درباره شکایت‌های کیفری همسران از یکدیگر

چرا‌ همسران ‌به ‌سراغ‌ دادگاه ‌می‌روند؟‌

شاید پیش بیاید به عنوان شاکی پای‌تان به کلانتری باز شود و مجبور باشید ساعتی را برای ثبت و رسیدگی به پرونده تان آنجا باشید خوب است بدانید به عنوان شاکی چه حقوقی دارید.
کد خبر: ۱۱۱۹۷۵۳
از حقوق خود در کلانتری‌ها چه می‌دانید +عکس

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، کلانتری و مراجع انتظامی از آن جاهایی محسوب می‌شوند که شما حتی اگر مجرم هم نباشید احتمال دارد به خاطر آنکه کسی به شما خسارتی وارد کرده باشد پای‌تان به آنجا باز شود.

یعنی هر قدر هم که شما قانونمدار باشید خدای نکرده به واسطه یک سرقت یا مواردی این چنینی احتمال دارد به عنوان شاکی به کلانتری بروید.

از آنجا که بخشی از مراجعان کلانتری‌ها افرادی هستند که برای طرح شکایت حضور می‌یابند هم از لحاظ قانونی و هم دستورالعمل های سازمانی پلیس، دارای حقوقی هستند که ماموران موظف به رعایت آن می باشند.

حسب قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ قانونگذار تکالیفی را برعهده ضابطان خود گذاشته است که عدم توجه به برخی از آن براساس ماده ۶۳ این قانون مستوجب محکومیت به سه ماه تا یک سال انفصال از خدمات دولتی است. ضمن آنکه ضمانت اجراهای سازمانی نیز در کلیه موارد نقض حقوق شکات اجرا می گردد.

از مهمترین حقوق شکات می‌توان به طرح شکایت کتبی و شفاهی در کلیه ساعات شبانه روز در کلانتری ها، عدم افشا مربوط به هویت و محل اقامت بجز در موارد قانونی، عدم تحمیل هزینه های ناشی از انجام وظایف، طرح شکایت از سوی وکیل، ذکر کردن اظهارات شاکی در مورد ضرر و زیان وارده در گزارش تنظیمی و ارائه رسید ثبت پرونده اشاره کرد.

ماموران کلانتری تحت نظارت و تعلیمات مقامات قضایی به انجام وظایف می‌پردازند و شکات در صورت مشاهده نقض حقوقشان علاوه بر دادخواهی نزد آنان می‌توانند مراتب را به سامانه های ۱۹۷ (بازرسی پلیس) و ۱۱۶ (حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی) اطلاع دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها