لکسوس برندی نام آشنا در بازار خودرو است که تاسیس آن به کمتر از سی سال گذشته می رسد.
کد خبر: ۱۱۲۵۰۲۶
نگاهی به حضور 10 ساله خودروسازی لکسوس در ایران

شرکتی که زیرمجموعه خودروسازی عظیم تویوتاست و فلسفه پیدایش آن به تلاش تویوتا برای ایجاد خودروهای لوکس در مجموعه تولیدات خود باز می گردد.

این اقدام تویوتا در سال 1983 با چالش «بهترین خودروی دنیا» که از سوی مدیرعامل وقت این شرکت مطرح شده بود کلید خورد و در سال 1985 با سفر عده ای از محققان تویوتا به آمریکا به منظور بررسی بازار و علایق مردم آمریکا جدی تر گردید.

پروژه طراحی نیز با نام F1 و با هدف طراحی خودروی لوکسی که قابلیت صادرات به آمریکا را داشته باشد نیز همزمان با این موضوع آغاز شد.

این اقدام تویوتا همزمان با دیگر رقبای ژاپنی همچون نیسان و هوندا بود و دلایل آن به سیاست های حمایتی و تسهیلاتی که دولت ژاپن برای صادرات به آمریکا داشت، بازمیگشت بطوریکه تولید و صادرات خودروهای لوکس و گران قیمت به آمریکا سود فراوانی را نصیب خودروسازان می کرد.

توسعه و ایجاد برند جدید تویوتا در سال 1985، همزمان با تحقیقات فنی آن آغاز شد و بالاخره نام لکسوس از میان 219 نام و با تغییراتی که در نام انتخابی ایجاد شد انتخاب گردید.

فلسفه های متعددی برای نام لکسوس مطرح است که مرتبط ترین آنها با توجه به مباحث قبلی، محصولات لاکچری برای صادرات به ایالات متحده‌ی آمریکا است (Luxury exports to U.S). اما مدیران پروژه F1 همواره اذعان کرده اند که این نام صرفا تداعی کننده خودروهای لوکس است و هیچ معنی و هدف دیگری برای آن وجود ندارد.

اما سرانجام پروژه F1 با تلاش تیمی متشکل از ۶۰ طراح، ۲۴ تیم مهندسی شامل ۱۴۰۰ مهندس و ۲۳۰۰ تکنسین، و همچنین ۲۲۰ کارگر، با هزینه بالغ بر یک میلیارد دلار در سال 1989 به نتیجه رسید و خودروی LS400 محصول این تلاش ها بود که هیچ شباهتی به خودروهای تویوتا نداشت.

رونمایی این خودرو در سال 1989 در نمایشگاه خودروی دیترویت صورت گرفت و در همان سال نیز فروش آن در 81 نمایندگی این شرکت آغاز گردید.

این خودرو که چندین جایزه طراحی را نیز برد به ‌خاطر طراحی، سیستم تعلیق، مصرف سوخت پایین و کیفیت ساخت بالا، تحسین منتقدین را برانگیخت و به چالشی برای خودروهای بی ام و و بنز در بازار آمریکا تبدیل شد، بطوریکه محصولات این شرکت ها با کاهش 29 و 19 درصدی فروش در آمریکا مواجه شدند.

در راستای ادامه فعالیت شرکت در آمریکا، مدل ها و پلتفرم های دیگری (در بعضی موارد بر پایه محصولات تویوتا) در این شرکت توسعه داده شد که منجر به تسخیر بازار آمریکا گردید به طوریکه که دهه 1990 میلادی را باید سال های رشد محصولات تویوتا نامید.

با آغاز دهه دوم فعالیت در سالهای 2000، بسیاری از خودروهای این شرکت نسل دوم و سوم طراحی را تجربه می کردند و عرضه آنها در کنار تکنولوژی هیبرید، این شرکت را به آمار فروش 2 میلیون دستگاه در سال 2004 رساند اما سال 2000 را باید سال تعیین کننده برای لکسوس دانست زیرا این سال آغاز تسلط 11 ساله این شرکت بر بازار خودروهای لوکس آمریکا و کسب رتبه اول آمار فروش در این عرصه بوده است.

در همین سال بود که لکسوس رسما از تویوتا جدا شده و به برندی مستقل با طراحی، مهندسی، آموزش و مراکز تولید جداگانه تبدیل گردید. از همان سالها برنامه ریزی لکسوس برای حضور در بازارهای متعدد بخصوص بازارهای آسیایی همچون چین، کره، اندونزی، فیلیپین و ... آغاز و در این بازارها نیز با اقبال قابل توجهی روبرو شد.

ورود رسمی لکسوس به بازار ایران به سال 2008 میلادی بازمی گردد و در طول این سالها خودروهای متعددی از این مجموعه در بازار ایران عرضه شده بطوریکه شامل سری های LS،ES،IS،GS،SC،RX،NX است.

بررسی جزئی تر گویای وجود مدل های لکسوس IS300، CT200h، ES350، GS460، IS250، ES250، GS250، RX350، ES350، RX350، NX300h، NX200t، LS460L و LX570 در بازار ایران می باشد که برای بررسی مشخصه دقیق هر یک و مقایسه احتمالی آنها می توانید از سایت همراه مکانیک بهره بگیرید، بخصوص برای مشخصات و تفاوت های تیپ های مختلف خودرو و قیمت های خودروهای کارکرده این سایت میتواند اطلاعات مناسبی در اختیار شما قرار دهد.

برای این منظور کافی است به آدرس www.hamrah-mechanic.com/carprice/lexus/ مراجعه نمائید تا به قیمت محصولات لکسوس به ازای تیپ ها و سالهای مختلف دسترسی داشته باشید.

با توجه به پیوند ساختاری لکسوس با تویوتا، نمایندگی این خودرو نیز در ایران به ایرتویوتا نمایندگی رسمی محصولات تویوتا در ایران رسیده است.

این شرکت که سابقه همکاری بیش از نیم قرن با تویوتا دارد خدمات فروش و پس از فروش تویوتا در ایران را بر عهده دارد و توانسته از سالهای دور محبوبیت قابل توجهی را داشته باشد تا جایی که صدرنشین میزان رضایتمندی است.

اما نگاهی به آمار گمرک گویای سهم 5.6 درصدی لکسوس از بازار خودروهای وارداتی ایران است و از این نظر جلوتر از رقبای اروپایی هم رده خود همچون بنز و بی ام و است، لذا باید گفت از این نظر توانسته سیاست عمومی خود را در بازار ایران نیز پیاده کند.

لکسوسNX300H، هیبرید شاسی بلندی است که بیش از 60 درصد خودروهای وارد شده برند لکسوس را تشکیل می دهد و رتبه یک را از این نظر دارد. در مرتبه دوم NX200 دیگر محصول این شرکت و با اختلاف بسیار زیاد ES250 رتبه سوم آمار واردات برند لکسوس در ایران را دارد.

در حالت کلی نمی توان خودروسازهای ژاپنی را بخصوص با برندهای لوکس در بازار ایران بسیار موفق ارزیابی کرد. دلیل این موضوع را باید در حضور رقبای کره ای با استایل نزدیک به سلایق مشتریان ایرانی، قیمت نازلتر و خدمات پس از فروش مطلوب دید که گوی سبقت را از ژاپنی ها ربوده و بیش از 50 درصد سهم بازار ایران را تسخیر کرده است.

هر چند این سهم بازار با حضور مجدد خودروهای اروپایی و بویژه برندهای فرانسوی در حال نزول است اما وجود خطوط تولید و همکاری با خودروسازی های داخلی، پایگاه قوی برای این برندها ایجاد کرده، بخصوص اینکه این اقدام با سیاست های سازمان صنعت، معدن و تجارت ایران نیز همسوست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها