ایزدی در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح کرد:

سناریوی مطلوب آمریکا در برجام

بدعهدی آمریکا و سرانجام برجام در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب بررسی شد.
کد خبر: ۱۱۲۵۳۰۸
سناریوی مطلوب آمریکا در برجام

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ ابو محمد عسگرخانی کارشناس روابط بین الملل در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری یکشنبه 6 اسفند ماه با اشاره به بازتاب صحبت‌های عراقچی معاون سیاسی وزیر امورخارجه مبنی بر خروج ایران از برجام در صورت عدم انتفاع از آن، در محافل غربی، اظهار کرد: باید صریحا عنوان کنم که چنین صحبت‌هایی صرفا تهدیدات لفظی است و اعتقاد به تهدیداتی بدین صورت ندارم.

کارشناس روابط بین الملل افزود: با خروج ایران از برجام قواعد عرفی حاکم می‌شود که چندان به نفع ما نخواهد و سودی نصیب‌مان نخواهد شد.

وی ادامه داد: تحریم‌هایی که علیه ما وضع کردند دو گونه است یکی تحریم‌هایی است که در چارچوب سازمان ملل وضع شده و در قالب تحریم‌های ثانویه از آن‌ها یاد می‌شود و در طرف دیگر تحریم مستقیم و اولیه خود آمریکاست که واشنگتن در برطرف کردن آن‌ها اقدامی را به صورت عملی انجام نداده است.

عسگرخانی تاکید کرد: ترویج تهدید خروج ایران از برجام از سوی غرب بهانه تراشی برای انداختن توپ به زمین ایران است.

کارشناس روابط بین الملل تصریح کرد: در مقدمه برجام کاملا اشاره شده است که هدف خلع سلاح ایران الی الابد است و آن‌ها در فاز‌های بعدی به دنبال تضعیف بازدارندگی ایران در هر دو سلاح متعارف و نامتقارن هستند به طوریکه با امضای برجام موشک‌های ما به تیروکمان تبدیل شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا آمریکا تلاش می‌کند برجام را بد و ناقص نشان دهد، بیان کرد: ما توافقی را داریم که در شکل یک رژیم است و از طرف دیگر قواعد عرفی وجود دارد که به نفع ایران نیست.

عسگرخانی اضافه کرد: وقتی یک توافق در نظام بین الملل صورت می‌گیرد قواعد عرفی کنار گذاشته می‌شود، اما اگر یکی از طرفین از اجرای آن طفره برود شکاف ایجاد می‌شود و نقض ماهوی صورت می‌گیرد، بنابراین اگر برجام نقض شود و یکی در اجرای آن بهانه تراشی کند قواعد عرفی حاکم می‌شود که به نفع ایران نیست.

کارشناس روابط بین الملل گفت: برجام پدیده‌ای است که در تحولات جهان ریشه دارد و از عهدنامه مودت تا کنترل تسلیحات و تاسیس آژانس بین الملی انرژی اتمی همه در مسیر و پروسه برجام هستند، لذا برجام یک توافق یکباره نیست و برمبنای معاهداتی هم، چون، NPT.CTPT است.

عسگرخانی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه من قبل از امضای برجام گفتم اگر این امضا شود موشک‌های ما تبدیل به تیر و کمان می‌شوند، خاطرنشان کرد: اگر آمریکا از برجام خارج شود یک معاهده چند جانبه را زیر پا گذاشته است.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا قصد خروج از برجام را ندارد و می‌خواهد تا می‌شود به آن متمم و مکمل اضافه کند، عنوان کرد: آن‌ها می‌گویند چرا صنعت موشکی ایران، این چنین پیشرفت می‌کند.

کارشناس روابط بین الملل با اشاره به اینکه آمریکا با کمترین هزینه به دستاورد‌های برجام رسیده است، اظهار کرد: برجام یک رویه هسته‌ای است که مدت‌ها طول کشید تا به اینجا رسید.

عسگرخانی ادامه داد: در روابط بین الملل گفته می‌شود این قدرت‌های بزرگ هستند که قوانین را نقض و یا به نفع خود تفسیر می‌کنند، در حل و فصل اختلافات اجرا، داوری و اصول برجام قابل تفسیر است، اصل تفسیر به زیان نویسنده است.

وی با اشاره به اینکه کشور‌های اروپایی می‌خواهند برجام حفظ شود، آنها ولی و اما بر روی موشک‌های ما می‌آورند، افزود: آمریکا بحث درباره موشک‌ها را در چارچوب برجام می‌داند، لذا با تفسیری که وجود دارد آن‌ها این بحث را شامل برجام و کاتسا می‌دانند.

فواد ایزدی در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه سناریوی مطلوب آمریکا این است که ایران در برجام بماند و آمریکا خارج شود،گفت: میان آمریکا و اروپا اختلافات بر روی تاکتیک‌ها است. غیر از پرونده هسته‌ای ایران میان آمریکا و اروپا دعوا‌های دیگری وجود دارد، لزوما پرونده هسته‌ای ایران در میان آن‌ها پرونده اصلی نیست.

کارشناس روابط بین الملل با اشاره به اینکه اگر ما قطعنامه سازمان ملل را نقض کنیم، قطعنامه‌های جدید علیه‌مان وضع می‌شود، افزود: ترامپ هر روز در حال آبروریزی است لذا، آمریکا امکان خروج از برجام را دارد.

ایزدی گفت: ترامپ دیوانه نیست، شارلاتان است. در وضعیت فعلی برجام هم قابلیت چوب خوردن داریم هم پیاز!

وی با اشاره به سناریو‌های مختلفی که در رابطه با برجام از سوی آمریکا می‌تواند وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: در سناریو اول اگر آمریکا احساس کند که ایران در برجام می‌ماند از آن خارج می‌شود، در سناریوی دوم ترامپ بلوف می‌زند و در برجام می‌ماند و به دنبال گرفتن امتیاز است و در این ارتباط اروپا و کنگره را هماهنگ می‌کند، در سناریوی سوم، بلوف نبوده، ولی در نهایت نمی‌خواهد خارج شود، ترامپ در این سناریو می‌سنجد تا ببیند تا چه حد می‌تواند امتیاز بگیرد اگر کافی بود می‌ماند و اگر کافی نبود خارج می‌شود.

ایزدی با بیان اینکه در آمریکا اجماع وجود دارد که ایران تحت فشار تمکین خواهد کرد، افزود: نباید به سمت مذاکره در حوزه‌های دیگر که آن‌ها می‌خواهند برویم.

ایزدی ادامه داد: اگر آمریکا از برجام خارج شود، ایران نه تنها به قبل از برجام باز می‌گردد بلکه باید از NPT هم اعلام خروج کند، زیرا برای ما تاثیر مثبتی نداشته است.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان با فرهنگ ایرانی با آمریکا مذاکره کرد، گفت: باید با فرهنگ آمریکایی با آمریکا مذاکره کرد، توهمی در کشور تا همین اواخر بود که اگر به آمریکا امتیاز بدهیم آن‌ها هم جنتلمن می‌شوند، وضعیت برجام خوشبین‌ترین افراد را نسبت به آمریکا بدبین کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها