سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت وگو با جام جم آنلاین

غرب برای بازسازی عراق سهم می خواهد/ ضرورت تذکر دستگاه دیپلماسی به مقامات بغداد

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در عراق نقش ایران از دیرباز بویژه پس از سقوط صدام در نوسازی عراق را سازنده و بی بدیل دانست و گفت: حضور ایران در کنفرانس بین‌المللی بازسازی عراق در سطح وزیر خارجه نشان دهنده استقبال تهران از مشارکت صادقانه در امور جامعه جهانی است اما حضور برخی کشورها در این کنفرانس قابل تأمل است.
کد خبر: ۱۱۲۲۲۵۲
پیشنهاد تشکیل یک صندوق برای همکاری بخش خصوصی ایران در عراق/ همکاری با اقلیم در چارچوب سیاست‌های تهران و بغداد

حسن کاظمی قمی در گفت و گو با جام جم آنلاین پیرامون کنفرانس بازسازی عراق و حضور ایران در آن افزود: رویکرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به موضوعات مختلف عراق همواره سازنده و با نیت کمک به حفظ و ایجاد امنیت، مبارزه با تروریسم و تسهیل در روند نظام سازی در دولت عراق بوده است. این در حالی است که برخی از کشورهای منطقه موضعی کاملا متفاوت حداقل در طول یک دهه اخیر نسبت به آینده این کشور از خود نشان داده اند.

وی با نگاهی به حضور برخی کشورهای منطقه در کنفرانس مذکور تصریح کرد: بعضا کشورهای امروز در کویت برای موضوع بازسازی عراق شرکت کرده اند که در طول یکی دو دهه اخیر رویکردی خصمانه نسبت به مسئله عراق داشتند اما مقاومت مردم عراق موجب شد همین دولت ها ولو بطور تاکتیکی راهبرد خود را تغییر داده و تلاش می کنند در پیشرفت عراق سهمی داشته باشند. اگرچه تاکتیک دولت های منطقه برای مشارکت در آینده عراق حتی از روی اجبار از نظر جمهوری اسلامی ایران سازنده ارزیابی می شود اما باید دید که آیا پشت این نیت، نیت دیگری است یا خیر که این مسئله جای تأمل دارد.

وی با مثبت ارزیابی کردن روندهای سیاسی ماه های اخیر عراق بویژه در دوران پسا داعش، تصریح کرد: علی رغم وجود برخی چالش های امنیتی در عراق اما زمان آن رسیده است این کشور در فاز بازسازی و توسعه دوباره قرار گیرد. البته ایران از سال 2003 تاکنون اولین کشوری بود خود را در مسیر سازندگی کشور دوست و همسایه قرار داد. در همین سال ها بود که ما با تاسیس یک شبکه برق رسانی، بیش از 1000 مگا وات برق را به پست های برقی عراق منتقل کردیم و در مقابل ایران از برای بحث ترانزیت از خطوط مواصلاتی آنها استفاده کرد.

کاظمی قمی نقش ایران در تمام عرصه های حمایتی از عراق اعم از اقتصادی و سیاسی را بی بدیل خواند و گفت: با وجود سیاست های رژیم بعث عراق و سرکوبی که دیکتاتوری عراق بر مردم وارد می ساخت، این کشور مجالی برای توسعه نداشت ولی بعد از سقوط صدام و پایان جنگ با نیروهای ائتلاف جمهوری اسلامی ایران برای نوسازی و بازسازی زیر ساخت های اقتصادی همسایه خود پشتازانه اعلام آمادگی کرد.

سفیر پیشین ایران در عراق کنفرانس بازسازی عراق را فرصتی مناسب برای تحکیم روابط دو جانبه ایران و عراق و دیگر کشورهای منطقه بشمار آورد و خاطر نشان ساخت: طبیعتا با حضور سایر کشورها در این کنفرانس یک فضای رقابتی ایجاد شده و هر شرکتی که در این مسیر خدمات بهتر و برنامه های سازنده تری ارایه دهد سهم مشارکتی بیشتری در بازسازی عراق خواهد داشت. لذا برای اینکه در این زمینه از دیگر شرکت ها پیشی بگیریم باید مسئولین امر مکانیسم مطلوبی فراهم آورند.

وی در این باره افزود: پیشنهاد می شود جمهوری اسلامی ایران یک صندوقی با حمایت از شرکت های بخش خصوصی بوجود آورد که سازندگان این بخش برای مشارکت در عراق تشویق شوند از طرفی ستادی ویژه باید تاسیس گردد تا بطور مستمر امور مربوط به بازسازی را رصد کرده و از آن پشتیبانی کند و بطور هدفمند ظرفیت های داخلی ما را به سمت مسیر توسعه ای عراق هدایت کند. خود این امر در صورت تحقق کمک شایانی به نظام اقتصادی کشور خواهد کرد.

در ادامه از کاظمی قمی در خصوص تاثیر حضور اخیر «نیچروان بارزانی» نخست وزیر اقلیم کردستان عراق درتهران و دیدار وی با روسای جمهور و مجلس کشورمان سئوال کردیم که وی پاسخ داد: رابطه جمهوری اسلامی ایران با اکراد عراقی دارای سابقه کهن و تاریخی است. ما همواره در سخت ترین شرایط از کردها بویژه در دوران سرکوب های صدام از آنها حمایت کردیم. بنابراین همیشه بین مردم ما کردهای عراقی یک علقه و پیوند تاریخی وجود دارد.

وی با اشاره به رفراندوم اخیر اقیلم کردستان تاکید کرد: این حرکت مسلما با نصایح جمهوری اسلامی ایران در تضاد بود و بخاطر حفظ امنیت منطقه و عراق ما موافق این موضوع مناقشه آمیز نبودیم و سیاست کلی ما همکاری با دولت مرکزی عراق بوده و است که البته در نهایت مقامات اقلیم به خواست مجلس و قانون اساسی عراق تمکین کرد و بحث همه پرسی را ملغی نمود. اما در همان فضای تنش آلود هم تهران بغداد و اربیل را به خویشتنداری و مراجعه به قانون حاکم بر عراق یکپارچه دعوت کرد، در حالی که شاید برخی دولت ها نیتی خلاف با مواضع ما داشتند و این به ضرر منطقه و و حدت عراق بود.

کاظمی قمی با نگاهی به فضای همه پرسی اقلیم خاطر نشان کرد: اظهارات مقامات اقیلم از جمله نخست وزیر بارزانی نسبت به این که این حرکت(برگزاری همه پرسی) امری اشتباه بود بسیار سازنده بود و این راه را مجددا برای ادامه همکاری تهران و اربیل و حمایت ما از اکراد و تمامیت ارضی عراق تسهیل کرد.

وی در پایان افزود: تصور می شود حضور روزهای گذشته بازرانی در تهران و مذاکراتی که انجام شد، در چارچوب سیاست های کلی تهران و بغداد ما شاهد بسط و توسعه همکاری های خود با منطقه اقلیم کردستان عراق باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها