ایران سرزمینی است که مهر تاریخ، تمدن و فرهنگ چندین هزار ساله را بر جبین دارد، اما اینها تنها داشته‌های این آب و خاک نیست، ایران سرزمین طبیعت کهن و درختان کهنسال نیز هست؛ درختانی که هرکدام به تنهایی برای خود دنیا و قصه‌ای دارند به قدمت هزاران سال؛ مثل سرو 4500ساله ابرکوه که آماده می‌شود تا نام خود و زادگاهش را بر بلندای آسمان میراث تاریخی طبیعی جهان ماندگار کند.
کد خبر: ۱۱۲۰۰۰۹
ایران پیرترین موجود زنده را جهانی می‌کند

به گزارش جامجم، ایران طبیعت چشمنواز کم ندارد؛ طبیعتی که در برخی مناطق قدمت آنها به میلیونها سال هم رسیده است؛ مثل جنگلهای هیرکانی شمال کشور که از آن به عنوان موزه طبیعی جهان یاد میشود. جدای از این مناطق جنگلی، تک درختانی در این سرزمین

پا گرفته و زیست میکنند که به تنهایی بار یک تمدن و تاریخ و فرهنگ کهن را به دوش میکشند؛ تک درختانی که آنقدر ارزش و اصالت دارند که نام زادگاه و منطقه زیستیشان را بلندآوازه کرده و هم در سطح ملی و هم جهانی برای خود، شهرشان و مردمانش نام و اعتبار آوردهاند. یکی از این درختهای نام آور، سرو 4500 ساله ابرکوه استان یزد است که به عنوان یکی از پیرترین موجودات زنده دنیا شناخته میشود. محیط تنه این سرو باستانی در روی زمین یازده و نیم متر است و بلندای آن بین 25 تا 28 متر. برخی از افسانهها کاشتن آن را به زرتشت نسبت میدهند و برخی نیز به یافث (پسر نوح).

این سرو در سالهای اخیر شهرت زیادی برای زادگاه خود؛ ابرکوه آورده و نام آن را بر سر زبان ایرانیان انداخته و پای گردشگران را به این شهر بازکرده است. حالا مسئولان کشوری میگویند این سرو قابلیت جذب گردشگران خارجی را هم دارد و میتواند به عنوان یکی از بهترینهای جهان در میراث طبیعی دنیا قرار گیرد. این را علیاصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور گفته پس از آنکه بازدیدی از استان یزد و شهرستان ابرکوه داشت و سرو 4500 ساله را از نزدیک تماشا کرد.

مونسان که چند روز پیش به یزد سفر کرده بود، از قابلیت جهانی شدن درخت سرو 4500 ساله ابرکوه خبر داد و گفت: پس از بازدید از سرو ابرکوه مجاب شدیم جهانی شدن آن را در دستور کار قرار دهیم و با ثبت جهانی موجب خوشحالی مردم این خطه تاریخی شویم.

این سرو ابرکوه را پرآوازه میکند

در همین زمینه فاطمه دانش یزدی، مدیرکل اداره میراث فرهنگی استان یزد به جامجم میگوید: قرار است این سرو در کنار سایر درختان کهنسال ایرانی و در قالب یک مجموعه از این درختان باارزش به ثبت برسد، به این ترتیب که پروندهای برای مجموعهای از این درختان (همچون پرونده زنجیرهای قناتها یا باغهای ایرانی) تهیه و به یونسکو ارسال شود.

به گفته دانش یزدی، استان یزد درختان کهنسال دیگری هم دارد مثل چنار 2000 ساله شهرستان خاتم که قرار است همه این درختان کهنسال پس از بررسی و شناسایی به سازمان میراث فرهنگی کشور معرفی شوند تا در کنار درختان قدیمی و شناسایی شده سایر استانها، نامشان در یک پرونده واحد کنار هم گرد آمده و راهی سازمان جهانی یونسکو شود.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی استان یزد میگوید: شهرستان ابرکوه علاوه بر سرو باستانیاش، آثار و جاذبههای تاریخی فرهنگی منحصربهفرد دیگری هم دارد که با ثبت جهانی سرو 4500 ساله، این جاذبهها هم از انزوا درآمده و برای خود نام و نشانی در سطح ملی و جهانی پیدا کرده و نام ابرکوه و استان یزد و کشور را پرآوازه تر از امروز میکنند؛جاذبههایی مثل خندقهای سنگی قدیمی، گنبد عالی، یخچالهای خشتی و مناره مسجد نظامیه که به دلیل ارزش و قدمت و جذابیت منحصربه فردشان، پیش از این نیز نام ابرکوه را در زمره 18 شهر نمونه گردشگری کشور قرار داده بودند.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها