به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم و با شروع سال نو به استقبال تعطیلات نوروزی می‌رویم و برای بهتر گذراندن این تعطیلات باید از همین حالا برنامه‌ریزی کرد.
کد خبر: ۱۱۲۶۲۶۶
آمادگی خودرویی برای سفر نوروزی

اگر اهل سفرهای زمینی باشید یکی از لذت‌بخش‌ترین برنامه‌هایی که می‌توان در نظر گرفت٬ سفر با اتومبیل شخصی به اقصی‌نقاط کشور است.

برای این‌که بتوانیم سفر مطمئنی داشته باشیم رعایت پاره‌ای مسائل حیاتی است؛ خصوصا این‌که مالک خودرویی باشیم که چند‌سالی از عمرش گذشته و قطعا باید قبل از شروع سفر از سلامت بخش‌های مهم آن مطمئن باشیم تا علاوه بر آرامش خیال در طول سفر از پرداخت هزینه‌های بیشتر و اتلاف وقت نیز جلوگیری کنیم.

در ادامه نکاتی را درخصوص آماده‌سازی خودرو برای انجام یک سفر نوروزی مطمئن را با ذکر این نکته حیاتی یادآوری می‌کنیم که به خاطر فشردگی کارها در ماه اسفند، همین حالا برای سرویس خودروی خود مراجعه کرده و این کاررا به روزهای پایانی اسفند واگذار نکنید.

بازدید جلوبندی

جلوبندی خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است. حتما پیش از انجام هر سفر برون‌شهری از سلامت اجزای این قسمت کاملا مطمئن شوید. هرگونه اشکال در این قسمت می‌تواند توازن چرخ‌ها را به هم زده و علاوه بر ایجاد اختلال در فرمان‌پذیری خودرو موجب لاستیک‌سایی نیز بشود که در این حالت شما مجبور به خرید لاستیک و صرف هزینه اضافه خواهید شد.

اگر هنگام عبور از دست‌اندازها صداهای اضافه به گوش می‌رسد یا از چرخ‌های جلویی هنگام دور زدن صدای تق‌تق می‌شنوید سریعا نسبت به رفع ایراد در سرپلوس‌ها اقدام کنید. زیرا احتمال باز شدن چرخ‌‌ها یا انتقال نیافتن نیروی گیربکس به چرخ‌ها وجود دارد که در این حالت چرخ معیوب از ادامه حرکت بازمی‌ماند.

بازدید لاستیک‌ها

لاستیک خط مقدم اصطکاک خودرو با سطح جاده به شمار می‌آید. بازدید لاستیک و اطمینان از سلامت آن و کنترل میزان عاج باقیمانده در سطح آن بسیار حیاتی است. همچنین تنظیم باد لاستیک‌ها هم از جمله مواردی است که هرچند بسیار کم‌اهمیت به نظر می‌رسد اما هم در فرمان‌پذیر خودرو و هم در میزان مصرف سوخت نقش بسیار موثری بازی می‌کند.

همچنین اگر تصمیم دارید از معابر کوهستانی تردد کنید حتما زنجیر چرخ مناسب خودرو همراهتان باشد و قبل از سفر حتما نسبت به یادگیری طرز استفاده و نصب آن اطلاعات کافی را به دست بیاورید. البته هنگامی که وضعیت لاستیک‌ها را کنترل می‌کنید حتما از میزان باقیمانده لنت ترمز نیز اطمینان حاصل کرده و در صورت نیاز آنها را تعویض کنید.

بازدید مایعات موتور

یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودرو مایعات موجود در موتور از جمله روغن‌ها، خنک‌کننده‌ها و... است. توصیه می‌کنیم پیش از انجام سفر روغن موتور خودرو را بازدید کرده و در صورت نیاز آن را تعویض کنید. ممکن است خودروی شما هنوز با زمان تعویض روغن‌موتور فاصله داشته اما روغن کم کرده باشد؛ در این صورت لازم است تا از مکانیک خود بخواهید دلیل کم کردن روغن را چک کند. نکته بعدی که باید به سراغ آن بروید مایع خنک‌کننده موتور یا همان آب رادیاتور است.

لازم است هم سطح آب رادیاتور و هم وجود جرم در رادیاتور خودرو چک شود چون جرم گرفتگی‌های داخل موتور در صورت ورود به رادیاتور می‌توانند سبب اختلال در کار رادیاتور و به دنبال آن بروز مشکل برای موتور شوند. توصیه می‌شود که حتما از مایع ضدجوش و ضدیخ نیز استفاده شود، زیرا هم مانع جرم و رسوب در کانال‌ها می‌شود و هم از بیش از اندازه کار کردن فن خودرو جلوگیری می‌کند.

روغن‌های هیدرولیک و ترمز از دیگر موارد مهمی هستند که بازدید آنها بسیار حیاتی است. روغن ترمز با توجه به اهمیت سیستم ترمز در ایمنی خودرو نقش حیاتی دارد و ضمن این‌که باید سطح و کیفیت آن را چک کنید باید از مکانیک خود نیز بخواهید تا سیستم ترمز را نیز از نظر وجود نشتی مورد بازبینی قرار دهد. روغن هیدرولیک فرمان هم در خودروهایی که مجهز به سیستم کمکی هیدرولیک فرمان هستند باید بررسی شود. وجود نشتی یا کم شدن سطح روغن هیدرولیک در سیستم هیدرولیک فرمان دردسر بزرگی است و می‌تواند سبب سفت شدن فرمان و در نهایت از بین رفتن پمپ هیدرولیک شود.

بررسی نشتی‌های اطراف موتور

بخش‌هایی که بررسی آنها در این بخش توصیه می‌شود شامل در سوپاپ موتور، واشر اگزوز و مانیفولد، کاسه نمدها، گردگیرها و واشر گیربکس هستند.

خرابی واشر اگزوز نیز می‌تواند سبب تولید صدای ناهنجار و افزایش مصرف سوخت شود. کاسه‌نمدها و اورینگ‌های موتور نیز در صورتی که روغن از آنها به بیرون نشت کند باید تعویض شوند که البته این یکی شاید کمی زمان و هزینه بیشتری را طلب کند. اورینگ‌های گیربکس نیز اگر خراب باشند روغن گیربکس به بیرون نشت خواهد کرد. گردگیرها هم از بخش‌های بسیار مهم یک خودرو هستند که بازدید و اطمینان از پاره نبودن آنها امری بسیار حیاتی است به‌خصوص اگر خودروی شما رنو تندر 90 باشد بازید گردگیرها را حتما توصیه می‌کنیم، زیرا پاره شدن گردگیرهای گیربکس در تندر 90 می‌تواند به نشت سریع روغن گیربکس منجر شده و آسیب‌دیدگی شدید گیربکس را به دنبال داشته باشد.

بررسی باتری و سیستم برق‌رسانی

سیستم برق‌رسانی خودرو مکانیسم نسبتا ساده‌ای دارد که شامل شارژ شدن باتری توسط دینام می‌شود، چرخش دینام نیز به واسطه یک تسمه انجام می‌شود که یک قطعه مصرفی است و باید حتما نسبت به سالم بودن آن اطمینان حاصل کرد. دینام به قطعه‌ای تحت عنوان زغال دینام یا آفتامات مجهز است که در صورت به پایان رسیدن عمر آن، شارژ باتری به خوبی انجام نمی‌شود و هنگام نیاز به برق در مسافرت (نظیر استفاده همزمان از سیستم صوتی، چراغ‌ها، برف‌ پاک‌ کن و...) ممکن است خودرو با کمبود برق مواجهه شده و خاموش شود.

از این رو چک کردن ولتاژ خروجی دینام که معمولا توسط کارشناسان و باتری‌سازان به شکل رایگان انجام می‌شود، می‌تواند روشی موثر و پیشگیرانه برای مواجهه با مشکلات برقی باشد.باتری خودرو نیز معمولا عمر محدودی دارد و در مورد باتری‌های اسیدی، ضعیف شدن استارت صبحگاهی می‌تواند نشانه‌ای برای به پایان رسیدن عمر آن باشد. اما باتری‌های خشک معمولا به شکل ناگهانی از کار می‌افتند، به همین دلیل نیز یک نشانگر وضعیت سلامت باتری برای این باتری‌ها در نظر گرفته شده که لازم است پیش از سفر با بازدید این نشانگر از سالم بودن باتری اطمینان حاصل کنید.

ضمیمه چمدان جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها