گزارش جام‌جم از ضعف اطلاع رسانی درخصوص مهم‌ترین رویداد گردشگری کشور

«تبریـز 2018» در مه!

باوجود گذشت دو سال از اعلام تبریز به عنوان شهر و پایتخت نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018، هنوز تبلیغات و اطلاع رسانی مطلوبی از این رویداد بزرگ و مهم فرهنگی گردشگری، چه در استان آذربایجان شرقی و چه سایر شهرها و استان‌های کشور و حتی خارج از ایران صورت نگرفته است؛ کوتاهی ای که باعث می‌شود نتوان آن‌گونه که انتظار می‌رود از این فرصت مهم گردشگری برای ارتقای جایگاه تبریز و حتی کشورمان در میان حداقل حدود 50 کشور دارای اکثریت مسلمان بهره برد.
کد خبر: ۱۱۲۵۸۴۰
«تبریـز 2018» در مه!

به گزارش خبرنگار جامجم از تبریز، از همان زمان که تبریز پایتخت نمونه گردشگری کشورهای اسلامی شد، مسئولان و دستاندرکاران مربوط با برگزاری نشستها و جلسات متعدد به فکر برنامه ریزی، ایجاد و تکمیل زیرساختها و نیازهای اولیه گردشگران ورودی به این شهر افتادند، اما از همان ابتدا جای خالی تبلیغات و اطلاعرسانی در اماکن عمومی و بخصوص محل تردد مسافران و گردشگران خارجی و داخلی به وضوح احساس میشد. این امر به حدی محسوس بود که حتی برخی مدیران شهری و حتی کشوری به انتقاد از عدم اطلاع رسانی بهینه و کافی در رابطه با این رویداد فراملی پرداختند.

این رویداد حتی یک پوستر مخصوص ندارد

محمدرضا نعمت زاده، رئیس افتخاری تبریز 2018 از جمله این مسئولان است که از ضعف خبررسانی و اطلاع رسانی در این حوزه انتقاد کرده و میگوید: متاسفانه در راستای معرفی و شناسایی تبریز 2018 با مشکلات عدیدهای مواجه ایم که باید آن را با یک کار تخصصی مرتفع کنیم.

وی که معتقد است، زیرنویسها و تیزرهای تبلیغاتی صدا و سیما باید به صورت مستمر و پیوسته ادامه داشته باشد و کار پاره وقت نمیتواند دراین خصوص مفید و موثر باشد، میافزاید: متاسفانه جایگاه این برنامه در سطح ملی مشخص نبوده و اکنون جز چند برنامه، هیچ خبری از تبریز 2018 در سطح رسانه ملی نیست درحالی که زمان در حال گذر است و فرصتها بسرعت از دست میرود.

رئیس افتخاری تبریز 2018 میگوید حتی در بخش برون مرزی هم فعالیتی مبنی بر معرفی این رویداد صورت نگرفته و این را در طول دو هفته اخیر و دیداری که با وزیر امور خارجه و برخی معاونان وی داشته، متوجه شده است.

نعمتزاده با تاکید بر اینکه در تبریز 2018 باید تقویم رویدادها به صورت نرمافزاری و سختافزاری مشخص و تهیه شود، درحالی که متاسفانه حتی پوستر مخصوصی برای این رویداد وجود ندارد، از همه صنایع میخواهد در حد توان برای تبریز 2018 در بخشهای هنری، فرهنگی و ... پوستر طراحی و چاپ کنند.

در داخل تبلیغ کرده ایم و نه در خارج

شهرام دبیری، رئیس شورای شهرستان تبریز نیز با انتقاد از نبود اطلاع رسانی کافی در داخل و خارج کشور میگوید: متاسفانه هیچ تبلیغی در کشورهای خارجی و حتی داخل کشور برای این رویداد بینالمللی انجام نشده در حالی که فرودگاهها اصلیترین و مهم ترین مکان ورود و خروج گردشگران محسوب میشوند.

به گفته وی، صنعت توریسم در کل جهان یکی از بهترین صنایع برای رونق اقتصادی کشورها محسوب میشود و به حدی اهمیت دارد که از این راه بیش از 1500 میلیارد دلار نصیب آنها میشود. اما متاسفانه این مهم در کشور ما بخصوص آذربایجان شرقی جدی گرفته نشده، این درحالی است که تبریز 2018 میتواند فرصتی بسیار مغتنم برای افزایش رونق اقتصادی استان و حتی کشور باشد.

عضو شورای شهر تبریز معتقد است هر هزینه و سرمایهگذاری در تبریز 2018 انجام گیرد، در نهایت به خودمان برمیگردد و بر همین اساس باید برنامهریزی اساسی در رابطه با استفاده بهتر از فرصت رویداد تبریز 2018 صورت گیرد.

دبیری با اشاره به برخی تشویقیها در زمینه سرمایهگذاری در شهر و در جهت رونق گردشگری آن میگوید: هم اکنون برای احداث هتل هیچ عوارضی دریافت نمیشود و طبق برنامههای انجام گرفته بیشتر رویدادهای فرهنگی، ورزشی و صنعتی در تبریز برگزار خواهد شد.

وی ظرفیت فرودگاههای داخلی و سایر کشورها را نیز در جذب گردشگر موثر دانسته و گلایه میکند هیچ تبلیغی در فرودگاههای داخل و سایر کشورها صورت نگرفته، در حالی که فرودگاهها اصلیترین مجموعه در ورود و خروج گردشگر هستند.

تبلیغ و اطلاعرسانی، پول میخواهد که نیست

فرشاد رستمی، سرپرست گردشگری اداره میراثفرهنگی با دیگر مسئولان درخصوص اهمیت تبلیغ و اطلاعرسانی در جذب گردشگر هم عقیده است، اما به جامجم میگوید: انجام تبلیغات هزینه میخواهد و بدون پرداخت اعتبار، هیچگونه تبلیغاتی امکانپذیر نخواهد بود. رستمی این مقدمه را گفت تا بتواند از مسئولان ارشد ملی گلایه کند که تاکنون ریالی اعتبار به رویداد 2018 اختصاص ندادهاند و انتظار دارند تبلیغات خوبی درخصوص این رویداد صورت گیرد، در حالی که خوب میدانند پوشش خبری و تبلیغ در شبکهها و رسانهها نیاز به اعتبار دارد.

سرپرست گردشگری میراث فرهنگی صنایعدستی و گردشگری آذربایجانشرقی گلایه خود را با این مثال تکمیل میکند که وقتی دستگاهها و مراکز پرتردد ما چون فرودگاههای داخل استان به بهانه در اختیار بخش خصوصی بودن، از تبلیغات ممانعت میکنند و درنهایت به زور تنها بنر تبلیغاتی تبریز 2018 را نصب میکنند، چه انتظاری از فرودگاههای دیگر استانها که محل تردد گردشگران داخلی و خارجی هستند، باید داشته باشیم! کشورهای خارج که جای خود دارند.

سعیده دلال علیپور

جامجم تبریز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها