سرنگونی یک فروند هواپیمای پیشرفته اف 16 ارتش رژیم صهیونیستی در ارتفاعات جولان اشغالی در حقیقت همه قواعد بازی گذشته را تغییر داد و معادلاتی جدید در منطقه ایجاد کرد که این معادلات می‌تواند در تغییر رویکرد بازیگران بحران سوریه موثر باشد.
کد خبر: ۱۱۲۱۲۹۸
ابتکار نظامی و دفاعی در دستان محور مقاومت

این هواپیما با تجاوز به حریم هوایی سوریه اقدام به بمباران بخشی از تاسیسات نظامی این کشور کرده بود که با پدافند هوایی مشترک سوریه و محور مقاومت و با شلیک بموقع، سرنگون و یکی از دو خلبان آن کشته شد.

در استراتژی جنگی و تهاجمی رژیم صهیونیستی معمولا دو گزینه همواره به‌عنوان قدرت برتر این رژیم در حوزه نظامی مورد توجه قرار می‌گیرد.

نخست گزینه برتری نیروی هوایی و استفاده از پیشرفته‌ترین هواپیماهای جنگی همراه با تقویت سیستم‌های دفاع هوایی است و گزینه دیگر تقویت زرادخانه هسته‌ای اسرائیل است.

در حال حاضر با توجه به این که رژیم صهیونیستی به دلیل شرایط منطقه قادر به استفاده از بمب هسته‌ای نیست ؛ لذا برای تجاوز به کشورهای اطراف بویژه کشورهای محور مقاومت معمولا از نیروی هوایی پیشرفته خود برای تغییر قواعد بازی و تحمیل شرایط خود به کشورهای اطراف استفاده می‌کند. به همین دلیل در طول سال‌های اخیر با در نظر گرفتن این که سوریه درگیر یک بحران داخلی بوده و در سرکوب گروهک‌های تروریستی تمام امکانات خود را به‌کار گرفته لذا ارتش رژیم صهیونیستی با استفاده از این فضا چند بار به اراضی و آسمان سوریه حمله کرد و تاسیسات نظامی این کشور را مورد هدف قرار داد اما واکنش اخیر سوریه نخستین واکنش عملی بود که منجر به سرنگونی هواپیمای پیشرفته اف 16 شد و این پیام بسیار مهمی از سوی دولت سوریه و محور مقاومت به آمریکا و رژیم صهیونیستی است.

این پیام دربرگیرنده این حقیقت است که اگر رژیم صهیونیستی بخواهد برای پشتیبانی از گروهک‌های تروریستی و بازسازی این گروهک‌ها همچنان به حملات خود علیه سوریه ادامه دهد، با واکنش‌های تند محور مقاومت و دولت سوریه و ارتش مسلح این کشور مواجه خواهد شد و به همین دلیل اندکی پس از سرنگونی هواپیمای اف 16 رژیم صهیونیستی،‌ کابینه امنیتی این رژیم تشکیل جلسه داد و در یک اقدام شتاب‌زده اعلام کرد به حملات خود ادامه می‌دهد. اما بررسی‌های دقیق‌تری که از سوی ژنرال‌های ارتش صهیونیستی صورت گرفت نشان داد ارتش سوریه با بازسازی تجهیزات دفاع هوایی خود می‌تواند برای هواپیماهای ارتش رژیم صهیونیستی خطرآفرین باشد ضمن این‌که محور مقاومت بویژه حزب‌ا... هم در طول سال‌های اخیر علاوه بر حضور میدانی در سوریه به تقویت سیستم‌های دفاعی و هوایی خود اقدام کرد و اگر رژیم صهیونیستی بخواهد به حملات خود علیه سوریه ادامه دهد قطعا با شکست بزرگی مواجه خواهد شد. قواعد بازی تغییر یافته و اکنون ابتکار عمل هوایی و زمینی و حتی دریایی در اختیار محور مقاومت است و محور مقاومت این آمادگی را دارد که با استفاده از امکانات بومی خود در عرصه‌های دفاع هوایی و زمینی ضربه بزرگی به اسرائیل و هم پیمانان این رژیم شامل آمریکا و رژیم عربستان سعودی وارد کند. سرنگونی این هواپیما شکستی برای رژیم صهیونیستی و هم پیمانانش به شمار می‌آید.

در واکنش به اتفاق اخیر تاکنون آمریکا سکوت اختیار کرده و به هر حال تصور می‌کند روسیه در تقویت سیستم دفاعی سوریه نقش داشته و به همین دلیل ممکن است در آینده یک‌سری داد و ستدهای سیاسی و نظامی در داخل سوریه بین دو بازیگر قدرتمند بحران این کشور یعنی آمریکا و روسیه صورت بگیرد. در مجموع به نظر می‌رسد واکنش بموقع محور مقاومت در سرنگونی این هواپیما می‌تواند در تغییر کلی معادلات منطقه موثر باشد.

حسن هانی‌‌زاده - تحلیلگر مسائل دنیای عرب

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها