خودروسازهای ژاپنی علاوه بر پیشرفت چشم گیری که در هر دوره ای نسبت به رقبای خود از سایرکشور ها نشان می دهند، همواره دو اصل ثابت را رعایت نموده اند.
کد خبر: ۱۱۲۴۳۸۹
کیفیت؛ از نوع ژاپنی – مقایسه میتسوبیشی لنسر و مزدا 3 جدید

اوّل اینکه حتماً محصول جدید باید از پیشینیان خود بهتر باشد، حتّی اگر شده در یک فاکتور و اصل دوم آن است که هیچ گاه کیفیت و بازدهی مطلوب محصول، فدای فاکتورهای دیگر نشود.

اگر حتّی سر رشته ای از صنعت خودرو نداشته باشیم و صرفاً با در نظر گرفتن این دو اصل به بررسی محصولات خودروسازان ژاپنی بپردازیم، طبیعتاً به نتایج صحیحی دست خواهیم یافت البته تأکید بر این اصول به معنی عدم وقوع چالش و خطا در فرآیند منطقی کار ژاپنی ها نیست، لیکن به معنی تأکید بر روند رو به رشد و اندیشه ی تکامل گرایی است که طبق آمار، عمدتاً در تاریخچه و سابقه درخشان فعالیت چشم بادامی های خلّاق وجود داشته است.

از نکات دیگری که می توان در خصوص خودروهای ژاپنی بدان اشاره نمود، تداوم تولید و پیشرفت خطوط تولید در هر مدل خاص است.

عمده خودروسازان جهان، پس از رسیدن به یک پلتفرم مطلوب در یک مدل خاص، سعی در تداوم تولید محصولاتی بر اساس موفقیت های آن پلتفرم و نیز بهسازی آن می نمایند.

کاری که بیشتر خودروسازان ژاپنی، به بهترین نحو آن را انجام داده اند. در ادامه، با در نظر گرفتن این سه ضلع از مثلث اصالت در تولیدات ژاپنی، به بررسی دو نمونه ی موفق از دو برند محبوب و سرشناس خودروسازی این کشور خواهیم پرداخت.

میتسوبیشی لنسر

خودوری لنسر از مدل های خوش سابقه و جوان پسند کمپانی میتسوبیشی است که در 1973 انقلابی در کاربری سبک طرّاحی سدان به شمار می رفت.

بافت بدنه استخوانی لنسر در آن زمان نمای جدیدی داشت و به شدّت در میان رانندگان ورزشی و جوانان ماجراجو محبوبیت یافت. پس از موفقیت های مداوم برای این مدل محبوب در سال 2007 آخرین نسل لنسر نیز معرّفی شد.

همین خودرو بود ک با ورود به بازار ایران نوید ورود اسپرت های پیشرفته را به جوانان ایرانی نیز داد. لنسرهای نسل آخر حاضر در ایران، عمدتاً از تولیدات سال 2008 میتسوبیشی بوده و با عناوین میتسوبیشی 1600 یا 1800 شناخته می شوند. اعداد دراین پسوندها نشان از حجم موتور انتخابی مشتری دارد.

مزدا 3 جدید

در سوی دیگر، مزدا با حضور پرسابقه در ایران و مونتاژهای بومی از وانت های دهه ی 80 و 90 میلادی اش شناخته شده است. البته مزداهای سدان موفق نیز در ایران حضور یافته اند که موفق ترین آنها مزدا 323 سدان و مزدا 3 نسل یک بوده است.

در این نوشتار، امّا خودرویی که برای مقایسه با لنسر انتخاب شده، نسل دوم مزدا 3 یا همان مزدا 3 نیو است. این خودرو نیز مانند میتسوبیشی لنسر و باقی هموطنان خود سه ضلع اصلی مثلث اصالت ژاپنی ها را دارد؛ از پیشینیان خود به مراتب بهتر است، کیفیت در آن حرف اول را می زند و تدوام یک تجربه ی موفق است.

مزدا 3 جدید دارای موتوری 2 لیتری با 145 اسب بخار قدرت است که 16 سوپاپ ار در قالب 4 سیلندر در دل خود جای داده است. موتوری با همین ترکیب سوپاپ ها لیکن با 200 سی سی حجم کمتر و 5 اسب بخار قدرت پایین تر در اختیار میتسوبیشی لنسر نسل جدید قرار گرفته است.

با این اوصاف طبیعی است که گشتاور تولیدی مزدا 3 از لنسر بیشتر باشد. (مزدا 3، 187 نیوتون متر در 4000 دور در دقیقه// لنسر، 16 نیوتون متر در 4200 دور در دقیقه)

در سیستم انتقال سرعت تفاوت های آشکاری میان دو خودرو وجود دارد. مزدا 3 نیو از یک گیربکس 5 دنده ی خودکار تیپ ترونیک بهره می برد و میتسوبیشی ترجیح داده تا یک گیربکس دستی ضریب پیوسته را انتخاب نماید. البته این انتخاب با توجه به کارایی ترکیبی سدان خانوادگی و اسپرت لنسر، چندان هم غیر منتظره نیست.

با این اوصاف مزدا در شتاب اولیه نیز از لنسر پیش افتاده و در 9.2 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر در ساعت دست می یابد، در حالی این رسیدن به این سرعت در لنسر 11.5 ثانیه طول می کشد. ممکن است این تفاوت حاصل وزن کمتر مزدا 3 جدید باشد. چرا که مزدا 3 جدید هم از مدل پیشین خود و هم از لنسر جدید، حدود 10 تا 15 کیلوگرم سبک تر است.

امّا حجم بالای موتور مزدا 3 جدید سبب شده تا در مصرف سوخت قافیه را به لنسر ببازد. در این مورد میتسوبیشی لنسر با مصرف خارج شهر 8.6 لیتر، داخل شهر 5.5 لیتر و مصرف سیکل ترکیبی 6.6 لیتر به خوبی از مزدا 3 نیو با مصرف خارج شهر 8.4 لیتر، داخل شهر 6.4 لیتر و مصرف سیکل ترکیبی 7.6 لیتر پیش افتاده است. با این وضع استاندارد آلایندگی هر دو خودرو حائز تأییدیه ی یورو5 بوده و تولید گاز کربنیک آنها در هر کیلومتر رانندگی، برابر 183 گرم است. در ضمن هر دو نیز تمام 5 ستاره ی درخشان مؤسسه ی ایمنی اروپایی E-NCAP را در کارنامه دارند.

این رقابت دلنشین به حدّی پایاپای است که به غیر از ویژگی های فنّی می توان ردّپای آن را در امکانات ایمنی و تجهیزات رفاهی دو خودرو نیز دنبال نمود. مثلاً میتسوبیشی لنسر یک کیسه هوا بیشتر از 6 کیسه هوای جلویی، جانبی و پرده ای مزدا سه جدید دارد. ترمزهای اصلی ضدّ قفل با تکنولوژیABS و EBD در هر دو خودرو وجود دارد و ترمزهای کمکی BA نیز جزو امکانات هر دو خودرو است. هشداردهنده و دوربین دنده عقب، صندلی های برقی، سیستم قفل مرکزی و سیستم ضد سرقت و ... از تجهیزات عمومی هر دو خودرو یعنی میتسوبیشی لنسر و مزدا سه جدید است.

لیکن در زمینه قیمت اختلاف نسبتاً چشم گیری بین دو خودرو وجود دارد. در این زمینه حضور آشنای مزدا در ایران گویا سبب شده تا قیمت آن از لنسر جدی و هیجان انگیز کمتر باشد.

قیمت میتسوبیشی لنسر 1800 در ایران هم اکنون 181 میلیون تومان است. لیکن قیمت مزدا 3 نیو رقمی برابر با 148 میلیون تومان اعلام شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها