دلیل کرایه های سنگین، حمل محصول به بازار های مصرف و کارخانجات برای کشاورزان به صرفه نیست.

وی افزود: راه حل کوتاه مدت دیگر این است محصولی که در میادین انباشته شده است از کشاورزان با تامین سرمایه اولیه خریداری و به کارخانجات داخلی جهت فرآوری ارسال گردد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان میناب بیان داشت: در میان مدت و بلند مدت باید چاره اندیشی اساسی برای این موضوع شود و نسبت به راه اندازی صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی در منطقه هشتبندی تدابیر اساسی اندیشیده شود.

تنها کارخانه رب گوجه فرنگی هشتبندی در انتظار اعطاء تسهیلات بانکی

رئوفی خاطرنشان کرد : متاسفانه تنها کارخانه رب گوجه فرنگی منطقه هشتبندی که کلنگ آن در سال جاری است بر زمین زده شده است به دلیل عدم اعطاء تسهیلات بانکی هیچ پیشرفت فیزیکی ندارد و در شرایط کنونی که از منابع صندوق توسعه ملی اعتبارات خوبی برای طرح های اشتغالزایی در مناطق روستایی در حال اختصاص است تسهیلات مورد نیاز برای شروع عملیات اجرایی کارخانه رب گوجه فرنگی هشتبندی تخصیص داده شود.

رئوفی گفت: متاسفانه در شرایط فعلی هر سبد ۱۸ کیلویی گوجه فرنگی در میادین تره بار هشتبندی بین چهار تا پنج هزار تومان از کشاورزان خریداری می شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر هشتبندی در همین رابطه تصریح کرد: قیمت فعلی گوجه فرنگی در میادین هشتبندی کفاف قیمت جعبه محصول و هزینه جمع آوری آن را نمی کند و سایر هزینه های تولید محصول نظیر سم، کود، کارگر، برق و آب بجای خود بماند.

رئیس شورای اسلامی شهرستان میناب تصریح کرد: این در صورتی است که هزینه تولید هر کیلو محصول گوجه فرنگی در خوشبینانه ترین حالت اگر در نظر گرفته شود هر کیلویی پنج هزار ریال برای کشاورزان هزینه دارد و این هزینه برای ارقام مرغوب گوجه فرنگی قطعا بیشتر از این است.

وی افزود: قیمت تمام شده هر کیلو گوجه فرنگی به مقدار پنج هزار ریال بدون احتساب هزینه آب و هزینه های جانبی دیگر است و اگر هزینه آب و سایر هزینه های تولید محصول محاسبه گردد قطعا بیش از این خواهد بود.

رئوفی گفت: بسیاری از کشاورزان به امید فروش محصول گوجه فرنگی در پی تسویه حساب معوقات بانکی خود با بانک های عامل استان با اجرای طرح بخشودگی سود و دیرکرد جرائم کشاورزی بودند که بازار محصول گوجه فرنگی همه برنامه ریزی های کشاورزان را در این رابطه از بین برد و بر بدهی های گذشته آنها افزود.

افزوده شدن بر بدهی های گذشته کشاورزان

رئیس شورای اسلامی شهرستان میناب خاطرنشان کرد: کشاورزان گوجه کار علاوه بر اینکه در سال زراعی جدید نتواسته اند هزینه های تولید محصول گوجه فرنگی از ابتدای کشت تا برداشت را تامین کنند بر جریمه های معوقات بانکی شان به دلیل عدم توانایی تسویه حساب با بانک ها افزوده شده است.

وی گفت : از ابتدای شروع بحران کاهش قیمت محصول گوجه فرنگی در هشتبندی که قریب به یک ماه از آن می گذرد اقدام عملی از سوی مدیران ارشد استان همچون سازمان جهاد کشاورزی، تعاون روستایی و سایر دستگاه های مسئول صورت نپذیرفته است و فقط در پی تجمع روز گذشته کشاورزان معاون عمرانی فرماندار شهرستان میناب به همراه چند مدیر در منطقه برای بررسی وضعیت حاضر شدند.

قائم مقام صنف کشاورزان استان هرمزگان تصریح کرد: شایسته نیست در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده است، کشاورزانی که پیشانی تولید و اشتغال کشور هستند در این اوضاع فلاکت بار به حال خود رها گردند.

وی افزود: در وضعیت پیش آمده راه حل دیگری وجود ندارد و نیاز است استانداری هرمزگان همانند سال ۹۳ یارانه حمل محصول به کارخانجات داخلی را بر عهده بگیرد و اصل قیمت خرید محصول از سوی کارخانه داران به کشاورزان باز گردد.

رئوفی گفت: در شرایط فعلی بیش از ۲۰ هزار تن محصول درجه یک و دو گوجه فرنگی که دسترنج چند ماه کشاورزان در بیش از سه هزار هکتار است در معرض نابودی قرار دارد.

ورشکستگی در انتظار کشاورزان گوجه کار

قائم مقام صنف کشاورزان استان هرمزگان در پایان تصریح کرد: شدیداً از مسئولان تقاضا داریم برای ساماندهی بازار گوجه فرنگی ورود کنند زیرا این وضعیت تبعات اجتماعی و ورشکستگی کشاورزان را در پی دارد و بسیاری از کشاورزان مهاجری که ازجنوب کرمان و شرق استان در مزارع هشتبندی مشغول به فعالیت هستند روی بازگشت به دیار خود را به دلیل بدهی ها سنگین و ورشکستگی ندارند و این وضعیت آسیب های اجتماعی جدی چون سرقت ، نا امنی و روی آوردن جوانان به معضل قاچاق را در مناطق بحران زده در پی دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها