آذر امسال دستورالعملی از طرف سازمان بورس به تمامی شرکت‌های پذیرش شده در بازار سهام ابلاغ شد که بر اساس آن انتشار گزارش پیش‌بینی عملکرد سالانه این شرکت‌ها ممنوع شد. سیاستی که از آن به عنوان یکی از تصمیم‌های نهاد ناظر به منظور افزایش نقدشوندگی بازار سهام یاد می‌شود.
کد خبر: ۱۱۲۳۱۱۳
مزایای ممنوعیت ارائه گزارش پیش‌بینی سود در بازار سهام

در تمامی بورسهای دنیا شرکتها اقدام به ارائه گزارش پیشبینی سود نمیکنند و بر این اساس گویا نهاد ناظر بازار سرمایه ما نیز قصد دارد با تغییر در برخی قوانین از جمله ممنوعیت انتشار گزارش پیشبینی عملکرد سالانه شرکتها، شرایطی را فراهم کند تا بازار سرمایه در کشور قدری به استانداردهای بورسهای خارجی نزدیک شود.

مطابق دستورالعمل جدید سازمان بورس از این پس ناشران دیگر دغدغهای برای انتشار اطلاعات در تالار شیشهای ندارند و از سوی دیگر نیز خیال معاملهگران از جنبه پیشبینیهای سالانه شرکتها که بر اساس آنها اقدام به سرمایهگذاری میکردند و گاهی هم با تعدیلهایی همراه بود، راحت خواهد شد.

علاوه بر این برخی کارشناسان معتقدند مطابق دستورالعمل جدید سازمان بورس حذف اولین پیشبینی سود از صورتهای مالی شرکتها تا حدود زیادی توان دخالت آنها را در نوسان قیمتی سهم کاهش میدهد. ضمن این که این موضوع از آن جهت به نقدشوندگی بهتر سهام در بازار کمک میکند که در پی ارائه گزارش تفسیری از سوی شرکتها در زمان مقرر، دوره توقف نمادها در تالار شیشهای کاهش مییابد و مدت زمان حبس نقدینگی در بازار سهام کمتر میشود.

همچنین حذف پیشبینی سود شرکتها علاوه بر این که بورس ما را به استانداردهای جهانی نزدیک میکند، موجب میشود از جنبه روانی نیز بازار سهام رفته رفته به بلوغ نزدیک شده و تحلیلمحوری در بازار سرمایه افزایش پیدا کند؛ چرا که اتکای سهامداران به EPS اعلامی شرکتها، استفاده از منابع مستقل در بازار سرمایه را کم میکرد و حالا خیلیها امید دارند تا اجرای دستورالعمل جدید سازمان بورس بتواند فضای تحلیلگری را در تالار شیشهای پررنگتر کند.

در صورتی که مدیریت شرکتها اطلاعات کافی را در اختیار بازار قرار دهند، شرط و شروط کافی برای تحلیل در اختیار شرکتهای مشاور سرمایهگذاری و سبدگردانها قرار میگیرد و میتوانند بر پایه عملکرد واقعی شرکتها، ارزش ذاتی سهم را کشف کنند که از این جنبه نیز میتوان به بهبود وضعیت بازار سهام امید داشت.

از سوی دیگر چون تحلیلگران برای ارائه نخستین پیشبینی سود نیازمند اطلاعات کامل مالی شرکتها هستند، بنابراین لازم است نهاد ناظر نظارت کند تا گزارشهای تفسیری منتشر شده توسط شرکتها از کیفیت لازم برخوردار باشند، تا تحلیلگران بر پایه اطلاعات دقیقتر و با اهمیتتر اقدام به ارائه تحلیل و پیشبینی سود و زیان شرکتها کنند.

همچنین در گذشته عدم ارسال صورتهای مالی توسط شرکتها در زمان مقرر یکی از دلایلی بود که به توقف طولانی مدت نمادها منجر شده و نقدشوندگی بازار را تا حدودی تحت تأثیر خود قرار میداد. به همین دلیل پیشبینی میشود در فرآیند جدید، التزام به ارسال بموقع صورتهای مالی دوره توقف نمادها در تالار شیشهای را کاهش دهد.

از جنبه دیگر در حالی آمار حکایت از انحراف 466 درصدی عملکرد واقعی شرکتها با EPS اعلامی دارد و برخی شرکتها نیز در طول یک سال بارها پیشبینی سود خود را تعدیل میکردند که حالا با اجرایی شدن ممنوعیت انتشار گزارش پیشبینی عملکرد سالانه شرکتها انتظار میرود رفع این مشکل دردی از دردهای سهامداران کم کند.

مهدی حاجیوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها