دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت وگو با جام جم آنلاین:

نتیجه اقدامات بانک مرکزی بیشتر گرانی ارز بوده است / مسئولان کمتر مصاحبه کنند!

دبیر اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: افزایش نرخ سود بانکی نگاهی دستوری به سیستم بانکی است و موجب کنترل بازار سکه و ارز نخواهد شد. از طرفی اقدامات بانک مرکزی تاکنون بیشتر به نوسانات ارزی افزوده است تا اینکه مشکل گرانی را حل کند.
کد خبر: ۱۱۲۳۰۰۹
نتیجه اقدامات بانک مرکزی بیشتر گرانی ارز بوده است / مسئولان کمتر مصاحبه کنند!

محمد جواد جمالی در گفت وگو با جام جم آنلاین در خصوص نوسانات شدید ارزی اظهار داشت: تدابیر بانک مرکزی و دولت در رابطه با تثبیت نرخ ارز تا کنون راه گشا نبوده و متاسفانه به نوسانات بیشتر بازار سکه و ارز دامن زده است.

وی در خصوص اینکه چرا اقداماتی از قبیل حراج سکه توان کنترل قیمتها و نیز تعدیل رشد تورمی ارز را نداشت، افزود: اتفاقا این راه کار باعث شد تا عواید فروش سکه به جیب دلال ها و اشخاص حرفه و سفته باز هدایت شد و نه تنها کمکی به کنترل بازار ارز نکرد و بلکه منابع موجود را هم هدر داد.

این نماینده مجلس در خصوص عملکرد بانک مرکزی در طول چند سال گذشته تصریح کرد: ما بارها به بانک مرکزی هشدار داده بودیم که از سیستم بانکی دولت گذشته پند گیرد و به جای اینکه بیشتر مصاحبه کنند بیشتر به فکر عمل باشند.اما متاسفانه به این موضوع توجه نشد و کارگزاران بانک مرکزی با مصاحبه های خود دایما در حال فرافکنی هستند.

وی با توجه به عوامل بیرونی افزایش بی رویه قیمت ارز در طول ماه های گذشته، خاطر نشان کرد: سرویس های امنیتی در کشورهای همسایه و دولت های حاشیه جنوبی خلیج فارس بشدت فعال هستند و ایجاد نوسانات مکرر در حوزه اقتصادی کشور را طرح ریزی می کنند. از این جهت این موضوع به بزودی در کمیسیون امنیت ملی با حضور سیف رییس بانک مرکزی و معاونان وی مطرح و پیگیری خواهد شد.

جمالی در ادامه در جواب این پرسش که کاهش نرخ سود بانکی تا چه میزان بر تلاطم قیمت ها افزوده است، عنوان داشت: به هر حال وقتی سپرده گذاری در بانک مقرون به صرفه نباشد مردم اندوخته خود را به سمت خرید کالاهای سرمایه ای از جمله دلار- سکه- خودرو ... می کنند و این امر طبیعتا افزایش سوداگری در حوزه ارز را به همراه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: با این حال کاهش سود بانکی نباید خیلی زیاد روی رشد بهای دلار تاثیر گذار باشد به گونه ای که از پاییز امسال تا امروز قیمت ارز از 3600 تومان به 4900 تغییر کند و ما به ناچار افزایش 30 درصدی قیمت ها را متحمل شویم.

جمالی در جواب این پرسش که زمزمه های بازگشت سود بانکی به 25درصد تا چه حد نظام اقتصادی کشور و آرامش بازار را تسهیل می بخشد، خاطر نشان کرد: اساسا در مقوله سود بانکی نباید دستوری عمل کرد و نرخ سود همواره باید تابعی از متغییرهای اقتصادی کشور باشد.

وی افزود: افزایش نرخ سود سپرده راه عاجلی برای تثبیت قیمت ها و کاهش هیجانات ارزی در دراز مدت نخواهد داشت، افزود: خود این مسئله سیستم بانکی ما را ناکارآمد کرده به گونه ای که امروز به علت رشد نقدینگی بانک های ما از حالت موسسه مالی خارج شده و عملا به بنگاه اقتصادی تبدیل شده اند. از این رو با ورود به ساخت و ساز و خرید املاک، نوعا به رشد تورم و گرانی بازار کمک می کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها