دوشنبه در شورای امنیت سازمان ملل متحد

پیش نویس قطعنامه ضد ایرانی انگلیس به رای گذاشته می‌شود

شورای امنیت سازمان ملل متحد بتازگی با تعیین «مارتین گریفیتس»، دیپلمات انگلیسی به عنوان نماینده جدید سازمان ملل متحد در امور یمن موافقت کرده، امری که مورد استقبال مردم یمن نیز قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۱۲۴۸۲۳
راه دشوار دیپلمات انگلیسی برای حل بحران یمن

مارتین گریفیتس (Martin Griffiths) که جانشین «احمد ولد شیخ» شد پیشتر در سازمانهای بشردوستانه متعددی ازجمله صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) و سازمان نجات کودکان خدمت کرده است.

مارتین گریفیتس کیست؟

مارتین گریفیتس متولد 1951، دانشآموخته مطالعات جنوب شرقی آسیا از دانشگاه لندن است. این دیپلمات انگلیسی، مرکز گفتوگوی انسانی را در ژنو تاسیس کرد و در میان سالهای 2012 تا 2014 در زمینه تقویت گفتوگوی سیاسی میان دولتها و مخالفان با گروهی از کشورهای آسیایی، آفریقایی و اروپایی فعالیت داشت.

او مدتی نیز در دفاتر سه فرستاده سازمان ملل به سوریه فعالیت کرد و مدتی مشاور کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل متحد و نیز معاون رئیس هیات ناظران سازمان ملل بود. گریفیتس در دستگاه دیپلماسی انگلیس فعالیت داشته و برای سازمانهای انسانی متعددی از جمله صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) و سازمان نجات کودکان خدمت کرد و در سال 1994 مدیریت مرکز امور انسانی سازمان ملل را در ژنو بر عهده داشت.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در نامه خود به شورای امنیت درباره او نوشته بود: گریفیتس، مدیریت اجرایی موسسه اروپایی صلح را برعهده داشته و تجارب زیادی در حل منازعات، مذاکرات و میانجیگری و نیز در امور بشردوستانه داشته است.

شرایط پیش روی گریفیتس

بیش از سه سال از شروع حمله ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی به یمن میگذرد و جز کشتار مردم بیگناه یمن و نابودی زیرساختهای این کشور، ارمغانی برای مهاجمان نداشته است. وزارت برنامهریزی و همکاری بینالمللی یمن، خسارات وارده ناشی از تداوم جنگ را بیش از 50 میلیارد دلار برآورد کرده است؛ هر چند کارشناسان خسارات واقعی این جنگ را بسیار بیش از این ارزیابی میکنند.

براساس گزارش 18 سپتامبر، خسارات اقتصادی ناشی از جنگ به میزان 25 میلیارد دلار در اموال و داراییها و زیرساختها برآورد شده است.همچنین زیان انباشته در تولید ناخالص داخلی به مبلغ 5/32 میلیارد دلار برآورد شده است.

آنگونه که سازمان بهداشت جهانی در پاییز سال 96 اعلام کرد در کمتر از پنج ماه، 2110 نفر در پی ابتلا به بیماری وبا در یمن جان باختهاند. این سازمان همچنین از بیش از 725 هزار و 400 مورد مشکوک به ابتلا به بیماری وبا خبر داد.20 استان از 22 استان یمن در وضعیت اورژانسی و بحرانی فقدان امنیت غذایی به سر میبرند و بیش از دو سوم جمعیت یمن با خطر گرسنگی مواجه هستند.

گریفیتس هنوز موضع رسمیاش را در مورد یمن اعلام نکرده است، اما ناگفته پیداست که او راه دشواری پیش رو دارد. گروههای مختلفی در بحران یمن نقش دارند که نشاندن آنها پشت میز مذاکره کار سادهای نیست. ولد شیخ، نماینده پیشین سازمان ملل، دو سه هفته پیش در آخرین تلاشش در عمان، سعی کرد طرفهای درگیر را دوباره آماده گفتوگو کند، اما سوگیری او به نفع عربستان سعودی سبب شد مانند گذشته راه به جایی نبرد. باید دید گریفیتس میتواند نگاهی منصفانه به وضعیت یمن داشته باشد و اعتماد همه طرفها را برای گفتوگو جلب کند؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها