طبیعی است که موفقیت جهانی پرفروغ سه نسل از سانتافه های هیوندای، توجّهات زیادی را در صنعت خودرو به خود جلب نموده است.
کد خبر: ۱۱۲۳۳۷۰
جدال ژاپنی- کره ای در بازار کراس اوور ایران

هیوندای سانتافه با آسیا شروع کرد و پس از درنوردیدن اروپا، اکنون در مدل های جدیدی، بازار امریکا را هدف گرفته است البته که به غیر از رقابت، کاری نمی توان با این خودروی موفق کرد.

در ایران، از همان ابتدای ورود نسل اول سانتافه رقیب و حریف به اندام او نیز وارد گود شد؛ کیا سورنتو. البته مشارکت ها و یا اشتراکاتی که در خطوط تولید کیا و هیوندای کره ای وجود دارد، دیگر بر کسی پوشیده نیست. پس ایجاد این موازنه اگر از سویی به نفع هر دو برند بوده از سوی دیگر تلاشی بود برای از گود خارج کردن سایر رقبا.

ممکن است شما معتقد باشید که احتملاً بازار خودروی ایران و رقابت اقتصادی در آن دیگر تا این حد هم راهبردی و تنگاتنگ نیست و واردات اکثر مدل و برندها، صرفاً تابعی از سلایق بازرگانان عرصه ی صنایع موتوری است.

می شود این گونه نیز گفت، امّا بهتر است باور کنیم که چنین است زیرا این باور مطمئناً در دستیابی به یک تحلیل درست از بازار خودرو ما را یاری خواهد نمود. اگر اهداف ورود هر برندی به بازار خودرویی کشور را بشناسیم، در انتخاب کیفیت های عرضه شده نیز هشیارانه تر عمل خواهیم کرد. چرا که در بلند مدّت، اهداف شرکت ها، آگاهی، مطالبات و انتظارات ما است که اهداف و رویه ی تولید کنندگان را شکل خواهد بخشید.

این مقدّمه احتمالاً برای بیان این نکته که خودروهایی مثل نیسان ایکس تریل و میتسوبیشی اوتلندر برای مصاف و مقابله با کراس اوور های هم سبک کره ای مثل کیا سورنتو و هیوندای سانتافه و اخیراً رنو کولئوس، وارد بازار ایران شده اند.

قدری طولانی است. امّا همان طور که گفته شد، منتج به ارائه ی تحلیل های درستی خواهد شد. چراکه رقبای سانتافه و سورنتوی خوش سابقه، می بایست کیفیت های جالب توجهی را عرضه کنند تا مقبولیت مورد نظر را کسب نمایند.

نیسان ایکس تریل که نسل جدید آن از سال 2014 به جهان معرّفی شد یک کراس اور متوسط القامت است با کارایی های معمول شهری و جادّه ای که در مقام مقایسه بیشتر با رنو کولئوس و سورنتو شانه به شانه خواهد شد. اوتلندر امّا قدری داستان پیچیده تری دارد.

خودرویی در درجه ی اوّل زیبا و نیمه لوکس که حاصل چندین دوره آزمون و خطا بر پلتفرم GT میتسوبیشی است و اخیراً نسخه ی فیس لیفت شده ی آن اهداف مشترکی در اروپا و امریکا را با همتایان کره ای خود نشانه گرفته است.

حضور هر دوی این خودروها را اگر هم تابعی از سلیقه وارد کننده بدانیم، باز سرشاخ شدن در قیمت ها و کیفیت ها را می توان میان این دو ژاپنی اصیل با دو کره ای موفق بازار ایران مشاهده نمود. این دو خودرو در ویژگی های فنّی بسیار نزدیک به هم هستند.

موتور های 2.5 و 2.3 لیتری با 4 سیلندر و 16 سوپاپ که در تولید 171 اسب بخار در نیسان و 166 اسب بخار برای میتسوبیشی، نقش آفرینی می کنند، در سیکل مشابه 4000 دور در دقیقه، گشتاور های 233 و 220 نیوتون متری را فراهم می آورند.

این سطح از چرخش محور میانی پیشرانه ها، سبب می شود که شتاب صفر تا میتسوبیشی اوتلندر 10.2 ثانیه و شتاب صفر تا 100 نسیان ایکس تریل، 10.5 ثانیه باشد. این ارقام برای دو بدنه ی فولادی 1600 کیلویی بسیار قابل قبول است. به خصوص اگر اوج مشابهی از سرعت را به میزان 190 کیلومتر در ساعت، برای هر دو خودرو داشته باشیم.

کار انتقال این سطح از سرعت و قدرت تولید موتور را جعبه دنده ی اتوماتیک تیپ ایکس ترونیک در نیسان ایکس تریل و گیربکس اتوماتیک ضریب پیوسته با امکان تعویض دستی در میتسوبیشی اوتلندر انجام می دهند و هدف آنها در هردو خودرو به حرکت درآوردن همه ی چهار چرخ اتومبیل است. این دو دیفرانسیل شکیل، طول و عرض و ارتفاع مشابهی نیز دارند. که به ترتیب شامل اعدادی چون 4.65 متر، 1.81 متر و 1.7 متر می شوند.

در حوزه مصرف سوخت در رانندگی خارج از شهر نیسان ایکس تریل یک برتری 3 لیتری دارد. چراکه در هر 100 کیلومتر تنها 6.6 لیتر بنزین می سوزاند. این عدد برای میتسوبیشی اوتلندر، 9.1 لیتر است. مصرف شهری دو خودرو امّا برابر و مقدار 11.3 لیتر است.

این اعداد نهایتاً سبب می شود که مصرف سوخت میتسوبیشی اوتلندر در سیکل ترکیبی شهر و جاده 9.3 لیتر و مصرف نیسان ایکس تریل، 8.3 لیتر در هر 100 کیلومتر باشد.

در بسیاری جاها از استاندارد آلایندگی یورو 4 برای این دو خودرو سخن رفته است که این به معنی تولید مقدار قابل توجهی از دی اکسید کربن در هر کیلومتر رانندگی با این دو ماشین است (166 گرم در هر کیلومتر برای اوتلندر و 197 گرم باری ایکس تریل) که با توجه به میزان مصرف سوخت و حجم موتور آن ها و سال تولیدشان، امری عادی و پذیرفتنی به نظر می رسد.

در خصوص استاندارد های ایمنی اوضاع قدری بهتر است و هر دو 5 ستاره از موسسه ی استاندارد ایمنی اروپا دریافت نموده اند. ترمزهای دیسکی ضد قفل، تعداد 7 کیسه ی هوا در هر ماشین، سیستم کنترل پایداری، ترمز کمکی سطح شیب دار، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و برخی دیگ را تجهیزات، به مدد این سطح از ایمنی رانندگی با میتسوبیشی اوتلندر و نیسان ایکس تریل آمده اند.

از نقطه نظر امکانات رفاهی نیز میتوان شاهد نکات مطلوبی در هر دو خودرو بود که سیستم های مالتی مدیای پیشرفته، انواعی از نمایشگرهای ترکیبی بر روی داشبورد، سیستم تهویه مطبوع، سنسورهای پارک دنده عقب، سانروف و ... جزئی از آن است البته با توجّه به بهسازی شده بودن بدنه و کابین میتسوبیشی اوتلندر، این تجهیزات در اوتلندر، جلوه بیشتری دارند.

این جلوه خاص احتملاً تأثیراتی در قیمت های دو خودرو داشته است. به طوری که قیمت میتسوبیشی اوتلندر هم اکنون 304 تا 308 میلیون تومان در بازار ایران است.

در حالی که قیمت نیسان ایکس تریل 289 میلیون تومان می باشد. این اختلاف حدود 20 میلیون تومانی امر قبال ملاحظه ای است. به ویژه اگر بحث رقابت با سانافه و سورنتو نیز در میان باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها