روز سه‌شنبه وقتی میزان آلودگی هوا در اهواز از 60 برابر حد مجاز گذشت و آسمان خوزستان را تیره و تار کرد، گمان نمی‌شد که حدی فراتر از این برای جولان گردو غبار و توفان وجود داشته باشد و بتوان شرایطی وخیم تر از نفس کشیدن در هوای اهواز را متصور شد، درحالی که دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا نشان دادند چنین هست؛ این بار در جنوب شرقی کشور و در سیستان و بلوچستان و با آلودگی و گردوغباری که میزان آن 90 برابر حد مجاز اعلام شد.
کد خبر: ۱۱۲۲۵۶۵
پای گردوغبار به دیگر استان‌ها هم باز شد

به گزارش جامجم، روز گذشته و درحالی که هنوز آسمان خوزستان، تن خاکی خود را کامل از گردوغبار پاک نکرده بود، از جنوبی و شرقیترین نقطه کشور، یعنی سیستان و بلوچستان خبر رسید که آسمان مرکز این استان ـ زاهدان ـ هم تیره و خاک آلود شده و نفس کشیدن برای مردمانش نه سخت که غیرممکن شده است.

زاهدان روز گذشته و برای ساعاتی از نفس کشیدن باز ماند؛ این را حتی اگر زیر آسمان آن شهر نبودی هم میتوانستی درک کنی؛ آن هم زمانی که کارشناس هواشناسی این شهر از وقوع توفان گردوغبار در این استان خبر داد و گفت: شاخص کیفیت هوای زاهدان (در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان) به 13568 میکروگرم بر مترمکعب معادل 90 برابر حد مجاز و 30 برابر حد بحران
رسیده است.

رضا آزادمنش به سرعت حدود 90 کیلومتری وزش باد در برخی مناطق استان هم اشاره و آن را عامل کاهش شدید دید افقی و بروز اختلال در ترددهای مسیرهای مواصلاتی زاهدان ـ بم و ایرانشهر ـ بم عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه گردوغبار و توفان زاهدان و نواحی مرکزی و غربی و جنوب شرقی استان ناشی از وزش بادهای گرم و شدید جنوبی است، گفت که اگرچه در شمال استان یعنی خطه سیستان، طی روز گذشته وزش باد چندانی نبود، اما دامنه گردوغبار مناطق جنوبی به شهرهای شمالی هم کشیده و امروز (پنجشنبه)، خاک و غبار مهمان خطه خشک سیستان خواهد شد.

برای درک بهتر میزان آلودگی هوای زاهدان و فهم عدد «90 برابر حد مجاز» در این استان، شاید بد نباشد گریزی به وقوع گردوغبار شدید در بهمن 93 در استان خوزستان بزنیم و یادمان بیاید که در آن حادثه، میزان غلظت ریزگردها به حدی بود که دستگاههای سنجش آلودگی اهواز از کار افتاد و به دلیل غلظت بالای گردوغبار در این شهر دیگر قادر به نشان دادن میزان آلودگی هوا و ریزگردها نبود. در آن واقعه میزان غلظت گردوغبار، بیش از 70 برابر حد مجاز اعلام شده بود.

خوشبختانه گردوغبار گذرا بود

رضا اربابی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان اما درخصوص اینکه توفان و گردوغبار بیش از 90 برابر حد مجاز در این استان چه شرایطی برای مردم و زندگی کسب و کارشان ایجاد کرده به جامجم میگوید، خوشبختانه به خاطر پایدار نبودن این سیستم جوی غبارآلود، مشکل چندانی برای مردم زاهدان ایجاد نشد.

اربابی اضافه میکند، معمولا اخباری که همواره از آلودگی هوای سیستان و بلوچستان مخابره میشود، مربوط به نیمه شمال استان یعنی سیستان (و مرکز آن زابل) است که به خاطر خشکی هامون و بادهای 120 روزه بیشتر سال درگیر توفان گردوغبار و ریزگرد است، درحالی که نیمه جنوبی استان یعنی بلوچستان با مرکزیت زاهدان کمتر با پدیده گردوغبار و ریزگرد مواجه میشود.

این مقام مسئول میگوید، به هر حال وقوع گردوغبار در منطقه بلوچستان و زاهدان همچون بخش جنوبی عامل مشخصی دارد و آن هم کاهش بارش سالانه و خشکسالی شدیدی است که درصورت وزش بادهای جنوبی، زمینه ساز وقوع توفان گردوغبار میشود.

اربابی درعین حال تاکید میکند از آنجا که توفان و گردوغبار شدید روز گذشته، ساعات زیادی به طول نکشید و ناپایدار و گذرا بود، در زندگی مردم زاهدان اختلالی ایجاد نکرد، گرچه ماموران راهداری و پلیس راه استان و مراکز درمانی در حال آمادهباش هستند.

جدال خاک و باران در هوای لرستان

گردوخاک اما جدای از خوزستان و سیستان و بلوچستان، روز گذشته استانهای دیگری چون لرستان و کرمان را هم بینصیب نگذاشت. در لرستان ریزگردها از عصر سه شنبه نفس لرستان را تنگ کردند تا این که شامگاه باران بارید و گردوخاک کمی خود را جمع و جور کرد، اما صبح دیروز دوباره در آسمان این شهر جا خوش کرد.

آلودگی هوای لرستان در ساعات عصر سه شنبه به حدود 70 برابر حد مجاز رسید و میزان غلظت آلودگی باگذشت ساعتها بسرعت رو به افزایش بود و این میزان آلودگی به ترتیب در شهرستانهای پلدختر، کوهدشت، رومشکان، دوره چگنی، خرمآباد و سلسله بیشتر شد. گرچه روز گذشته به ده برابر حد مجاز کاهش یافت.

البته مدیرکل هواشناسی لرستان به شهروندان خبری خوش داد که یک سامانه بارشی صبح روز جمعه در آسمان خاکی این استان جای خواهد گرفت.

تعطیلی مدارس و قطع برق در کرمان

کرمانیها هم طی روز گذشته، ساعات پر گردوغبار و دشواری را تجربه کردند. میزان گردوغبار و توفان شن در این استان و در برخی شهرستانها مثل ریگان و فهرج به حدی بود که تمام مقاطع تحصیلی این شهرستانها تعطیل شد. توفان شن برق برخی مناطق روستایی را هم قطع کرد. حادثهای که امین باقری، فرماندار ریگان آن را مطرح کرد و با اشاره به وقوع توفان شدید شن در ریگان گفت: برق 13 روستا قطع شده و تلاش برای رفع این مشکل ادامه دارد.

باقری به مهر گفت گرچه اکنون از شدت توفان شن کم شده، اما تا دو سه روز آینده ذرات معلق بیش از حد مجاز و خطرناک در منطقه وجود خواهد داشت.

وی به مراجعه 15 نفر به مراکز درمانی به دلیل مشکلات تنفسی هم اشاره کرد و افزود: 50 روستا در محاصره شنهای روان قرار دارند.

فرماندار ریگان تصریح کرد در دو هفته گذشته که این توفانها را نداشتیم طبق دادههای دستگاه تا 35 برابر حد مجاز غلظت ریزگردها وجود داشت و قطعا اکنون از این میزان خیلی بیشتر
است.

وی میزان بارندگی در سال جاری در این شهرستان را صفر اعلام کرد و گفت: در سال گذشته با وجود 54 میلیمتر بارندگی خشکسالی داشتیم، با وجود این خشکسالیها، برداشت بیرویه آب، تغییرات اقلیمی شهرستان مشکلساز میشوند.

نشست فوقالعاده مجلس و دولت برای ریزگردهای خوزستان

گردوغبار شدید و مشکلساز در استان خوزستان که در روز سهشنبه به 60 برابر حد مجاز رسید، پای هیات دولت را به این استان باز کرد و بانی برگزاری جلسه فوقالعادهای در این استان با حضور مسئولان استانی و دولتی شد.

حجتالاسلام مجید ناصرینژاد، نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی درخصوص این جلسه گفت: این جلسه فوقالعاده با موضوع گردوغبار و ریزگردها با حضور رئیس مجلس، معاون اول رئیسجمهور، وزیران جهاد کشاورزی و نیرو، رئیس سازمان محیطزیست، سخنگوی دولت و نمایندگان استان خورستان عصر روز گذشته در این استان برگزار شد.

ناصرینژاد افزود: تشکیل این جلسه پس از آن مصوب شد که نمایندگان استان خوزستان در جایگاه هیات رئیسه مجلس به نحوه کارکرد دولت و مجلس در موضوع ریزگردها تجمع اعتراضی برگزار کردند و پس از آن با حضور جلالی، رئیس مرکز پژوهشها و اعضای هیات رئیسه جلسه تشکیل شد.

وی تاکید کرد، ما خواهان اقدام فوری برای حل مشکلات استان خوزستان هستیم، زیرا جان مردم این استان در خطر است.

وقوع گردوغبار شدید در خوزستان طی روز سهشنبه علاوه بر تعطیلی مدارس، لغو پروازها و انسداد برخی راههای مواصلاتی، 378 نفر را با مشکلات تنفسی به بیمارستانها کشاند که از این تعداد 39 نفر در بخشهای بیمارستانی و شش نفر در بخش اورژانس بیمارستانها و دو نفر در بخش مراقبتهای ویژه (آیسییو) بستری شدهاند. 330 نفر نیز به صورت سرپایی درمان شدند.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها