گربه‌های بزرگ‌جثه سراسر دنیا در اثر فعالیت‌های انسان و همچنین شکارهای غیرقانونی در خطر انقراض قرار دارند. تقریبا جمعیت 80 درصد از 40 نوع گربه وحشی رو به کاهش گذاشته و برخی از آنها در حال نابودی کامل هستند. متاسفانه در ایران، ببر و شیر ایرانی منقرض شده‌ و یوز ایرانی و گربه پالاس و کاراکال هم در شرایط ناگواری قرار دارند. در ادامه فهرست گربه‌های دیگری که در حال نابودی هستند، آورده شده است.
کد خبر: ۱۱۲۶۵۹۳
گربه‌های بزرگ، خطرات بزرگ‌تر

پلنگ برفی

این گربه زیبا و حیرتانگیز در کوههای بشدت سردسیر آلپ، تبت، چین و همچنین آسیای میانه زندگی میکند و به دلیل طبیعت گریزان و البته تعداد اندک این گربه، بندرت دیده میشود. جمعیت این نوع گربه بزرگجثه در خطر انقراض، حدود 4000 قلاده تخمین زده شده است. پلنگ برفی در تبت و قسمتهای دیگر چین جمعیت بیشتری دارد و در زیستگاههای آسیای میانه و هیمالیا کمیاب شده است.

گربه ماهیگیر

گربه ماهیگیر گونهای از گربه هاست که ثابت میکند تمام گربهها از آب بدشان نمیآید و در حقیقت این گربه حتی عاشق آب است. این گربهها در امتداد رودخانهها و مردابها زندگی میکنند و عمدتا در هند، نپال، بنگلادش و سریلانکا یافت میشوند. آنها شناگرهای ماهری هستند و برای غذای خود به زمینهای مرطوب وابستهاند. اما بهرهبرداری عظیم انسان از ماهیها و همچنین گسترش مکان زندگیشان، اثرات منفی روی اینگونه از گربهها گذاشته و باعث شده نام آنها وارد فهرست گونههای در حال انقراض شود.

ببرهای قفسی

ببرها در کنار شیرهای آفریقایی، شاید باشکوهترین گونه گربهها و یکی از محبوبترین انواع حیوانات در سراسر جهان باشند. اما این گونه با سرعت بسیاری در معرض نابودی و انقراض کامل قرار گرفته است. شش زیرگونه ببر از جمله ببرهای آشناتر سوماترایی و بنگالی، وجود دارد و برخی از آنها بیش از ببرهای دیگر در خطر انقراض قرار دارند. ببر در همه جای دنیا در خطر است. از تهدیدهایی آن میتوان به از دست دادن زیستگاه، شکار بی رویه به خاطر پوست و استفاده از بخشهایی از اندام شان بهعنوان مسکن(که البته کوچکترین مدرک معتبر علمی در این زمینه وجود ندارد) اشاره کرد. گرچه شکار این حیوان ممنوع است اما تجارت بازار سیاه، این گونه را در خطر انقراض قرار داده است. امروزه جمعیت ببرهای در اسارت از جمعیت ببرهای در حیات وحش بیشتر است. اگر محافظت سختگیرانهای از این حیوان نشود، ممکن است برای همیشه از حیات وحش ناپدید شوند.

سیاهگوش ایبری

سیاهگوش ایبری تنها با وجود 309 قلاده زنده در حیاتوحش، بشدت در خطر نابودی است. این گربه، بومی شبهجزیره ایبری در جنوب اروپا و شکارچی زبردست خرگوش است. متاسفانه این حیوان فقط در شکار خرگوشها تخصص دارد و به دلیل شیوع بیماری مرگبار میان خرگوشها، جان این نوع گربه نیز به خطر افتاده است. با وجود اینکه شکار این گربهها غیرقانونی و محل زندگیشان حفاظت شده است، سیاهگوش هنوز قربانی تصادفهای جاده ای، سگهای شکاری و شکارهای غیرقانونی انسانها میشود.

گربه خلیجی بورنئو

گربه خلیجی ممکن است حتی قبل از اینکه چیز زیادی درباره آن یاد بگیریم، از روی سیاره زمین محو شود. این گونه مانند گربه سرپخ، به اندازه کافی مورد مطالعه قرار نگرفته و محققان چیز زیادی از آن نمیدانند. در واقع حتی تا سال 1998، عکسی از آن وجود نداشت. گربه خلیجی فقط در بورنئو یافت شده و به دلیل جنگلزدایی زیستگاه آن برای تجارت الوار و کشت روغن پالم، بسرعت در معرض نابودی است. جمعیت این نوع گربه تنها 2500 قلاده تخمین زده شده که این تعداد هم رو به افول است.

پلنگ ابری

نسل این حیوان در سرزمین بومی خود یعنی تایوان به طور کل نابود شده است. محققان بیش از یک دهه جستوجو نتوانستند ردی از این حیوان در تایوان بیابند. خوشبختانه این گونه از گربهها هنوز در آسیای جنوبشرقی تا چین یافت میشود. اما تعداد کلی آنها کمتر از ده هزار قلاده تخمین زده شده است. به همین دلیل آنها از سال 2008 در فهرست گونههای حساس به انقراض (نه در خطر انقراض) قرار گرفتهاند. مهمترین تهدیدهای این گونه، جنگل زدایی بر اثر فعالیتهای انسانی و شکار غیرقانونی آنهاست.

شیر آفریقایی

هرگز فکر نمیکردید سلطان جنگل نیز در خطر نابودی باشد. اما براستی حتی باشکوه ترین حیوان جنگل، شیر آفریقایی در فهرست گونههای حساس به انقراض قرار دارد. خوشبختانه هنوز در خطر انقراض کامل نیست اما با شرایط فعلی، بسرعت به چنین وضعیتی نزدیک میشود. فقط در دو دهه گذشته، بین
30 تا 50درصد این حیوانات نابود شدهاند و اکنون در حالت خوشبینانه، فقط47هزار شیر در حیات وحش وجود دارد.

گربه مرمری

این گربه، بومی جنوب و جنوب شرقی آسیاست و از سال 2002 در فهرست گونههای حساس به انقراض قرار گرفته است. کمتر از ده هزار قلاده گربه مرمری بالغ در دنیا باقی مانده است. گربهمرمری باگربههای معمولی هماندازه است اما دم آن پشمیتراز دم گربه معمولی است، زیرا از وزن دم خود برای ایجاد تعادل هنگام حرکت روی درختان استفاده میکند. این گربه به شکار پرندگان، سنجابها و خزندگان کوچک میپردازد. میتوان گفت گربه مرمری نسخه کوچک پلنگ ابری است و متاسفانه به دلیل با ارزش بودن استخوان، گوشت و خزش، بیشتر مواقع قربانی تله انسانها میشود. اگر جنگل زدایی به همین روند ادامه پیدا کند، این گونه نیز ناپدید خواهد شد. از دیگر گربه سانان در خطر انقراض میتوان به گربههایاند، پاسیاه، جگوار(پلنگ خالدار آمریکایی) و یوزپلنگ اشاره کرد.

منبع: treehugger.com

مترجم: نادیا زکالوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها